اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

بهزاد سلطانی: شش صندوق مشارکتی در کشور راه‌اندازی می‌شود/عدم هماهنگی در فضای علم و فناوری

بهزاد سلطانی: شش صندوق مشارکتی در کشور راه‌اندازی می‌شودعدم هماهنگی در فضای علم و فناوری

واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی در نشست خبری شنبه با تاکید بر ضرورت همکاری میان دستگاه‌ها در حوزه‌های سیاستگذاری‌های اجرایی، افزود: این در حالی است که مشاهده می‌شود دستگاه‌هایی که وظایف آن‌ها تعیین شده است، به ماموریت‌های سایر دستگاه‌ها وارد می‌شوند و این امر نشان می‌دهد که در فضای علم و فناوری هنوز هماهنگی‌های لازم ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری در آینده کشور نقش حیاتی دارد، یادآور شد: هوش مصنوعی و حمل‌ونقل هوشمند، آینده جهان را فرا خواهد گرفت و ما هنوز فاصله زیادی با این فناوری‌ها داریم و من اعلام می‌کنم که تا هفت سال آینده مردم تهران از ما ماشین‌های خودران و تاکسی‌های هوایی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را مطالبه خواهند کرد.

سلطانی اضافه کرد: در برابر این نوع مطالبات یا ما می‌توانیم با صد برابر قیمت از خارج وارد کرده و یا با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوری‌های مورد تقاضا را در داخل کشور تولید کنیم. این فناوری‌ها، فناوری‌های پیچیده‌ای نیست و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی تجهیزات پیشرفته دسترسی دارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر ضرورت حمایت و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: اگر این خط مشی فراموش نشود، شرکت‌های خصولتی نمی‌توانند در داخل کشور فعالیت کنند و همچنین می‌توانیم از مشکلات اقتصادی کنونی نیز رهایی یابیم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان مسئول باید فضای کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی را تسهیل کنیم، اظهارکرد: ما این مسیر را در صندوق نوآوری و شکوفایی طی می‌کنیم. بر این اساس ما برنامه‌هایی در تحولات ارزی و تحریم‌های پیش روی کشور در دستور کار قرار داده‌ایم.

سلطانی نمونه این اقدامات را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نوسانات ارزی اخیر دانست و یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که طرح‌های مصوب در صندوق نوآوری و شکوفایی داشته باشند، در صورتی که نرخ ارز بر قیمت تمام شده محصولات آن‌ها اثرگذار باشد، در قراردادهای آن‌ها با صندوق تجدیدنظر خواهیم کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش برای حمایت از استارتاپ‌های موفق را از دیگر برنامه‌های این صندوق نام برد و یادآور شد: براساس اساسنامه این صندوق، ماموریت ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و از آنجایی که شرکت‌های استارتاپی‌، دانش‌بنیان نیستند ما به معاونت علمی پیشنهاد کردیم تا این نوع شرکت‌ها را در رده شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کنند.

برنامه‌های صندوق تا سه سال آینده

وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی از وام دادن به سمت سرمایه‌گذاری مشارکتی در حال تغییر است، یادآور شد: در سال 96 به میزان 62 درصد تسهیلات و 23 درصد سرمایه‌گذاری مشارکتی صورت گرفته است، ولی برای بودجه سال 97 تسهیلات از 62 درصد به 49 درصد کاهش می‌یابد و تسهیلات سرمایه‌گذاری مشارکتی از 21 درصد به 31 درصد افزایش می‌یابد.

سلطانی دلیل این امر را عدم آمادگی شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات دانست و اضافه کرد: ما برای توسعه سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید صندوق صندوق‌ها شویم، از این رو در تلاش هستیم تا با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های خطرپذیر، شرکت‌های دانش‌بنیان را به سمت سرمایه‌گذاری مشارکتی هدایت کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه این امر به معنای حذف شرکت‌های دانش‌بنیان از این صندوق نیست، اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تقاضاهای خود را به این صندوق ارائه دهند، ولی ما در تلاش هستیم تا فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در کشور نهادینه کنیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس صندوق نوآوی و شکوفایی به میزان 40 درصد سهامدار است و مابقی سهام از بخش خصوصی خواهد بود.

سلطانی با بیان اینکه برای صندوق‌های خطرپذیر مستقیم و غیر مستقیم 308 میلیارد تومان بودجه مصوب کردیم، این میزان اعتبار شامل هشت صندوق خواهد بود.

به گفته وی بر اساس این برنامه، 8 صندوق «استانی» به تعداد 8 صندوق،‌ «وزارتخانه‌ای» با 10 وزارتخانه، «مناطق آزاد» 3 صندوق، « صندوق‌های CVC» 3 صندوق، « سیدمانی» 3 مورد و «غیر خطرپذیر» در کشور ایجاد خواهد شد.

به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق سیدمانی، صندوقی متعلق به شرکت‌های نوپا است و در صورتی که طرح‌های این شرکت‌ها بازار خوبی داشته باشد، تسهیلاتی اعطا خواهد شد. ارزیابی این طرح‌ها به مدت یک هفته انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این صندوق‌ها به تصویب هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی رسیده است، ادامه داد: علاوه بر آن شاهدیم که تنها 10 درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان حرکت می‌کنند و ما برای ترغیب آن‌ها در این مسیر اعتبارات 50 میلیارد تومانی در نظر گرفته‌ایم.

سلطانی اضافه کرد: طرح‌های دانشگاهی که منجر به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی شود، از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اختصاص اعتبارات 20 میلیارد تومانی برای ایجاد تعامل میان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و شرکت‌های هم‌راستای بین‌المللی خبر داد و گفت: علاوه بر آن این صندوق برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی، حضور در شوروم‌های بین‌المللی و حضور در سفرهای اتاق بازرگانی، سوپسیدهایی پرداخت خواهد کرد.

وی تسهیلات اجاره به شرط تملیک این صندوق را 30 میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: از آنجا که دفاتر کاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان مهم است، از این رو تسهیلاتی به این شرکت‌ها تعلق خواهد گرفت.

اعطای 28 خدمت توانمندسازی به شرکت‌های دانش بنیان

سلطانی تعداد خدمات توانمندسازی این صندوق را 28 خدمت عنوان کرد و گفت: هر شرکت تا سقف 100 میلیون تومان می‌تواند از تسهیلات توانمندسازی استفاده کند، این تسهیلات بلاعوض است و در ازای اقدامی که شرکت‌ها انجام می‌دهند، این تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این تسهیلات مشروط بر آنکه 20 تا 30 درصد هزینه‌ها از سوی شرکت‌ها پرداخت شده باشد، اعطا می‌شود، گفت: برای اخذ استانداردها تا سقف 80 درصد هزینه‌ها و کمک در تدوین استانداردها تا سقف 80 درصد هزینه‌ها از سوی این صندوق به شرکت‌ها اعطا می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این صندوق از سه جایزه علمی حمایت می‌کند، افزود: همچنین برای عضویت شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی حمایت‌هایی می‌شود که 39 شرکت در سال گذشته از این تسهیلات بهره‌مند شدند و در سال جاری نیز تاکنون 13 شرکت از این خدمات بهره گرفته‌اند.

حمایت از بیش از 3 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در صندوق

سلطانی با بیان اینکه تاکنون 8 هزار و 316 درخواست از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به این صندوق ارسال شده است، گفت: این تعداد در حالی است که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در کشور 3 هزارو 566 شرکت است. این عدد نشان می‌دهد که بطور متوسط هر شرکت دو درخواست از این صندوق داشته است و همچنین این شرکت‌ها صندوق را به عنوان تکیه‌گاه خود پذیرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و 448 درخواست در حال بررسی است، افزود: این تعداد درخواست 3 هزار و 25 میلیارد تومان درخواست تسهیلات از صندوق دارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات لیزینگ را از دیگر خدمات این صندوق در راستای بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: تاکنون 44 میلیارد تومان تسهیلات لیزینگ پرداخت شده است که این عدد نشان می‌دهد با اعتبارات صندوق خرید و فروش محصولات دانش‌بنیان صورت گرفته است.

سلطانی بیشترین حمایت این صندوق را در حوزه زیست‌فناوری عنوان کرد و گفت: در این حوزه 300 طرح به مبلغ 217 میلیارد تومان مصوب شده است و بعد از آن حوزه فناوری اطلاعات با 399 شرکت با 129 میلیارد تومان، الکترونیک و کنترل با 274 شرکت و با 141 میلیارد تومان و تجهیزات پیشرفته ساخت داخل با 215 شرکت و با 119 میلیارد قرار دارند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری با وزارتخانه‌های مختلف، گفت: ما آمادگی داریم تا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صندوق‌های خطرپذیر تخصصی در حوزه ICT ایجاد کنیم تا از تسهیلات آن نسبت به حمایت در استارتاپ‌های این حوزه اقدام کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه قراردادهای پوشش داده شده با صدور ضمانتنامه بانکی با مبلغ هزار و 180 میلیارد تومان تحت حمایت قرار گرفته‌اند، افزود: در حال حاضر 29 طرح خاتمه یافته ناموفق گزارش شده است که از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شده‌اند، این عدد به معنای ورشکستگی این شرکت‌ها نیست، بلکه طرح‌های فناورانه دیگری را در دستور کار قرار داده‌اند.

سلطانی تعداد طرح‌های خاتمه یافته موفق را 1130 طرح عنوان کرد.

خصولتی‌هایی که ادعای حمایت دارند

وی با انتقاد از حضور شرکت‌های خصولتی در حوزه‌های علم و فناوری گفت: این موضوع در جلسه هیات امنای صندوق مطرح شد و در این جلسه اعلام شد چون بر اساس قانون، مزایای صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های غیر خصوصی و دانش‌بنیان تعلق نمی‌گیرد، از این رو این صندوق در قبال سرمایه‌هایی که در اختیار دارد، مسئولیت دارد.

سلطانی با تاکید بر اینکه ما بر اساس قانون اجازه حمایت از شرکت‌های خصولتی را نداریم، یادآورشد: در حال حاضر مجموعه شرکت‌های خصولتی که در هم تنیده شده هستند، مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و ما جلوی حمایت از این شرکت‌ها را گرفته‌ایم ولی این شرکت‌ها با جوسازی علیه صندوق نوآوری و شکوفایی نامه‌نگاری‌هایی را با نهادهای مختلف از جمله مجلس کرده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تاکنون برخی از این شرکت‌ها از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شده‌اند، اظهارکرد: این امر به دلیل عدم شناسایی ماهیت این شرکت‌ها بوده است.

سلطانی همچنین در خصوص بازپرداخت اقساط وام شرکت‌های خصولتی توضیح داد: برخی از این شرکت‌ها اقساط خود را پرداخت نکرده‌اند و در مقابل نامه‌ای از نهاد بالادست خود برای ما آورده‌اند و از ما درخواست عدم بازپرداخت وام را داشته‌اند.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 20 مرداد 1397   /   کد مطلب: 347   /   بازدید: 3614