مقالات و تازه های نشر:
ریشه‌ها Ùˆ پیامد بی‌توجهی به جنبه‌ Ùرهنگی یادگیری الکترونیکی
واØد ارتباطات Ùˆ اطلاع رسانی پژوهشگاه Ùرهنگ Ùˆ هنر:Ù…Øور جنبه‌های Ùرهنگی Ùˆ اجتماعی این Ú©Ù†Ùرانس، مانند Ú©Ù†Ùرانس‌های قبلی، کمترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داده بود؛ به‌گونه‌ای Ú©Ù‡ از مجموع Û³Û°Û° مقاله رسیده به دبیرخانه، تنها Û²Û³ مقاله با این Ù…Øور ارتباط داشت. از این مقالات هم تنها دو مقاله، مجوز Øضور در بخش Ø´Ùاهی را کسب کرد Ùˆ دو مقاله نیز در بخش پوستری همایش ارائه شد. به نظرم رسید همین موضوع کمبود مقالات این Ù…Øور را به عنوان دغدغه‌ای در Ú©Ù†Ùرانس Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†Ù… Ùˆ بابی را برای بررسی ریشه‌ها Ùˆ پیامدهای بی‌توجهی به جنبه‌های Ùرهنگی Ùˆ اجتماعی یادگیری الکترونیکی در ایران بگشایم.
برای این منظور ابتدا تعریÙÛŒ کوتاه از مسائل Ùرهنگی Ùˆ اجتماعی ارائه دادم Ùˆ با ارائه نمونه‌های متعددی از مسائل Ùˆ موضوعاتی Ú©Ù‡ در تأثیرگذاری متقابل یادگیری الکترونیکی با این‌گونه مسائل پدید آمده است، موضوع بØØ« را روشن ساختم. سپس به برخی تØقیقاتی Ú©Ù‡ در کشورهای دیگر در این باره انجام شده است اشاره کردم. در ادامه، ارائه تنها Ù‡Ùت مقاله مرتبط در طول هشت Ú©Ù†Ùرانس علمی را نشانهٔ بی‌توجهی Ù…ØاÙÙ„ علمی کشور نسبت به جنبه‌های Ùرهنگی، اخلاقی Ùˆ اجتماعی آموزش Ùˆ یادگیری الکترونیکی دانسته Ùˆ برخی از آثار این بی‌توجهی را برشمردم. اÙزایش آسیب‌های Ùرهنگی Ùˆ اجتماعی، کاهش اثربخشی برنامه‌های یادگیری الکترونیکی، امکان تبدیل شدن این راه ØÙ„ به ضد خود، ایجاد بدبینی نسبت به یادگیری الکترونیکی Ùˆ تØمیل هزینه‌های سنگین Ùˆ بی‌Ùایده بر کشور، از جمله پیامدهایی بود Ú©Ù‡ برای ادامه این وضعیت ذکر کردم Ùˆ با ذکر مثال‌هایی به ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¢Ù† پرداختم.
سپس مهم‌ترین بخش سخنرانی خود را به بیان ریشه‌های این بی‌توجهی اختصاص دادم Ùˆ ضع٠علوم انسانی در ایران را به عنوان مهم‌ترین عامل بی‌توجهی به جنبه‌‌های Ùرهنگی Ùˆ اجتماعی Ùناوری‌های گوناگون معرÙÛŒ کردم. البته این Ú©Ù‡ چرا علوم انسانی در کشور ما به چنین روزی اÙتاده، نیازمند بررسی Ùˆ تØقیقی جداگانه است؛ ولی در همین Ùرصت به برخی از عوامل ضع٠علوم انسانی در کشور اشاره کردم. از جمله این عوامل می‌توان نگاه منÙÛŒ به علوم انسانی به دلایلی چون ابزاری نبودن آن Ùˆ نداشتن جایگاه اجتماعی، تسلط Ú¯Ùتمان ÙÙ†ÛŒ در مدیریت کشور، تÙاوت جدی بودجه‌ها Ùˆ Øمایت‌ها در Øوزه‌های علوم انسانی با دیگر علوم، نگاه تقلیدی به نظریه‌های غربی Ùˆ ترجمه‌های نادرست از آن را ذکر کرد.
سایر عواملی Ú©Ù‡ به عنوان ریشهٔ بی‌توجهی به جنبه‌های Ùرهنگی Ùˆ اجتماعی یادگیری الکترونیکی بیان کردم عبارت بود از غلبه نگاه ÙÙ†ÛŒ به موضوع یادگیری الکترونیکی، پیچیده‌تر بودن جنبه‌های Ùرهنگی نسبت به جنبه‌‌های Ùنی، نا آشنا بودن دانشمندان علوم انسانی با ابزارهای جدید یادگیری الکترونیکی، Ùقدان نگاه Ùˆ تØقیقات میان‌رشته‌ای Ùˆ بی‌توجهی نهادهای Ùرهنگ‌ساز نسبت به وظایÙÛŒ Ú©Ù‡ در این زمینه بر عهده دارند.
در پایان ابراز امیدواری کردم در آینده شاهد توجه بیشتر Ù…Øققان Ùˆ تصمیم‌سازان کشور به این مسائل باشیم Ùˆ با توجه به آغاز به کار انجمن یادگیری الکترونیکی ایران، نقش این انجمن را در این زمینه تعیین‌کننده Ùˆ بسیار مؤثر دانستم./ نویسنده سید Øمید Øسینی منبع: سایت تعلیم