واØد ارتباطات Ùˆ اطلاع رسانی
پژوهشگاه Ùرهنگ Ùˆ هنر به نقل ازمهر، Ù…Øمدهادی یعقوب‌نژاد، عضو هیئت علمی Ùˆ رئیس مرکز اطلاعات Ùˆ مدارک اسلامی مقاله ای تØت عنوان «طبقه‌بندی علوم Ùˆ چالش‌های Ùرارو» به نگارش درآورده است Ú©Ù‡ در ادامه Ù…ÛŒ آید:
چکیده
طبقه‌بندی علوم امروزه یکی از معضلات بزرگ مطالعات اسلامی است، در گذشته‌ی تاریخی Ùˆ تمدنی ما، دانشمندان Ùˆ ÙیلسوÙان مسلمان درباره طبقه‌بندی علوم اظهارنظر کرده‌اند، ولی اکنون با توجه به تØول علوم Ùˆ مسایل جدید، با چالش‌هایی در مسیر نظام طبقه‌بندی دانش مواجه شده‌ایم Ú©Ù‡ بررسی آنها می‌تواند بخشی از ابهامات را مرتÙع نموده Ùˆ راه‌کاری تازه Ùراروی تدوین طبقه‌بندی نوین علوم قرار دهد Ú©Ù‡ این مقاله به بررسی آن پرداخته است.
مقدمه
طبقه‌بندی علوم از دیرباز مورد توجه ÙلاسÙÙ‡ Ùˆ دانشمندان بوده است Ùˆ اندیش‌وران Ùˆ بزرگان علم Ùˆ دین در این‌باره نظرهایی ابراز کرده‌اند.
از آنجا Ú©Ù‡ ساختمان Ùکر Ùˆ ذهن انسان اندیشمند؛ همواره نیازمند نظم Ùˆ انضباط است، پس باید دانش Ùˆ آموخته‌های آن نیز منتظم Ùˆ ساخت یاÙته باشد. Ú¯Ùتگو از مقوله‌هایی مانند: تعداد علوم، اØصاء علوم، وجه تمایز علوم، تقاسیم علوم، رده‌بندی Ùˆ طبقه‌بندی علوم از جمله بØث‌هایی است Ú©Ù‡ ماهیت ادراکی انسان متÙکر Ùˆ اندیشمند، آن را طلب کرده است Ùˆ برای همین است Ú©Ù‡ اندیش‌ورانی Ú†Ù‡ در آغاز Ùˆ Ú†Ù‡ در میان Ùˆ یا در پایان دوره مطالعات علمی خویش به این بØث‌ها پرداخته‌اند Ùˆ دیدگاه‌هایی را در موارد یاد شده ابراز نموده‌اند با این Øال در مسیر٠تØولات٠این Øرکت٠زیرساختی، مشکلاتی واقع شده است Ú©Ù‡ Øایز اهمیت Ùراوانی است.
ضرورت طبقه‌بندی علوم
مسئله‌ای Ú©Ù‡ پس از گسترش Ùˆ توسعه Ùˆ انشعاب علوم پیش می‌آید اØصاء Ùˆ سپس رده‌بندی علوم است. این موضوع از نظر ماهیت تعلیم Ùˆ تربیت Ùˆ اخذ نتیجه در Ùراگیری دانش، کاری بسیار مهم Ùˆ ضروری است، زیرا دانش ما باید نخست به صورت دقیق انشعاب یابد تا بتوان در Øوزه ویژه هر موضوعی، پژوهش کاÙÛŒ به عمل آورد. (اندلسی، Û±Û³Û¶Û¹: Û²Û°) هم زمان با گسترش علوم، تقسیم Ùˆ طبقه‌بندی آن، نیز برای مدیریت دانش‌های بشری ضرورت پیدا می‌کند Ùˆ مطلوب هر انسان متÙکری است Ú©Ù‡ از ساختار ذهنی منسجمی برخوردار باشد. انسان چون می‌اندیشد، نیازمند نظم Ùˆ انضباط است، زیرا انضباط، مبیّن ÙˆØدتی است Ú©Ù‡ ذهن انسان اندیش‌ورز به دنبال آن است. اندیشیدن مبتنی بر داشته‌های منضبطی است Ú©Ù‡ ساختار قوه Ùعالیه ادراکی انسان را رونق داده Ùˆ امکان Ùهمیدن درست Ùˆ همه‌جانبه Ùˆ اظهار نظر کردن به موقع Ùˆ بجا را Ùراهم می‌آورد. از ذهن به هم ریخته Ùˆ ساختمان Ùکری آشÙته، امید تÙکر Ùˆ اندیشه درست نباید داشت. برای همین است Ú©Ù‡ در تاریخ علوم، دانشمندان به طبقه‌بندی علوم اهتمام خاصی داشته‌اند.
در این میان دانشمندان یونانی به مسئله تقسیم‌بندی علوم بیش یا پیش از هر کس توجه کرده‌اند؛ اÙکار ارسطویی (مشّاء) سرآمد تÙکر در این زمینه است. (همان) در صدر تاریخ Ùˆ در Øکمت یونان، دانش Ù…Øدود بود؛ علم یکی بود Ùˆ به آن ÙلسÙÙ‡ می‌گÙتند، Ù„Ùظ ÙلسÙÙ‡ مراد٠با دانش بشری (نظری Ùˆ عملی) بود. (مطهری، Û±Û³Û·Û³: Û±Û´Û¸) کسانی مانند Ùیثاغورث، خود را Ùیلسو٠می‌نامیدند Ùˆ امثال اÙلاطون Ùˆ ارسطو بر تمام علوم زمان خود اØاطه داشتند. (همان، Û±Û´) بنابراین طبقه‌بندی صØÛŒØ Ø§Ø² دانش بشری، هم وقو٠به ÙˆØدت را ممکن می‌کرد Ùˆ هم، آگاهی لازم درباره چگونگی تقسیم علوم را بدست می‌داد. (همان، Û±Û¶) هم‌اکنون نیز اندیشمندان، Ùرهنگ‌نویسان Ùˆ اصØاب دایرهالمعارÙ‌ها Ú©Ù‡ به نوعی، به تدوین دانش می‌پردازند به آن نیازمندند.
پس از قرن‌ها، در طراØÛŒ Ùˆ تدوین دایرهالمعارÙ‌ها، نیز مسئله تقسیم‌بندی علوم مورد توجه Ùˆ استÙاده است. دائرهالمعار٠از جهاتی با جهان مشابهت دارد. جهان، Øاوی هر آنچه هست Ùˆ هر آنچه قابل داشتن است می‌باشد؛ دائرهالمعار٠نیز، وظیÙÙ‡ گزارشگری از آنچه را Ú©Ù‡ هست Ùˆ یا می‌تواند درباره جهان دانسته شود، را بر عهده دارد. یکی آئینه دیگری است؛ جهان بزرگ در جهان Ú©ÙˆÚ†Ú© نمایانده شده است. (پروپدیا، Û±Û¹Û¹Û¸: Û´Û·Ûµ)
پیشینیه طبقه‌بندی علوم
طبقه‌بندی علوم همزاد با پیشرÙت Ùˆ استقلال Ùˆ تنوع علوم پدید آمده است. اولین طبقه‌بندی را به اÙلاطون Ùˆ ارسطوی یونانی نسبت داده‌اند Ú©Ù‡ علوم را بر سه دسته تقسیم کرده‌اند:
Øکمت نظری
Øکمت عملی
علوم آلیه
این تقسیم به طبقه‌بندی ارسطویی معرو٠شده است. (ابن Øزم، ص Û±Û¸- Û±Û·) پس از آن، دانشمندان مسلمان از قبیل کندی (Û²ÛµÛ¸ هـ Ù‚)ØŒ Ùارابی (Û²Û¶Û° Ù‚(Û¸Û·Û´Û± Ù…) –۳۳۹) ابن سینا (Û³Û·Û° – Û´Û²Û¸ هـ Ù‚)ØŒ غزالی (Û´ÛµÛ° هـ Ù‚ (Û±Û°ÛµÛ¸ Ù…) - ÛµÛ°Ûµ هـ Ù‚) Ùˆ غیره درباره طبقه‌بندی علوم بØØ« کرده‌اند. بعضی از آنها در طبقه‌بندی خویش به همه علوم توجه داشتند Ùˆ برخی به دلائل علایق مذهبی، Ùقط به علوم شرعی عنایت کرده‌اند Ùˆ از منظر شرع به سایر علوم نگریسته‌اند، Ùˆ برخی از آنان با الهام از قرآن Ùˆ عقاید دینی بین طبقه‌بندی یونانی Ùˆ معتقدات دینی جمع کرده‌اند Ú©Ù‡ Ùارابی از این دسته است. (همان) ابن خلدون (Û·Û³Û³ – Û¸Û°Û¶ یا Û¸Û°Û¸ هـ Ù‚) در مقدمه تاریخ عمومی خود، گزارش کاملی از طبقه‌بندی علوم پس از دوران بلوغ ذکر کرده است. برخی از دایرهالمعارÙ‌نویسان نیز به مسئله تقسیم‌بندی توجه خاص کرده‌اند؛ مانند ابن ندیم، آملی، تهانوی، ابن اکÙانی، ابن Øزم.
پس از مسلمانان، نظام‌های رده‌بندی در غرب توسط اÙرادی چون کنراد گنسر (Û±ÛµÛ´Ûµ Ù…) لاکروادومین (Û±ÛµÛ¸Û³ Ù…)ØŒ گابریل نوده (Û±Û¶Û´Û³ Ù…) اسمائل بویی یو (Û±Û¶Û·Û¸Ù…) ژان گارنیه (Û±Û¶Û·Û¸ Ù…) گابریل مارتن (Û±Û·Û´Û°Ù…)ØŒ ژاک شارل برونه (Û±Û¸Û±Û° Ù…)ØŒ توماس هارتون هورن (Û±Û¸Û²ÛµÙ…) (Û±) شلیرماشر (Û±Û¸Û´Û·Ù…)ØŒ گیوم دوبور (Û±Û·Û¶Û³Ù…) ارائه شده است. (تامسون، Û±Û³Û¶Û¶: Û±Û³Û·) به نقل جیمز تامسون، برویک سه یرز، Ø·Ø±Ø Â«Ú©Ù†Ø±Ø§Ø¯Ú¯Ø³Ù†Ø± (Û±ÛµÛ´Ûµ Ù…)» را مرز بین طرØ‌های قدیم Ùˆ جدید (Û²) معرÙÛŒ می‌کند Ú©Ù‡ از نیمه قرن شانزدهم به بعد Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´ÙˆØ¯. (همان، Û±Û³Ûµ)
Ùرانسیس بیکن در سال (Û±Û¶Û°Ûµ Ù…)ØŒ Øدود Ù‡Ùت قرن پس از Ùارابی، رده‌بندی دیگری را در دانش بشری ارائه کرد، او بر اساس سه نیروی ذهنی انسانی، یعنی ØاÙظه، مخیله Ùˆ عقل، به ترتیب سه طبقه اصلی تاریخ، هنرهای زیبا Ùˆ ÙلسÙÙ‡ را قائل شد. در سال (Û±Û¸ÛµÛ¸Ù…) جانستون Ùˆ به سال (Û±Û¸Û·Û°Ù…) ویلیام توری هاریس، تغییراتی در اصل Ùˆ یا در تقدم Ùˆ تأخر طبقات اصلی بیکن دادند Ùˆ طبقه‌های تازه‌ای بر آن اÙزودند. ملویل لوئیس دیویی در سال (Û±Û¸Û·Û¶ Ù…) با الهام از این رده‌بندی‌ها، Ø·Ø±Ø Ø®ÙˆØ¯ را منتشر کرد Ú©Ù‡ هر کدام نسبت به قبل از خود تØولات Ùˆ تغییراتی را به همراه داشت. (ابرامی، Û±Û³Û·Û¹: Û±Û´Û¶)
Â Ø·Ø±Ø Ø¯ÛŒÙˆÛŒÛŒ بعداً به عنوان رده‌بندی دیویی معرو٠شد. او در وقت ارائه Ø·Ø±Ø Ø§ÙˆÙ„ÛŒÙ‡ خود (Û±Û¸Û·Û¶Ù…) Û²Û´ سال داشت Ùˆ Ø·Ø±Ø ÙˆÛŒ Û´Û² صÙØÙ‡ بود. ویرایش دوم Ø·Ø±Ø Ø§Ùˆ (Û±Û¸Û¸ÛµÙ…) با تجدید نظر منتشر شد Ùˆ تاکنون به Ú©Ù…Ú© گروه‌هایی از متخصصان، موضوعات Ùراوانی به آن اÙزوده شده است. چاپ ششم آن در سال (Û±Û¸Û¹Û¹Ù…) تا ÛµÛ±Û± صÙØÙ‡ اÙزایش یاÙت Ùˆ چاپ چهاردهم آن در سال (Û±Û¹Û´Û²Ù…) بالغ بر Û±Û¹Û²Û· صÙØÙ‡ گردید. (البنهاوی، : Û±Û¸ Ùˆ Û±Û¹) Ùˆ در چاپ‌های اخیر به بیش از دو هزار Ùˆ پانصد صÙØÙ‡ رسیده است. (مارگارت مان، Û±Û³ÛµÛ±: Û¶Ûµ)
البته باید توجه داشت Ú©Ù‡ رده‌بندی Ùرانسیس بیکن (Û±ÛµÛ¶Û± – Û±Û¶Û²Û¶Ù…) Ú©Ù‡ از یک نظام ÙلسÙÛŒ برخوردار بوده است Ùˆ همچنین Ø·Ø±Ø Ø§Ú¯ÙˆØ³Øª کنت (Û±Û¸Û²Û³Ù…) بر رده‌بندی دیویی تأثیر زیادی داشته‌اند. (Ùصلنامه پیام کتابخانه، سال دوم، شماره دوم، Û±Û³Û·Û±: Û±Û°Û±- Û¹Û¶)
دو کتابدار به نام‌های پل اوتله (Û±Û¸Û¶Û¸ – Û±Û¹Û´Û³) Ùˆ هنری لاÙتوتن (Û±Û¸ÛµÛ³ – Û±Û¹Û´Û³) زمینه استÙاده جهانی از Ø·Ø±Ø Ø¯ÛŒÙˆÛŒÛŒ را ایجاد کردند Ùˆ در سال Û±Û¸Û¹Û´ مؤسسه بین‌المللی کتاب‌شناسی بروکسل Ú©Ù‡ به نام (Ùدراسیون بین‌المللی اسناد) خوانده می‌شود، طبقه‌بندی دهدهی دیویی را برای کتاب‌شناسی موضوعی جهانی برگزید (همان، Û¸Û³) Ùˆ بعد نام آن به «رده‌بندی دهدهی جهانی» تغییر یاÙت.
رده‌بندی کنگره آمریکا Ú©Ù‡ در (Û±Û¹Û°Û± Ù…) Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ØŒ اصولاً برای نظم‌دادن علمی به موضوعات نبود، بلکه هد٠از آن بیشتر استÙاده عملی برای گروه‌بندی کتابهای کنگره Ùˆ نظم‌دادن نسبتاً راØت به گروه‌های گوناگون کتاب‌ها بوده است Ù€ نه نظم دادن علمی به موضوعات. (همان، Û±ÛµÛ°) نظام رده‌بندی کنگره یک نظام ÙلسÙÛŒ نبود بلکه به منظور رده‌بندی مجموعه کتاب‌های کتابخانه آمریکا تنظیم گردید Ú©Ù‡ با توجه به دریاÙت کتب به صورت روزمره لازم بود Ú©Ù‡ به نوعی نیازمندی‌های دانشمندان Ùˆ سایر استÙاده کنندگان را نیز تأمین نماید. (همان، Û±Û´Û´) Ø·Ø±Ø Ø±Ø¯Ù‡â€ŒØ¨Ù†Ø¯ÛŒ «رانگا ناتان» (Û±Û¹Û²Û´) از نظام‌های رده‌بندی علوم است Ú©Ù‡ در ردی٠متأخرین قرار دارد Ùˆ تا Øدودی از اصول علمی برخوردار است. رانگاناتان دانشمندی پرکار Ùˆ ریاضی‌دانی هوشمند بود. مشاهده وضع اسÙ‌بار کتابخانه‌های هند Ùˆ عدم Ú©Ùایت طرØ‌های رده‌بندی موجود جهانی او را واداشت Ú©Ù‡ تØولی بزرگ در دنیای کتابداری بنا نهد Ùˆ او را پدر علم اطلاع‌رسانی هند می‌نامند (گرولیه، Û±Û³Û·Û±: Û±ÛµÛ°) با اینکه رانگاناتان به اعترا٠همگان Ùردی صاØب‌نظر بود اما به دلیل شرقی بودن، تعصب اجازه نداد Ú©Ù‡ آن‌طور Ú©Ù‡ باید از Ø·Ø±Ø Ø§Ùˆ در دنیا استقبال شود Ùˆ به عنوان یک Ø·Ø±Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÛŒ جایگزین طرØ‌های ناقص قبلی گردد. (مظاهری تهرانی Ùˆ Ùقیهی، Û±Û³Û´Û¸: Û±)
قواعد طبقه‌بندی علوم
از بررسی طبقه‌بندی‌های مختÙØŒ قواعدی بدست می‌آید Ú©Ù‡ ملاک تقسیم‌بندی‌های علوم بوده است، قاعده عموم Ùˆ خصوص، توق٠(اناطه) Ùˆ اشرÙیت از آن جمله است. قاعده عموم Ùˆ خصوص یعنی از موضوعات عام به خاص رÙتن Ùˆ اشتقاق موضوعات اخص از اعم را طاش کوپری‌زاده در تعری٠طبقه‌بندی ذکر کرده است. بعضی از آن به قاعده اصل Ùˆ Ùرع تعبیر کرده‌اند. این قاعده مهم‌ترین ملاک در طبقه‌بندی‌هاست. توق٠یا اناطه یعنی تعلیم Ùˆ تعلم بعضی علوم، موقو٠بر آگاهی از دانش‌های دیگر است. اشرÙیت یعنی برخی دانش‌ها بر دانش‌های دیگر Ùضیلت Ùˆ شراÙت دارند مانند علوم الهی Ú©Ù‡ بر علوم مادی شراÙت دارد. (ابن Øزم، Û±Û³Û·Û¶: Û±Û±) ملاک‌های دیگری نیز به دست می‌آید Ú©Ù‡ ممکن است متداخل Ùˆ قابل اندراج در یکدیگر باشند؛ مانند تنظیم Ùˆ طبقه‌بندی بر Øسب تشابه Ùˆ اÙتراق. (داوودی، : Û²Û·Û·) طبقه‌بندی بر اساس کلیت دانش Ùˆ ترتیب بخش‌های جزیی‌تر به دنبال آن؛ (همان، Û²Û¸Û²) طبقه‌بندی بر اساس نیروی معنوی یا قوای باطنی انسان؛ (همان، Û±Û´Û¶) قاعده کلیت متنازل Ùˆ تÙصیل Ùˆ پیچیدگی متصاعد.
(آنچه ساده‌تر است مقــدم است در طبــقه‌بندی بر آنچه پیچیــدگی دارد.) از این‌رو ریاضـیـات بر Ùـیزیک در طبـقه‌بـندی آگوست کنت مقدم آمـــده است. همان‌طور Ú©Ù‡ در طبقه‌بندی آمپر، علوم جهانی بر علوم عقلانی مقدم است بدلیل سادگی علوم جهانی نسبت به علوم عقلی Ú©Ù‡ پیچیدگی دارد؛ (مقدم، Û±Û³Û·Û³: Û²ÛµÛµ) طبقه‌بندی به Ù„Øاظ تاریخ تولد علوم Ùˆ زمان تدوین آن طبقه‌بندی بر ملاک انتزاعی Ùˆ عینی، یعنی علوم انتزاعی بر علوم عینی تقدم دارد. (Û³) تقدم امور عینی Ùˆ خارجی بر امور ذهنی Ùˆ اعتباری (Û´) Ùˆ برخی نیز ملاک طبقه‌بندی را تقدم تاریخ جدایی علوم از ÙلسÙÙ‡ دانسته‌اند. (همان، Û²ÛµÛ¹) طبقه‌بندی بر اساس اهمیت Ùˆ ارزش موضوع، غرض، غایت هر علم Ùˆ یا روش آن؛ طبقه‌بندی بر ملاک درجه نیاز مردم به علم.
شایان توجه است Ú©Ù‡ معمولاً در ارائه Ø·Ø±Ø Ø·Ø¨Ù‚Ù‡â€ŒØ¨Ù†Ø¯ÛŒ از سوی صاØبان آن، به ملاک Ùˆ معیار مورد نظر ØªØµØ±ÛŒØ Ù†Ø´Ø¯Ù‡ Ùˆ گاه از چند معیار بهره جسته‌اند. مانند Ùارابی Ú©Ù‡ علوم را ابتدا به هشت طبقه اصلی تقسیم می‌کند: علم زبان، علم منطق، علم تعالیم، علم طبیعی، علم الهی، علم مدنی، علم Ùقه Ùˆ علم کلام. بعضی Ú¯Ùته‌اند Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ به نسبت کارآمدی هر علم در جامعه، علوم را طبقه‌بندی کرده است Ùˆ برخی نیز Ú¯Ùته‌اند ملاک Ùارابی در طبقه‌بندی او تقدم Ùˆ تأخر در آموزش بوده است. (Ùارابی، Û±Û³Û¶Û²: Û²Û± Ùˆ Û²Û²) Ùˆ در زیربخش‌های بعدی گاه از قاعده عام Ùˆ خاص استÙاده کرده است؛ مانند زیربخش‌های علم زبان Ùˆ جز آن. (همان، Û´Û±) در تنظیم «دائرهالمعار٠بریتانیکا» ویرایش پانزدهم رده‌بندی خاصی مورد نظر واقع شده Ùˆ از قاعده سلسله‌مراتبی به Ø´Ú©Ù„ÛŒ استÙاده شده است Ùˆ به روش «اگوست کنت» یعنی کلیت متنازل Ùˆ پیچیدگی متصاعد نیز توجه شده است. در این تقسیم‌بندی از ماده Ùˆ انرژی شروع شده Ùˆ سپس به زمین، Øیات بر روی زمین، زندگی انسان Ùˆ جامعه انسانی، هنر، تکنولوژی Ùˆ مذهب Ùˆ تاریخ پرداخته، Ùˆ بخش پایانی را به شاخه‌های دانش در تÙکر Ùˆ ذهن انسانی اختصاص داده است. در طبقه‌بندی دانش بشر در بخش دهم Ú©Ù‡ به پنج بخش تقسیم شده است ابتدا منطق Ùˆ آنگاه ریاضیات، سپس علم، چهارم تاریخ Ùˆ علوم انسانی Ùˆ در آخر ÙلسÙÙ‡ را مورد بØØ« قرار می‌دهد. (دانشنامۀ بریتانیکا، پروپدیا، : Û±Ûµ-Û±Û°)
آسیب‌های طبقه‌بندی‌های متداول
انتقادات Ùراوانی از ناØیه کتابداران در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù† Ù€ غرب Ùˆ شرق Ù€ بر طرØ‌های موجود وارد شده Ùˆ معایب مهمی بر آنها گوشزد شده است. (همان، Û±Û´Û¹-Û±Û´Û°) یکی از کتابداران غربی Ú©Ù‡ خود Ø·Ø±Ø§Ø ÛŒÚ© نظام طبقه‌بندی است آقای «بلیس» است Ú©Ù‡ اشکالات زیادی بر رده‌بندی‌های متداول در غرب می‌کند. او به لاینØÙ„ بودن مسئله رده‌بندی در کتابخانه‌ها معتقد است Ùˆ به نقد Ùˆ بررسی رده‌بندی‌های متداول در کتابخانه‌ها با عنوان «سازماندهی دانش در کتابخانه‌ها، Ùˆ دسترسی موضوعی به کتابها» پرداخته است. (همان) Ùˆ جیمز تامسون در کتاب تاریخ اصول کتابداری در بخش «توسعه نظام‌های نوین رده‌بندی» پس از بررسی درباره رده‌بندی دوره باستان Ùˆ قرون وسطی، طرØ‌های جدید را نقد کرده است. ما در اینجا به پاره‌ای از مشکلات Ùˆ آسیب‌های مهم در طبقه‌بندی‌های متداول اشاره می‌نمائیم:
نقص نظامهای رده‌بندی متداول در این است Ú©Ù‡ این نظام‌ها، عمدتاً به منظور استÙاده در شرایط Ù…ØÙ„ÛŒ Ùˆ تاریخی خاص Ùˆ اصالتاً برای کتابخانه‌های خاستگاه خود ایجاد شده‌اند. (Øماده Ùˆ القاهی، Û±Û´Û°Ûµ: ÛµÛ¹)
هیچ انگاره‌ای از پیشرÙت در نظام‌های رده‌بندی کتابخانه‌ای مشاهده نمی‌شود Ùˆ Ùقط نظام‌های ساخته شده قبلی است Ú©Ù‡ در Ø·ÛŒ قرون متمادی به صورت جزیی‌تر تکمیل می‌شود. (همان، Û±Û´Û¸) درØالی‌که با توجه به گسترش Ùˆ تØول علوم، باید نظام‌های رده‌بندی نیز متØول می‌شد.
رده‌بندی‌های موجود عمدتاً عملی هستند نه علمی؛ مثل رده‌بندی دیویی Ùˆ دهدهی جهانی Ùˆ کنگره بیشتر برای سهولت تنظیم کتب طراØÛŒ شده‌اند، نه بر اساس نظامی علمی، ÙلسÙÛŒ Ùˆ منطقی. (همان، Û±Û´Û±) یک رده‌بندی علمی آن است Ú©Ù‡ همه علوم را در برمی‌گیرد Ùˆ کاربرد آن در کتابخانه‌ها موجب تنظیم کتاب‌ها به همان ترتیبی خواهد بود Ú©Ù‡ دانشمند خود تعیین کرده است Ùˆ ترتیب کتاب بر Øسب موضوع آن‌هاست. (همان، Û±Û´Û¶) نمونه Ø·Ø±Ø Ù†Ø¸Ø§Ù… رده‌بندی علمی در مشرق زمین همان Ø·Ø±Ø Â«Ú©ÙˆÙ„ÙˆÙ†Â» است Ú©Ù‡ توسط «رانگاناتان» Ù€ پدر Ùˆ بنیانگذار علم اطلاع‌رسانی هند، بر اساس اصول علمی Ùˆ منطقی طراØÛŒ شده است. در مغرب زمین نیز Ø·Ø±Ø Â«Ø¨Ù„ÛŒØ³Â» تا Øدودی علمی است.
رده‌بندی‌های معمول اصولاً توجهی به نیازهای تمدن شرقی Ùˆ علوم آنان نکرده Ùˆ بلکه اهمال Ùˆ مسامØÙ‡ کرده‌اند. (همان، Û±Û³Û¹) از این‌رو موضوعات علوم شرقیان Ùˆ قاره Ø¢Ùریقا در این طرØ‌ها مهمل مانده است Ùˆ به هیچ وجه به علوم اسلامی پرداخته نشده است Ùˆ Ùقط به درد کشورهای آمریکا Ùˆ اروپا می‌خورد؛ چون نیاز باقی کشور‌ها را در نظر نگرÙته‌اند Ùˆ دنبال آن هم نبوده‌اند. (ابرامی، Û±Û³ÛµÛ¶: Û±Û³Ûµ)
این سوال اساسی در هر Ø·Ø±Ø Ø±Ø¯Ù‡â€ŒØ¨Ù†Ø¯ÛŒ وجود دارد Ú©Ù‡ آیا می‌توان طرØÛŒ را برای همه جهانیان در سطØÛŒ همتراز قرار داد؟ (همان، Û±Û´Û±) طرØهایی Ú©Ù‡ هم‌اکنون اجرا می‌شود عموماً قراردادی Ùˆ ساختگی است Ùˆ تابع اصول اساسی رده‌بندی برای سازماندهی دانش نبوده (تاریخ اصول کتابداری، Û±Û³Û·Û±: Û±Û´Û·) Ùˆ طبق یک نظام منطقی جهان‌پسند طرØ‌ریزی نشده است.
قالب‌های دهدهی، سه تایی، دو تایی Ùˆ … به صورت جدّی با چالش مواجه است. آیا زندگی Ùکری انسان در تمام شئون مادی Ùˆ معنوی، آن‌قدر ساده Ùˆ مکانیکی است Ú©Ù‡ بتوان آن را در این قالب‌های Ù…Øدود ریخت Ùˆ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø·Ø¨Ù‚Ù‡â€ŒØ¨Ù†Ø¯ÛŒ کرد؟ (همان، Û±Û³Ûµ)
قسمت‌های مربوط به ایران Ùˆ جهان اسلام Ùˆ ملل شرقی بسط Ùˆ تÙصیلی ندارد Ùˆ چندان کوتاه است Ú©Ù‡ به کار کتابخانه‌های شرقی Ùˆ ایرانی نمی‌آید. (عراقی، Û±Û³Û·Û²: Û±Û³)
در بخش دین ناهماهنگ Ùˆ پریشانند. Øتی در این بخش Ú©Ù‡ عموماً به مسیØیت اختصاص داده‌اند، موضوعات آن هم ترتیب منطقی ندارد Ùˆ با همه اصلاØات Ùˆ تکمیل Ùˆ ذیل Ùˆ مستدرکات Ú©Ù‡ بر آنها نوشته‌اند، هنوز به مرØله‌ای از کمال نسبی نرسیده‌اند Ùˆ در علوم Ùˆ معار٠خاص ادیان Ùˆ ملل نقص‌ها Ùˆ خطاها دارند. (عراقی، Û±Û³ÛµÛ¸: Ûµ) قسمت دین اسلام گذشته از کوتاهی، از خطا Ùˆ نقصان نیز خالی نیست، ترتیب Ùˆ توالی موضوعات آنها با سنت علمی اسلامی مغایر است Ùˆ بسیاری از مباØØ« ضروری در آن نیامده است. (همان)ØŒ
نظام‌های طبقه‌بندی موجود علوم، نه جامعیت لازم را دارند Ùˆ نه صلاØیت جهانی شدن را. طبقه‌بندی «ارسطو» خالی از ژرÙ‌اندیشی نیست، ولی ایرادهای مهمی دارد؛ مانند: Û±. علوم Ùˆ Ùنون را در یک جدول قرار داده است، بدون توجه به وجوه مشخص آنها Û². به علوم نظری توجه Ù…Øدودی کرده Ùˆ علم تاریخ را مطلقاً مورد غÙلت قرار داده است. (همان، Û±Û·Û´- Û±Û·Û°)
طبقه‌بندی «Ùرانسیس بیکن» کامل نیست، هنرها Ùˆ Ùنون را از علوم متمایز نساخته است Ùˆ تاریخ مدنی Ùˆ طبیعی را در یک مقوله وارد کرده است. بر مبنای Ùرضیه نادرستی استوار است Ú©Ù‡ گویا در هر یک از علوم Ùقط یکی از استعدادهای آدمی Ùعال Ùˆ مؤثر است. (همان)ØŒ
طبقه‌بندی «آمپر» در رده‌های اصلی تا Øدی بر پایه Ù…ØÚ©Ù…ÛŒ استوار شده؛ ولی تقسیمات Ùرعی را به Øد اÙراط رسانده Ùˆ گاه اصطلاØات عجیب Ùˆ نامأنوس وضع کرده است، به هم پیوستگی علوم را Ú©Ù‡ نشانه بارز طبقه‌بندی است به درستی منعکس نکرده است.
طبقه‌بندی «اگوست کنت» تا Øدودی رابطه Ùˆ سلسله مراتب علوم را رعایت کرده، ولی همه دانش‌هایی را Ú©Ù‡ موضوع بØØ« آنها جهان Ùکر Ùˆ اندیشه است، یکباره از طبقه‌بندی خارج کرده Ùˆ علم روانشناسی را Ùقط به عنوان مبØØ«ÛŒ از علوم زیست‌شناسی یا موضوعی Ùرعی از جامعه‌شناسی گرÙته است. او ÙلسÙÙ‡ را Ùقط نوعی تنظیم ساده علوم می‌پندارد. (همان، Û±Û·Û±)
رده‌بندی دیویی
روانشناسی را به عنوان مبØØ«ÛŒ از ÙلسÙÙ‡ منعکس کرده است درØالی‌که روانشناسی آخرین علمی است Ú©Ù‡ از ÙلسÙÙ‡ جدا شده Ùˆ خود دارای شعب Ùˆ رشته‌های زیادی است.
ترتیب موضوع‌های ÙلسÙÙ‡ به صورت دلخواه تنظیم شده نه منطقی
نارسایی و ضع٠طبقه مذهب بخوبی مشهود است.
تقدم مذهب مسیØÛŒ در این Ø·Ø±Ø Ø¨Ø± مذاهب Ùˆ ادیان دیگر کاملا Ù…Øلّی است Ùˆ هیچ ترتیب Ùˆ تقدم منطقی Ùˆ موجّهی ندارد
اصولاً ترتیب تقدم Ùˆ تأخر مذاهب در جدول طبقه‌بندی بدون پایه Ùˆ اساس است؛ معلوم نیست بر اساس تاریخ بوده است یا تعداد پیروان، یا وسعت کشورها یا عوامل دیگر مثل تقدم الÙبایی Ùˆ … (همان، Û²Û¹Û¸- Û±Û¸Û¸)
بدون گسترش‌های لازم از سوی کشورهای دیگر Ú©Ù‡ وادار به استÙاده از دیویی شده‌اند قابل استÙاده نیست. مثلاً بخش تقسیمات جغراÙیایی ایران در نظام دیویی کاملاً ناقص Ùˆ بی‌Ùایده بوده است؛ از این‌رو به وسیله کتابخانه ملی ایران گسترش یاÙته است. (ØŸØŒ Û±Û³Û·Û²: Û¹)
عدد Ùˆ رقم های به کار رÙته در دیویی در یک خط Ùˆ اÙÙ‚ÛŒ صورت می‌گیرد؛ لذا Ùقط امکان یک تقسیم Ùرعی وجود دارد. تقسیم‌های Ùرعی Ú©Ù‡ با صÙر شروع می‌شود علاوه بر اینکه ساده نیست Ùˆ گاهی موجب خلط Ù…Ùاهیم در موضوعات Ùرعی Ù…ÛŒ گردد… (اعلم، Û±Û¹Û¶Û°: Û¹) Ùˆ اشکالات دیگری Ú©Ù‡ به جای دیگری موکول می‌شود.
چالش‌های اساسی در طبقه‌بندی
Ùقدان اجماع Ùˆ اتÙاق
هر چند نظرات گوناگونی در تقسیم‌بندی علوم Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ Ùˆ چنان‌که Ú¯Ùته شد، در طول تاریخ دیدگاه‌ها Ùˆ طرØ‌هایی را ارائه نموده‌اند، اما هنوز جمع‌بندی دقیق Ùˆ جامعی Ú©Ù‡ همه بر آن اجماع نظر کرده باشند ارائه نشده است. سؤال این است Ú©Ù‡ با این همه تلاش Ùˆ سابقه طولانی این بØØ«Ø› چرا به یک تواÙÙ‚ نرسیده‌اند. عوامل ذیل شاید پاره‌ای از علل باشد:
بعضی از دانشمندان Ú©Ù‡ در تقسیم علوم طرØÛŒ ارائه کرده‌اند با هد٠سامان‌دادن به ساختار ذهنی Ùˆ Ùکری خویش به دنبال Ø·Ø±Ø Ø¨ÙˆØ¯Ù‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ Ùˆ نه ارائه یک Ø·Ø±Ø Ú©Ù„Ø§Ù† از تمام دانش‌های بشری.
نویسندگان برخی منابع مرجع مانند: دایرهالمعارÙ‌ها Ùˆ Ùرهنگ‌نامه‌ها Ú©Ù‡ در صدد تنظیم Ùˆ عرضه بخش‌هایی از دانش بشری بوده‌اند برای نظم بخشیدن Ùˆ مرتب‌نمودن Ùˆ اولویت‌گذاری امور مرتبط با موضوع دانشنامه خود به نوعی به مرتب‌سازی Ùˆ تقسیم‌بندی علوم همّت کرده‌اند Ùˆ هر کدام با توجه به ذهنیت متأثر از موضوع مرتبط با دایرهالمعار٠خود، شیوه‌ای برگزیده‌اند. ابن ندیم Ùˆ شمس‌الدین آملی، تهانوی، ابن اکÙانی، ابن Øزم اندلسی از این قبیل بوده‌اند.
عده‌ای هم برای Ùراگیری دانش Ùˆ تعلیم Ùˆ آموزش Ùˆ همچنین تØقیق Ùˆ پژوهش، دست به این کار اساسی زده‌اند.
برخی از طراØان طبقه‌بندی علوم بر اساس بینش علمی Ùˆ ÙلسÙÛŒ عصر Ùˆ زمان پدیدآورندگان آن طرØ‌ها Ùˆ یا متأثر از صبغه پیشینیان Ùˆ اعتقادات Ùرهنگی مذهبی خود، اقدام به طبقه‌بندی نموده‌اند. مثلاً دانشمندان اسلامی در باب طبقه‌بندی علوم طرØ‌های مهم Ùˆ جالب توجهی داشته‌اند Ùˆ Ùارابی، کندی، ابن سینا، ابوالØسن عامری، ابن رشد، ابن Ùریقون، غزالی، خواجه نصیرالدین طوسی Ùˆ … تا برسد به ملا صدرا در این عرصه نظرات پخته‌ای ارائه کرده‌اند؛ امّا عمدتاً نظرات آنان ناظر به اÙکار ÙلاسÙÙ‡ یونان Ùˆ گاه متأثر از اعتقادات دینی Ùصر٠و یا ممزوجی از آن دو بوده است. Ùارابی از کسانی است Ú©Ù‡ تلÙیقی عمل کرده است.
تعدادی از طبقه‌بندی‌ها نیز به گونه‌ای متأثر از ØرÙÙ‡ Ùˆ علاقه‌ای بوده است Ú©Ù‡ پدیدآورنده آن به موضوع Ùˆ یا موضوعات خاص داشته است؛ از قبیل معلمی، ØرÙÙ‡ کتابت Ùˆ وزارت.
۲- نبود معیار و ملاک هماهنگ
یکی از موضوعاتی Ú©Ù‡ همواره مورد بØØ« Ùˆ Ú¯Ùتگو بوده است، این است Ú©Ù‡ ریشه پیوند درون علمی چیست؟ چگونه میان یک مجموعه مسائل علمی پیوندی ایجاد می‌شود Ú©Ù‡ آن را از باقی مسائل جدا نموده Ùˆ عنوان علم Ùˆ دانش مستقلی در قلمرو دیگر مسایل علوم بر آن صادق می‌شود. این بØØ« همان چیزی است Ú©Ù‡ با معیار تمایز علوم از آن یاد می‌شود. در این باب نظریات مختلÙÛŒ Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯Ù‡ Ùˆ هر جمعی تمایز علوم را به وجهی دانسته‌اند. گاه تمایز علوم را به روش علم (همان، Û¶Û¹)ØŒ گاه به غایت علم (آخوند خراسانی، : ÛµÛ°)ØŒ Ùˆ زمانی به موضوع علم (همان، Û±ÛµÛµ) Ùˆ برخی به سنخیّت مسایل علم (صلیبیا، Û±Û³Û¶Û¶: Û²Û²Û·) گرÙته‌اند Ùˆ این ناهماهنگی در معیار، موجب اختلاÙات زیادی در طبقه‌بندی علوم نیز شده است. (ØŸØŒ Û·Ûµ)
کسانی Ú©Ù‡ معیار تمایز علوم را، روش علوم دانسته‌اند به اقتضای تÙاوت روش‌های علوم، تقسیم‌بندی متÙاوت Ùˆ قهراً طبقه‌بندی خاصی از علوم ارائه کرده‌اند. مثلاً روش علوم عقلی، قیاس Ùˆ برهان است Ùˆ روش علوم نقلی، نقل Ùˆ سماع است Ùˆ روش علوم تجربی، استقراء Ùˆ تجربه است. از این‌رو علوم را به علوم عقلی، علوم نقلی Ùˆ علوم تجربی تقسیم Ùˆ رشته‌های زیرمجموعه آن‌ها را بر همین اساس طبقه‌بندی کرده‌اند. (همان، Û¶Û¹)
آنانی Ú©Ù‡ معیار را هد٠و غایت علوم Ùرض کرده‌اند، مسایل گوناگونی Ú©Ù‡ با یک هد٠و غرض خاص وضع Ùˆ یا اعتبار شوند را تØت عنوان یک علم جای خواهند داد. علم صر٠از علم Ù†ØÙˆ Ùˆ علم Ùقه از علم اصول Ùˆ باقی علوم متمایزند، چون هر کدام غرض Ùˆ غایت خاصی را برآورده می‌سازند. (همان، Ûµ)
بسیاری از عالمان معیار تمایز علوم را موضوعات علوم می‌دانند، مسلّم است Ú©Ù‡ میان مسایل Ùˆ گزاره‌های هر علم پیوند Ùˆ ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. اصولاً اگر میان مباØØ« یک دانش پیوند Ùˆ ارتباط منطقی نباشد، علم‌بودن آن مورد تردید است. ریشه این پیوند Ùˆ ارتباط همان Ù…Øور اصلی Ùˆ Øقیقت مشخصی است Ú©Ù‡ هر علمی نهایتاً در اطرا٠آن بØØ« می‌کند Ú©Ù‡ موضوع علم است. مثلاً «Øساب» در اطرا٠«عدد Ùˆ خواص Ùˆ آثار اعداد» بØØ« می‌کند؛ همان طور Ú©Ù‡ هندسه در اطرا٠«مقدار» بØØ« می‌نماید. شاید ارسطو اول کسی است Ú©Ù‡ این معیار را کش٠کرده است. نظر اکثر دانشمندان مسلمان Ùˆ آگوست کنت همین است. (Øکیم، Û±Û´Û°Û·: Û±Û±)
گاهی معیار تمایز علوم را به سنخیت مسایل هر علم Ùˆ نسبت مسایل علم با یکدیگر دانسته‌اند. Ùˆ معیارهای دیگری نیز Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ جهت رعایت اختصار از Ø·Ø±Ø Ø¢Ù† خودداری می‌کنیم. پذیرش هر یک از معیارهای تمایز علوم منتهی به Ø·Ø±Ø Ø®Ø§ØµÛŒ در طبقه‌بندی علوم خواهد شد. همانطور Ú©Ù‡ ملاک‌های پیش Ú¯Ùته در قواعد متÙاوت طبقه‌بندی علوم نیز به طرØ‌های متÙاوت Ùˆ گوناگونی در طبقه‌بندی منجر می‌شود. از این‌رو اختلا٠در طبقه‌بندی‌ها بدون رÙع اختلا٠در معیارها همچنان استمرار خواهد داشت.
عدم توجه به کار جمعی و مشاوره‌های گروهی
یکی از آسیب‌های بزرگ٠پژوهش به معنای عام، عدم توجه به تÙکر جمعی Ùˆ تصمیم‌گیری گروهی است، به خصوص در امور بین رشته‌ای Ùˆ چند رشته‌ای Ú©Ù‡ می‌بایست تخصص‌ها Ùˆ کارگروه‌های قوی Ùˆ متخصص به بررسی Ùˆ اظهار نظر بپردازند تا به نتیجه‌ای برسند Ú©Ù‡ اولاّ درست باشد یا Øداقل به واقعیت نزدیک‌تر باشد؛ ثانیاً قابل اجرا Ùˆ عملی باشد؛ ثالثاً امکان ادامه آن به وسیله کارگروه‌های بعدی Ùراهم شود.
عده‌ای نیروهای انسانی Ú©Ù‡ شایسته، علاقه‌مند Ùˆ منضبط باشند باید این موضوع مهم را بر دوش گیرند Ùˆ با پشتکار Ùراوان Ùرایندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری Ùˆ به اجرا درآمدن آن را یک به یک به ثمر برسانند Ùˆ گرنه همچون گذشته، ممکن است پیشنهادات Ùˆ نظراتی بر Øاشیه کتب Ùˆ مجلات نمودار شود Ùˆ چیزی در عمل عاید نگردد
ابهامات و پرسش‌های بی‌پاسخ
آنچه تاکنون درباره طبقه‌بندی علوم انجام شده است به تبع پیشینیان Ùˆ به تقلید از آنان، بوده Ùˆ شاید به‌طور ناخودآگاه رویه آنان را به Ø´Ú©Ù„ÛŒ متÙاوت Ùˆ یا با اصلاØات Ùˆ تکمله‌هایی ادامه داده‌اند، غاÙÙ„ از اینکه قبل از هر اقدامی باید به یک سری پرسش‌ها پاسخ دهیم Ùˆ برخی ابهامات به وجود آمده را رÙع نمائیم. به دلیل اهمیت این سخن درباره آن ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡ÛŒÙ….
پیشنهاد جدید برای طبقه‌بندی
بررسی درباره طبقه‌بندی Ùˆ چالش‌های آن، از پرسش‌های بسیار اساسی Ùˆ مهمی است Ú©Ù‡ اگر به درستی به آن بپردازیم، Ù…Øتمل است بخشی از درهم‌ریختگی موجود در طبقه‌بندی‌های متعار٠جهانی را ØÙ„ کنیم. نگارنده بر آن گمان است Ú©Ù‡ آنچه تاکنون در طبقه‌بندی میان علوم اتÙاق اÙتاده علاوه بر عدم انسجام٠ساخت یاÙته، نتوانسته اجماع اندیش‌وران را جلب کند. همین عدم توÙیق در جلب نظر همگان، شاهد روشنی است Ú©Ù‡ ادعای طبقه‌بندی جهانی بدون دلیل است. Ùˆ با توجه به گسترش روزاÙزون دانش بشری Ùˆ گرایش‌های تخصّصی علوم، شیوه‌های دوتایی، سه تایی Ùˆ چهار وجهی Ùˆ دهدهی Ùˆ … دیگر کارآمد Ùˆ مطابق با واقع نیست. زیرا ما نمی‌توانیم همه دانش بشری را ذیل دو، سه، چهار Ùˆ یا ده طبقه تنظیم کنیم Ùˆ هر آنچه غیر از این چند طبقه باشد در Ùروعات آنها قرار دهیم.
لازمه این عمل، ادغام کردن موضوعی در موضوع دیگر Ùˆ در نتیجه، پنهان نمودن موضوعات در همدیگر است Ùˆ Ø·Ø±Ø Ø¯Ø±Ø³Øª Ùˆ مطابق با واقع آن است Ú©Ù‡ Ù…Øدودیت سازماندهی نداشته باشد، هر موضوع جدید باید بتواند در جایگاه منطقی Ùˆ سلسله مراتبی خود Ù€ Øتی در ردی٠رده‌های اصلی Ù€ قرار گیرد. همچنین هر موضوع Ùرعی Ú©Ù‡ به دلیل رشد Ùˆ گرایش‌های تخصصی Ùˆ با مرور زمان، استقلال یاÙته، باید بتواند در ردی٠طبقه‌های اصلی واقع شود. انعطاÙ‌ناپذیری این نوع طرØ‌های طبقه‌بندی، شبیه پازل‌های بسته شده‌ای است Ú©Ù‡ امکان جابجایی قطعات را سلب کرده Ùˆ گسترش نقشه را به طور Ú©Ù„ÛŒ ممنوع کرده است. درØالی‌که دانش بشری آن به آن رو به Ùزونی Ùˆ گسترش است.
باید توجه داشت Ú©Ù‡ قانون اصلی در طبقه‌بندی این است Ú©Ù‡ با کلیت دانش انجام شود (Ùصلنامه کتاب، دوره دوم، شماره Û´-Û±: Û²Û·Û·) Ùˆ سپس رده‌های Ùرعی با رعایت نوع تقسیم‌پذیری تا مراØÙ„ آخر به طور کامل ادامه پیدا کند. اگر ما از اول خود را Ù…Øدود در چند رده کرده باشیم، مانند دو رده یا سه رده Ùˆ امثال آن، باید در هر مرØله از تقسیم‌بندی همان عدد را رعایت کنیم Ùˆ این Ù…Øدودیت را خود بر طبقه‌بندی تØمیل کرده‌ایم. بیشتر طبقه‌بندی‌های تأثیرپذیر از ارسطو، تقسیم‌بندی دو ارزشی را برگزیده‌اند. منشأ رقم دو، ابزار شناخت است؛ چون Øصول شناخت در این مبنا، یا به وسیله ابزارهای Øسی است Ùˆ یا به وسیله عملیات ذهنی Ú©Ù‡ نتیجه آن علم Øصولی Ùˆ علم Øضوری است. طبق این تقسیم‌بندی دو ارزشی، اگر ارسطو علم را به علم نظری Ùˆ علم عملی طبقه‌بندی کرده است، تا آخرین جزء علوم، همین روال در تمام مراØÙ„ تقسیم‌بندی رعایت می‌شود. (همان، Û²Û¸Û²)
همان‌طور Ú©Ù‡ امثال بیکن، نیروهای معنوی را منشأ تقسیم علوم قرار می‌دهد Ú©Ù‡ منجر به تقسیم علم به نظام سه ارزشی تاریخ، هنر Ùˆ ÙلسÙÙ‡ شده است. تا آنکه دیویی به دلیل Ù…Øدودیت‌هایی Ú©Ù‡ این نوع گزینش‌ها بر طبقه‌بندی به خصوص در رده‌بندی انبوه کتاب‌ها تØمیل کرده بود، به اقتضای نیاز روز Ùˆ بدون هیچ دلیل عقلی Ùˆ پایه علمی، دانش را به ده طبقه تقسیم کرد. (همان، Û²ÛµÛ²) او اساساً تقسیم‌بندی علوم نکرده است، Ùقط ده عنوان از موضوعات علوم را برگزیده است. (همان، Û²ÛµÛ³) Ùˆ هر عنوان را به ده بخش Ùˆ هر بخش را باز به ده بخش Ùرعی دیگر تقسیم کرده است.
از این‌رو، رده‌بندی او را دهدهی می‌خوانند. او مجدداً به دلیل Ù…Øدودیت این رده‌ها، به اعشار توسل جست Ùˆ همچنان Ùروع Ùˆ جزئیات موضوعات را ادامه داد. به همین سبب Ø·Ø±Ø Ø§Ùˆ را رده‌بندی اعشاری نیز می‌نامند. Ø·Ø±Ø Ø¯ÛŒÙˆÛŒÛŒ همچون هر Ø·Ø±Ø Ø¯ÛŒÚ¯Ø±ÛŒ قراردادی است Ùˆ درباره آن سؤالات Ùراوانی وجود دارد. (همان، Û±Û´Û¶) مهم‌تر از همه اینکه آیا زندگی Ùکری انسان آن‌قدر ساده، Ù…Øدود Ùˆ بسته شده است Ú©Ù‡ بتوان آن را در قالب‌های از قبل ریخته شده‌ای (مانند ده، ده) طبقه‌بندی کرد به Ø´Ú©Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ برای همیشه ثابت بماند Ùˆ Ùقط در Ùروعات آن اÙزایش مجاز باشد. بنابراین شیوه‌های عددی یاد شده کارآمد Ùˆ مطابق با واقع نیست، مگر بر یک تقسیم‌سازی تواÙÙ‚ Ùˆ تسالم شود Ùˆ با عزمی Ùرا ملی Ùˆ عاری از اهدا٠سیاسی Ùˆ استعماری به اجرا درآید Ú©Ù‡ آن‌وقت هم طبقه‌بندی منطقی Øاصل نخواهد شد.
Øقیقت آن است Ú©Ù‡ آنچه بیشتر دغدغه طراØان طبقه‌بندی‌ها بوده است در ابتدا نظم‌دادن به آثار در اختیار Ùˆ در نهایت تنظیم کتب Ùˆ دانش مدوّن بشری است. نظم کتاب به عنوان یک رسانه گروهی (همان، Û´Û±) Ùˆ کتابخانه به عنوان نهادی Ú©Ù‡ دانش مدون بشری را در بر دارد Ùˆ Øیاتی‌ترین عامل تبادل Ùکری است، از دیر باز مورد توجه دانشمندان بوده است؛ از این‌رو گرایش اصلی در طراØÛŒ طبقه‌بندی‌ها، نظم‌بندی کتابها Ùˆ کتابخانه‌هاست، زیرا بهترین کتاب Ùˆ جامع‌ترین اطلاعات وقتی قابل بهره‌برداری هستند Ú©Ù‡ قابل دسترس بوده Ùˆ بازیابی آنها خالی از دشواری باشد. Øال اگر Øجم آثار علمی سرسام‌آور شود، دستیابی به مطلب مورد نظر کاری بس دشوار خواهد شد. اگر کتابخانه دسترسی آسان به انبوه دانش مدوّن بشری را ممکن کند، اثربخش‌ترین وسیله تبادل Ùکری انسان است. امروز نیز معیار سنجش کتابخانه، بازیابی سریع اطلاعات است، هر چند آگاهی‌ها سریع‌تر در اختیار مراجعان قرار گیرد، ارزش کتابخانه بالاتر است. (همان، ÛµÛ´)
بدیهی است Ú©Ù‡ کتابخانه‌ها صرÙاً مخزن کتاب نیستند، بلکه نماد Ùرهنگ Ùˆ تمدن بشری در هر جامعه ای به شمار می‌آیند، از این‌رو آنچه مهم است موضوعات، مسائل Ùˆ Ù…Øتوای نوشته‌هاست Ùˆ نه قالب آنها. به دیگر سخن؛ آثار علمی، کتب Ùˆ نوشته‌ها را می‌توان با معیارهای ظاهری Ùˆ اتÙاقی گروه‌بندی کرد Ùˆ یا بر پایه موضوع Ùˆ Ù…Øتوا طبقه‌بندی نمود Ú©Ù‡ Øالت نخست را رده‌بندی کتابها Ùˆ Øالت دوم را طبقه‌بندی دانش می‌نامیم.
یک Ø·Ø±Ø Ø·Ø¨Ù‚Ù‡â€ŒØ¨Ù†Ø¯ÛŒØŒ برای اینکه در عمل Ù…Ùید Ùˆ مؤثر اÙتد، باید به طبقه‌بندی دانش بپردازد؛ یعنی موضوعات علوم را شناسایی کند Ùˆ روابط میان موضوعات را نشان دهد Ùˆ این جز از طریق سازماندهی Ùکری Ùˆ Ù…Ùهومی Ùˆ مبتنی بر نظم درونی شاخه‌های دانش، Ú©Ù‡ عموماً از نظام‌واره‌ای منطقی Ùˆ درختواره‌ای منتظم برخوردارند، Øاصل نمی‌شود. (Ûµ) در آن صورت است Ú©Ù‡ رده‌بندی کتابخانه‌ها نیز خودسرانه نخواهد شد Ùˆ خدمت‌رسانی به گروه‌های مخاطبان بر اصولی علمی استوار گشته Ùˆ با منطق ذاتی موضوعات Ú©Ù‡ نمودار واقعیت‌های نهÙته در علوم Ùˆ روابط معناشناختی میان موضوعات Ùˆ مسائل Ú©Ù‡ در Ùرم اصطلاØات علوم متبلور می‌شوند، مطابقت خواهد داشت، Ùˆ مسیر ارتقاء Ùˆ تولید علم را باز خواهد کرد. بدون سازماندهی دانش، رده‌بندی علمی در کتابخانه‌ها نیز میسر نخواهد شد. همان‌طور Ú©Ù‡ «سه یرز» می‌گوید: به اعتقاد گروه بزرگی از کتابداران، «رده‌بندی در کتابخانه‌ها باید صرÙاً یک رده‌بندی ÙلسÙÛŒ باشد Ú©Ù‡ رده‌های شکلی، نشانه‌ها Ùˆ نمایه‌های لازم به آن اضاÙÙ‡ شده باشد.» (همان، Û±Û´Û¶)
از این‌رو ما باید از پایین به بالا Øرکت کنیم، چرا Ú©Ù‡ نمی‌شود به طبقه دهم دست یاÙت مگر طبقه‌های پیشین آن را Ø·ÛŒ کنیم. اگر به طبقه‌بندی منطقی Ùˆ ساختارمند درون علوم دست یاÙتیم، پله‌های اولی در طبقه‌بندی علوم را به درستی کش٠کرده‌ایم. در آن صورت ممکن است عناوین علوم را در یک نظامی سازوار، تنظیم نموده Ùˆ با تلÙیق میان معیارهای طبقه‌بندی، راهی مناسب‌تر برای طبقه‌بندی علوم پیدا کنیم.