مقالات و تازه های نشر:
راهکارهای اساسی پیشگیری از تشویش اÙکار عمومی در Ùضای مجازی
خلاصه جلسه قبل:
جلسه پیش، موضوع بØØ« Øاشیه نشینی Ùˆ Ù†Øوه مواجهه با آن بود. ابتدا سعی شد توصی٠روشنی از Ù…Ùهوم Ùˆ وضعیت Øاشیه نشینی در ایران ارائه شود. پس از توصی٠و تبیین Øاشیه نشینی، وارد واکاوی عوامل Ø´Ú©Ù„ گیری Øاشیه نشینی شدیم Ùˆ نه عامل من جمله عدم توزیع عادلانه منابع Ùˆ امکانات را به عنوان عوامل اصلی ایجاد Øاشیه نشینی در ایران برشمردیم.
در ادامه، با به میان کشیدن بØØ« نظام برنامه Ùˆ بودجه در کشور Ùˆ سابقه تأسیس سازمان برنامه Ùˆ بودجه در ایران، به نقش تÙکر Øاکم در آن سازمان در عدم Ø´Ú©Ù„ گیری عدالت توزیعی در ایران اشاره کردیم.
یکی از بØØ« هایی Ú©Ù‡ تاکنون کمتر به آن اشاره شده Ùˆ در جلسه قبل به آن ورود شد، دیدگاه اسلامی در زمینه مواجهه با درمان Øاشیه نشینی Ùˆ لزوم ØÙظ کرامت انسانی Øاشیه نشین ها بود. در ادامه، وارد راهکارهای اساسی مهار Øاشیه نشینی شدیم Ùˆ ضمن یادآوری Ù…Ùهوم Ùˆ اهمیت Ùوق العاده آمایش سرزمینی Ùˆ نقش آن در مواجهه صØÛŒØ Ø¨Ø§ این پدیده، به پنج راهکار مهم در این عرصه اشاره کردیم Ú©Ù‡ تقویت Ùˆ نوسازی روستاها Ùˆ Ùˆ ارتقاء Ùرهنگ روستانشینی Ùˆ همچنین تغییر تدریجی سبک زندگی از مهم ترین راهکارهایی بود Ú©Ù‡ بیان شد.
معنای تشویش اÙکار عمومی Ùˆ ابزار اصلی آن
موضوع این جلسه «تشویش اÙکار عمومی در Ùضای مجازی Ùˆ Ù†Øوه مواجهه با آن» است. منظور از تشویش اÙکار عمومی، ایجاد آشÙتگی، تزلزل Ùˆ به تبع آن، اضطراب در باورها Ùˆ نگرشهای رایج Ùˆ تهنشین شده در ک٠جامعه اطلاق Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ یکی از مهم ترین Ù…Øصولات آن بدبینی نسبت به دولتها Ùˆ Ùراتر از آن تمام سیستم مدیریت اجتماعی Ùˆ Ùلج کردن کشور است. برای ایجاد تشویش در اÙکار عمومی ابزارهای گوناگونی وجود دارد اما Ø·ÛŒ دهه اخیر، Ùناوری های نوظهور اطلاعاتی Ùˆ ارتباطاتی Ùˆ به طور Ú©Ù„ Ùضای مجازی با قابلیتهای وسیع Ùˆ مبهوت کننده ای Ú©Ù‡ دارد، نقش اول را در بین این ابزارها به خود اختصاص داده است.
با این وصÙØŒ بنده در این جلسه قصد دارم عمدتاً روی نقش Ùضای مجازی در تشویش اÙکار عمومی متمرکز شوم Ùˆ لذا از باب مقدمه، لازم Ù…ÛŒ دانم به چند نکته توصیÙÛŒ درباره Ùضای مجازی اشاره کنم:
– در سال Û²Û°Û°Û° میلادی، تنها Û¸/Û³ درصد جمعیت ایران دارای دسترسی به شبکه اینترنت بوده‌ است اما این میزان در سال Û²Û°Û±Û· میلادی، به Û·Û° درصد جمعیت رسیده است. بر اساس گزارشی Ú©Ù‡ از طر٠دستگاه های مسئول ارائه شده، در Øال Øاضر تعداد مشترکان اینترنت «پرسرعت» اعم از ثابت Ùˆ سیار با رشدی هشت برابری نسبت به سال ۱۳۹۲، به Û´Û³ میلیون مشترک تاپایان سال Û±Û³Û¹Ûµ رسیده است Ú©Ù‡ رقم قابل توجهی است.
– در بررسی های میدانی ای Ú©Ù‡ انجام شده، مشخص شده است Ú©Ù‡ ÛµÛ· درصد از مردم کشور ما رایانه شخصی دارند اما نکته مهم اینجاست Ú©Ù‡ در سال های اخیر اصلی ترین ابزار ارتباط با شبکه اینترنت، گوشی های هوشمند تلÙÙ† همراه است Ú©Ù‡ در جیب اکثر مردم ایران Ùˆ Øتی در کنار رختخواب خیلی از آنها دیده Ù…ÛŒ شود Ùˆ این موضوع، تØولی اساسی در سهولت Ùˆ میزان بهره برداری مردم از شبکه اینترنت به شمار Ù…ÛŒ رود. تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات Ùˆ Ùناوری اطلاعات نشان Ù…ÛŒ دهد، تا پایان خردادماه سال قبل، Û±ÛµÛ¶ میلیون Ùˆ Û±Û± هزار Ùˆ Û²Û¸Û³ سیم کارت به مردم ایران واگذار شده Ú©Ù‡ از این تعداد Û¸Û³ میلیون Ùˆ Û²Û²Û´ هزار Ùˆ Û±Û³Û´ سیم کارت Ùعال بوده Ùˆ مورد استÙاده مردم قرار گرÙته است. البته طبیعی است Ú©Ù‡ همه این Û¸Û³ میلیون سیم کارت در گوشی هوشمند قرار نگرÙته اما Ù…ÛŒ توان تخمین زد Ú©Ù‡ هم اکنون بیش از دو- سوم مردم ایران صاØب گوشی های Ú©ÙˆÚ†Ú© Ùˆ سبک هوشمند هستند Ú©Ù‡ دسترسی آنان به شبکه اینترنت را به Ù†ØÙˆ Ùزاینده ای گسترش Ù…ÛŒ دهد.
– در گزارش دستگاه های مسئول ذکر شده Ú©Ù‡ تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۶، به صورت جهشی، از مجموع Û¶Û² هزار روستایی Ú©Ù‡ در ایران وجود دارد، Û²Û· هزار Ùˆ Û·Û³Û¹ روستا به اینترنت تجهیز شدند Ú©Ù‡ بیشترین ضریب Ù†Ùوذ اینترنت روستایی مربوط به استان تهران Ùˆ کمترین آن، مربوط به استان سیستان Ùˆ بلوچستان است. البته اتصال روستاها به شبکه اینترنت به خصوص اینترنت پرسرعت بالقوه Ùرصت است اما به Ùعلیت رسیدن این Ùرصت منوط به ایجاد بسترهای لازم است در غیر اینصورت به تهدید تبدیل Ù…ÛŒ شود.
– بر اساس گزارش‌های به دست آمده، در آذر ماه سال Û±Û³Û¹Û´ØŒ میزان عضویت کاربران ایرانی در Øداقل یک پیام رسان با شبکه اجتماعی٠مجازی Û³Û· درصد بوده است اما این میزان در بهمن ماه Û±Û³Û¹Ûµ به Û¶Û° درصد Ùˆ در شهریور ماه سال Û±Û³Û¹Û¶ به بالای Û·Û° درصد ارتقا یاÙته است Ú©Ù‡ Øاکی از ضریب Ù†Ùوذ بالای پیام رسان ها در کشور است. همچنین در مطالعات میدانی، سرانه مصر٠پیام رسان ها در ایران در طول شبانه روز Û·Û² دقیقه Ùˆ Û±Û²Û° دقیقه بر Øسب استÙاده کنندگان برآورد شده است. علاوه بر این، در یکی از نظرسنجی های دو سال قبل، مشخص شده بود Ú©Ù‡ ÛµÛ´ درصد از کاربران ایرانی، شبکه‌های اجتماعی را Ù…Ùید Ùˆ Û³Û¸Ù«Û¸ درصد این شبکه‌ها را آسیب رسان می‌دانند هرچند آسیب رسان بودن این شبکه ها لزوماً به عدم استÙاده آنها از این شبکه ها نشده است. نکته شایان توجه این است Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ چند سال اخیر، با ارتقاء پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی، این پیام رسان ها مانند تلگرام، خود به شبکه اینترنت Ú©ÙˆÚ†Ú© شده تبدیل شده اند Ùˆ خیلی از سرویس های مورد نیاز کاربران شبکه اینترنت را بدون اینکه نیازمند خروج از قلمرو پیام رسان داشته باشد، تأمین Ù…ÛŒ کنند بطوریکه Øتی بعضی از مردم این پیام رسان ها را مساوی شبکه اینترنت یا Ùضای مجازی تلقی Ù…ÛŒ کنند.
– در سال Û¹Û¶ یعنی چند ماه قبل از Ùیلتر شدن تلگرام در ایران، مرکز اÙکار سنجی دانشجویان یا همان ایسپا، در یک Ø·Ø±Ø Ù†Ø¸Ø±Ø³Ù†Ø¬ÛŒ تلÙنی، نظرات Û±Û°Û³Û± Ù†Ùر بالای Û±Û¸ سال از جمله ÛµÛ±Ù«Û¶ درصد مرد Ùˆ Û´Û¸Ù«Û´ درصد زن با Û³Û·Ù«Û¹ درصد تØصیلات دانشگاهی Ùˆ Û¶Û²Ù«Û± درصد تØصیلات غیر دانشگاهی را جویا شده است Ú©Ù‡ طبق نتایج آن، ÛµÛ¸Ù«Û´ درصد اÙراد اظهار کرده اند Ú©Ù‡ از پیام رسان تلگرام Ùˆ Û±Û¹Ù«Û´ درصد از شبکه اجتماعی اینستاگرام استÙاده Ù…ÛŒ کنند Ú©Ù‡ بر اساس گزارشاتی Ú©Ù‡ منتشر شده، بعد از Ùیلترینگ تلگرام در سال Û¹Û·ØŒ میزان استÙاده از پیام رسان تلگرام نزدیک به Û³Û° درصد کاهش پیدا کرده است.
– بر اساس اعلام مسئولان مربوط، تا پیش از Ùیلتر شدن تلگرام، کاربران ایرانی با بیش از Ù‡Ùتصد Ùˆ پنجاه هزار کانال Ùارسی زبان در تلگرام روبرو بوده اند Ú©Ù‡ هر روز نزیک به یک Ùˆ نیم میلیون مطلب جدید در آنها تولید شده ضمن آنکه کاربران ایرانی، روزانه Û²Ù«Û· میلیارد بازدید از پیام رسان تلگرام داشته اند.
– در ادامه نظرسنجی ایسپا Ú©Ù‡ قبلاً به آن اشاره شد، دسته بندی Ù…Øتوای مورد استÙاده توسط اÙراد عضو در شبکه‌های اجتماعی Ú©Ù‡ عمده آن را دو شبکه تلگرام Ùˆ اینستاگرام تشکیل Ù…ÛŒ دهد به این Ø´Ø±Ø Ø§Ø³Øª: Û²Û²Ù«Û´ درصد Ù…Øتوای خبری Ùˆ سیاسی؛ Û²Û±Ù«Û´ درصد Ù…Øتوای تÙریØÛŒ مانند جک Ùˆ طنز Ùˆ غیره؛ Û±Û´ درصد Ù…Øتوای ورزشی؛ Û±Û±Ù«Û´ Ù…Øتوای جنسی؛۹٫۲ درصد Ù…Øتوای علمی؛ Û·Ù«Ûµ Ù…Øتوای آشپزی؛۱٫۲ Ù…Øتوای دینی ÙˆÛ±Û²Ù«Û² سایر انواع Ù…Øتوا.
رابطه Ùضای مجازی Ùˆ تشویش اÙکار عمومی
 از نکات توصیÙÛŒ درباره Ú©Ù… Ùˆ کی٠دسترسی مردم ایران به شبکه اینترنت Ú©Ù‡ عبور کنیم، اولین سئوالی Ú©Ù‡ در ذهن ایجاد Ù…ÛŒ شود این است Ú©Ù‡ Ú†Ù‡ نسبتی بین نکاتی Ú©Ù‡ بیان شد Ùˆ تشویش اÙکار عمومی وجود دارد؟ در پاسخ به این سئوال، لازم است به چند مطلب اشاره کنم:
یک. شما Ù…ÛŒ دانید Ú©Ù‡ در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما به طور بی وقÙÙ‡ با شدیدترین Ùˆ در عین Øال، پیچیده ترین هجمه های Ùرهنگی، سیاسی Ùˆ Øتی اقتصادی روبرو بوده است Ùˆ طبیعی است Ú©Ù‡ دشمن از هر وسیله ارتباط جمعی، Ú†Ù‡ شبکه های متکثر Ùˆ متنوع ماهواره ای Ùˆ Ú†Ù‡ Ùضای مجازی برای گسترش Ùˆ عمق بخشی به هجمه های خود استÙاده کرده است. قبل از گسترش Ùˆ عمومی سازی Ùضای مجازی در جهان Ùˆ به تبع آن، در ایران، بیشترین تمرکز دشمن بر روی شبکه های ماهواره ای بود Ùˆ در این مسیر، صدها شبکه ماهواره ای Ùارسی زبان اعم از خبری، تÙریØÛŒ Ùˆ Øتی غیر اخلاقی ایجاد شد اما از آنجا Ú©Ù‡ نصب تجهیزات دریاÙت شبکه های ماهواره ای در ایران غیر قانونی بود Ùˆ نمی توانست پوشش Ùراگیری داشته باشد، Ùˆ از آنجا Ú©Ù‡ خیلی از این شبکه ها علاوه بر دسترسی های Ù…Øدود، جذابیتی برای بخشی از مردم ایران نداشت، انتقال قسم عمده سرمایه گذاری ها به Ùضای مجازی Ú©Ù‡ هم پوشش Ùراگیر ایجاد Ù…ÛŒ کرد Ùˆ هم جذابیت های Ùزاینده ای داشت، در دستور کار کشورهای غربی Ùˆ در رأس آنها امریکایی ها قرار گرÙت. من Ù…ÛŒ خواهم این مطلب را عرض کنم Ú©Ù‡ شبکه های ماهواره ای، از طریق دستگاه تلویزیون Ú©Ù‡ در نقطه مشخصی از منزل Ùرد نصب شده در دسترس قرار داشت Ùˆ در خوش بینانه ترین Ø´Ú©Ù„ØŒ در ساعتی از اوقات Ùراغت مشاهده Ù…ÛŒ شد اما Ùضای مجازی، آن هم از طریق گوشی های هوشمند تلÙÙ† همراه، Ùˆ با Ù…Øوریت شبکه های اجتماعی، در هر Øالی به جز زمان خواب، از Ùرد جدا نمی شود Ùˆ Ù…ÛŒ تواند امکان ارتباط به Ù„Øظه با Ùضای مجازی Ùˆ به طور خاص یک شبکه اجتماعی را برای کاربر بوجود بیاورد؛ بنابراین باید توجه داشت Ú©Ù‡ Ùضای مجازی Ùˆ تØولات برق آسای Ùناوری های دسترسی Ùˆ غیره، شرایط را برای هجمه دشمن از طریق Ùضای مجازی به شدت هموار Ùˆ نتیجه بخش کرده است.
دو. واقعیت این است Ú©Ù‡ در طول چهل سالی Ú©Ù‡ از عمر انقلاب اسلامی سپری شده، دشمن از راههای مختل٠برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استÙاده کرده است؛ از تشویق Ùˆ تجهیز گروه های تروریستی٠تجزیه طلب Ùˆ مزدور بیگانه، Ùˆ ترورهای وسیع اعم از هدÙمند Ùˆ کور تا تØمیل جنگ Û¸ ساله، از Ùشارهای به ظاهر بین المللی Ùˆ وضع تØریم های گوناگون به ویژه تØریم اقتصادی تا جنگ رسانه ای Ùˆ تهییج اÙکار عمومی علیه ایران. در Øقیقت، غربی ها در یک دوره نسبتاً طولانی در همه روش هایی Ú©Ù‡ علیه ایران به کار بسته بودند شکست خوردند Ùˆ تدریجاً متوجه شدند Ú©Ù‡ رمز اصلی شکست آنها، همراهی منØصربÙرد مردم با Øاکمیت، اعتماد بالا به مسئولان نظام، ایمان دینی Ùˆ Ú¯Ùتمان Ùˆ روØیه انقلابی است. بعد این ادراک مهم، بخش عمده سرمایه گذاری های دشمن به سمت عملیات روانی Ùˆ زمینه سازی برای دیپلماسی عمومی در ایران متمرکز شد. عملیات‌روانی در یک تعری٠ساده عبارت است از استÙاده دقیق Ùˆ طراØÛŒ شده از تبلیغات Ùˆ سایر امکانات به منظور تأثیرگذاری بر اÙکار، اØساسات، تمایلات Ùˆ رÙتار مخاطبان در جهت دستیابی به اهدا٠مورد نظر. در واقع، غربی ها به این نتیجه رسیدند، از یک طرÙØŒ هیچ چیزی به اندازه دروغ پردازی، تعمیم اÙراطی، نامگذاری معکوس، شرطی سازی Ùˆ متهم سازی Ùˆ برچسب زنی به مسئولان جمهوری اسلامی،کلی باÙÛŒ های کذب Ùˆ Ùریبنده درباره شرایط کشور مانند ناکارآمدی نظام یا وجود Ùساد در عمق Øکومت، استهزا Ùˆ مسخره کردن Ùˆ سرانجام تضعی٠روØیه مردم Ùˆ ایجاد Ùضای سراسری یأس Ùˆ ناامیدی در کشور Ùˆ از طر٠دیگر، تضعی٠ایمان دینی، تقید به شریعت Ùˆ همچنین القاء پوچ Ùˆ غیر عقلانی بودن آرمان ها، ارزشها Ùˆ به طورکل روØیه انقلابی برای لطمه زدن Ùˆ تØقق اهدا٠نهایی آنها یعنی براندازی جمهوری اسلامی ایران Ù…Ùید Ùˆ مؤثر نیست، با این ملاØظه Ú©Ù‡ نسل‌های جدید در ایران از تجربه عینی Ùˆ یا Ùهم کاملی از Øقایق برخوردار نیستند. توجه داشته باشید Ú©Ù‡ دیپلماسی عمومی هم نیازمند وجود یکسری بسترهاست Ú©Ù‡ عملیات روانی Ù…ÛŒ تواند این بسترها را Ùراهم کند تا جاییکه دولت بدسابقه Ùˆ منÙوری مانند دولت انگلیس تصور کند Ù…ÛŒ تواند با ایجاد یک شبکه کاملاً تابلودار مانند بی. بی. سی Ùارسی، از دیوار Øاکمیت برای اثرگذاری عمیق بر روی اÙکار عمومی مردم ایران استÙاده کند چیزی Ú©Ù‡ در گذشته مانند دهه Û¶Û° Ùˆ Øتی Û·Û° زمینه آن مهیا نبود.
سه. تا اینجای بØØ«ØŒ تلاش شد اهمیت Ùضای مجازی برای عملیات روانی Ùˆ دیپلماسی عمومی مشخص شود اما در اینجا قصد دارم به یک واقعیت دیگر اشاره کنم Ùˆ آن، خواب آلودگی مسئولان کشور در مواجهه به موقع، قوی Ùˆ هوشمندانه با Ùضای مجازی بود. در Øقیقت، در شرایطی Ú©Ù‡ Ùضای مجازی با Ù…Øوریت شبکه های اجتماعی روز به روز در ایران Ù†Ùوذ بیشتری پیدا Ù…ÛŒ کرد، مسئولان کشور درک صØÛŒØÛŒ از نقش Øیاتی Ùضای مجازی برای کشور نداشتند Ùˆ زمانی هم Ú©Ù‡ رهبر بزرگوار انقلاب دستور تشکیل شورای عالی Ùضای مجازی، جبران عقب ماندگی ها Ùˆ مواجهه مبتکرانه با Ùضای مجازی را صادر Ù…ÛŒ کنند، عده ای از مسئولین به جای استÙاده از Ùرصت دستور مقام معظم رهبری، وارد یکسری نزاع های کودکانه Ùˆ یا ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…Ù†Ø§Ùع جناجی به مناÙع ملی Ù…ÛŒ شوند Ú©Ù‡ متأسÙانه هنوز هم در ابعادی متÙاوت ادامه دارد. خب، این خواب آلودگی Ùˆ این بی عنایتی به روشنگری ها Ùˆ Øتی دستورات Øیاتی رهبر بزرگوار انقلاب Ú†Ù‡ نتیجه ای را به دنبال داشت؟ نتیجه این شد Ú©Ù‡ دشمن با سوء استÙاده از یله Ùˆ رها بودن Ùضای مجازی در کشور Ùˆ به بیان دیگر، با بهره گیری از سیاست زدگی Ùˆ بلاهت برخی مدیران، بتواند بخش اعظم Ùضای مجازی کشور را به تصر٠خود در آورد به طوری Ú©Ù‡ یک پیام رسان وابسته به رژیم صهیونیستی یعنی تلگرام موÙÙ‚ Ù…ÛŒ شود ظر٠سه – چهار سال با Ù†Ùوذ منØصربÙرد در ایران، نه Ùقط زمینه جمع آوری انبوهی از اطلاعات گرانقیمت از کشور را برای سرویس های جاسوسی دشمن Ùراهم کند، بلکه با Ù†Ùوذ در جیب پیراهن بیش از Û´Ûµ میلیون ایرانی، بی اعتنا به قوانین کشور Ùˆ بدون آنکه برای شرط گذاری های مدیران وزارت ارتباطات Ùˆ سایر دستگاه های مسئول، پشیزی ارزش قائل شود، مدیریت اÙکار عمومی در ایران را به دست بگیرد. البته معمولاً یک سئوال در اینجا Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒ شود Ùˆ آن اینکه آیا علی الاصول پیام رسان تلگرام Ùˆ یا اینستاگرام Ù…ÛŒ توانند بدون Øمایت زیرساختی Ùˆ ÙÙ†ÛŒ دولت ایران به این میزان Ù†Ùوذ در ایران دست پیدا کنند؟ پاسخ این است Ú©Ù‡ خیر؛ طبق گزارش های مسئولین، پیام رسان تلگرام، قبل از Ùیلترشدن، بیش از Û¶Û° درصد از پهنای باند ایران را به خود اختصاص داده بود Ùˆ این پهنای باند نمی توانست جز از طریق دولت به آن اعطاء شود.
چهار. Ú©Ù…ÛŒ Ùکر کنید ببینید مگر دشمن اØمق است Ú©Ù‡ از چنین Ùرصت طلایی ای برای عملیات روانی در ایران استÙاده نکند؟ طبیعی است Ú©Ù‡ استÙاده Ù…ÛŒ کند Ùˆ نتیجه استÙاده از آن در اغتشاشات دی ماه سال Û¹Û¶ کاملاً روشن Ù…ÛŒ شود. امروز اسنادی هست Ú©Ù‡ نشان Ù…ÛŒ دهد، نه Ùقط آن اغتشاشات از سوی دشمن در بیرون مرزها طراØÛŒ Ùˆ مدیریت شده است، بلکه خود دشمن اذعان Ù…ÛŒ کند، هم نتیجه داده کاوی های رباتیک در مخازن اطلاعاتی عظیم تلگرام در طراØÛŒ اغتشاشات نقش داشته، Ùˆ هم شبکه تلگرام کانون اصلی مدیریت اغتشاشات بوده است. شاید همین موضوع منجر شد Ú©Ù‡ دولت پس از Ùیلتر چند روزه تلگرام در دی ماه سال ۹۶، ضرورت رÙع انØصار از پیام رسان تلگرام را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†Ø¯ Ùˆ در نهایت، در اوائل امسال، پیام رسان تلگرام با ØÚ©Ù… قضایی Ùیلتر شود. پس از Ùیلتر تلگرام، همه ذهن ها به سمت پیام رسان های ایرانی سوق پیدا کرد اما طبیعی بود Ú©Ù‡ عدم سرمایه گذاری های قبلی Ùˆ یا بهتر بگویم، بی اعتقادی خیلی از مدیران به امکان بهره مندی از پیام رسان های داخلی قوی، پیام رسان های ایرانی را قد کوتاه Ù†Ú¯Ù‡ داشته باشد؛ با این Øال، در این چند ماهی Ú©Ù‡ از Ùیلتر تلگرام سپری شده است مشخص شد اگر پیام رسان های ایرانی از سوی مسئولین تØقیر نشوند، بلکه به Ù†ØÙˆ عادلانه Ùˆ واقعی Øمایت شوند Ùˆ یک- دهم خدمتی Ú©Ù‡ دولت از طریق اختصاص پهنای باند ملی به گسترش تلگرام در ایران کرد، به این پیام رسان ها بکند، کشور ما Ù…ÛŒ تواند مانند چین اعتماد عمومی نسبت به کارایی پیام رسان های داخلی را جلب کند Ùˆ پیام رسان های خارجی Ú©Ù‡ عمدتاً نقش دستگاه عملیاتی دشمن در داخل را بازی Ù…ÛŒ کنند را کنار بزنند؛ هرچند باز هم به دلایل عمدتاً سیاسی این اتÙاق در ایران Ù†ÛŒÙتاده Ùˆ عده ای همچنان به دنبال باز کردن راه های جدید برای ورود مجدد Ùˆ البته Ú©Ù…ÛŒ متÙاوت تلگرام در ایران با نام ها Ùˆ نقاب های دیگر هستند Ú©Ù‡ در جای خود نیازمند بØØ« Ùˆ بررسی است.
پنج. روشن است Ú©Ù‡ همه عامل هموار شدن مسیر عملیات روانی به بسترهای ÙÙ†ÛŒ مساعد Ùˆ Ùقدان دیوارهای امنیتی٠نÙوذ ناپذیر Ùˆ امثال این ها ختم نمی شود Ùˆ جدای از مباØØ« ÙÙ†ÛŒ Ùˆ اهمیت انکار ناپذیر آن، یک بØØ« مهم تر، مواجهه Ù…Øتوایی با عملیات روانی است. همانطور Ú©Ù‡ اشاره شد، دشمن با دروغ پردازی های وسیع Ùˆ تعمیم دهی های باطل، به دنبال تخریب اعتماد عمومی به مسئولان کشور است اما پاسخ صØÛŒØØŒ قانع کننده Ùˆ در عین Øال، هنرمندانه ای از سوی مسئولینی Ú©Ù‡ قربانی این دروغ سازی ها شده اند تولید Ùˆ در همان ابعاد منتشر نمی شود. اصل کارآمدی نظام جمهوری اسلامی Ùˆ خدمات خیره کننده آن در طول این چهل سال با وارونه سازی زیر سئوال Ù…ÛŒ رود Ùˆ Øتی نقاط قوت نظام به نقطه ضع٠تبدیل Ù…ÛŒ شود اما مراکز Ùرهنگی در ایران به دلیل ضع٠مدیریت یا نبود امکانات لازم سکوت Ù…ÛŒ کنند؛ ارزش ها Ùˆ مقدسات اسلامی یکی- یکی مورد هجمه Ùˆ تمسخر قرار Ù…ÛŒ گیرد Ùˆ باز مجموعه های مسئول پاسخ درخوری تولید نمی کنند؛ آرمان های انقلاب با مباØØ«ÛŒ غیر منطقی زیر سئوال Ù…ÛŒ رود اما عکس العمل شایسته ای لااقل در Øد همان هجمه دشمن مشاهده نمی شود Ùˆ صØنه برای یکه تازی دشمن در عملیات روانی در ایران خالی Ù…ÛŒ شود Ùˆ این قضیه به جز برخی استثناها، همان طور ادامه دارد.
شش. بعد از این مقدمه چینی ها، بØØ« اصلی من این است Ú©Ù‡ امروز اÙکار عمومی در ایران عمدتاً از طریق Ùضای مجازی Ùˆ در Ùضای مجازی با Ù…Øوریت پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی دچار لطمات جدی شده Ùˆ دشمن توانسته برنامه خود را در جهت تشویش اÙکار عمومی به همان معنایی Ú©Ù‡ در ابتدای جلسه عرض کردم تا Øد قابل توجهی پیاده کند. من تا الان Ù…Ùصل درباره آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، Ù…Ùاسد اخلاقی، طلاق، Øاشیه نشینی Ùˆ غیره صØبت کرده ام اما نکته مهم اینجاست Ú©Ù‡ هیچ آسیب اجتماعی ای به اندازه این آسیب یعنی تشویش اÙکار عمومی Ùلج کننده نیست. Øتی شما اگر بخواهید مواجهه موÙÙ‚ÛŒ با اعتیاد یا با طلاق Ùˆ Øاشیه نشینی داشته باشید، مطمئن باشید تا وقتی نتوانسته باشید مدیریت اÙکار عمومی را از دست دشمن خارج کنید Ùˆ مبتنی بر Øقیقت Ùˆ Øقیقت گرایی، آرامش لازم را در اÙکار عمومی بوجود بیاورید، برنامه های شما به سرانجام لازم نخواهد رسید. شاید این تمثیل خالی از Ùایده نباشد Ú©Ù‡ اگر شما به دنبال پرورش ماهی در یک استخر بزرگ باشید، اما سموم وارد شده در آب استخر را از بین نبرید، هر قدر هم Ú©Ù‡ اقدامات بعدی شما ØرÙÙ‡ ای انجام شود، در این استخر ماهی پرورش پیدا نخواهد کرد Ùˆ سموم موجود در آب، اجازه زنده ماندن بچه ماهی ها را نخواهد داد.
منطق کنترل Ùˆ مدیریت Ùضای مجازیÂ
سوال دیگری Ú©Ù‡ در اینجا ذهن برخی را با خود درگیر Ù…ÛŒ کند، نسبت Ù…Øدودسازی یا کنترل Ùضای مجازی اعم از شبکه های اجتماعی Ùˆ غیره با آزادی Ùˆ Øقوق اساسی انسان است Ú©Ù‡ لازم Ù…ÛŒ دانم در این زمینه هم به چند نکته مهم اشاره کنم :
اولاً، در لیبرال ترین کشورهای جهان هم اصلی به نام صیانت از Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ خیر عمومی، ایجاد Ù…Øدودیت Ùˆ کنترل در قالب Ùیلترینگ Ùˆ غیره را توجیه Ù…ÛŒ کند لذا شما در کمتر کشوری از کشورهای غربی مشاهده Ù…ÛŒ کنید از Ùیلترینگ Ùˆ سایر عناصر کنترل کننده استÙاده نشود، هرچند به میزانی Ú©Ù‡ تعری٠ما با غرب از مصلØت Ùˆ خیر عمومی متÙاوت است، مصادیق Ù…Øتوای مضر Ùˆ غیر مضر نیز تغییر Ù…ÛŒ کند لذا ممکن است چیزی در ایران به عنوان مصداق Ù…Øتوای مضر برای عموم Ùیلتر بشود Ú©Ù‡ در غرب نشود هرچند به شما بگویم Ú©Ù‡ در همه دنیا، با هر طرز تÙکری، چیزی های مشترک وجود دارد Ú©Ù‡ همه Ú©Ù… Ùˆ بیش به مضر بودن آن باور دارند Ùˆ اینگونه نیست Ú©Ù‡ مثلاً ما Ùˆ غرب در تشخیص مصادیق عکس همدیگر Ùهم Ùˆ سپس عمل کنیم. مثلاً همه عقلای عالم امروز قبول دارند Ú©Ù‡ دسترسی کودکان Ùˆ نوجوانان به Ù…Øتوای ضد اخلاقی مضر است Ùˆ باید جلوی آن رسماً Ùˆ با قاطعیت گرÙته شود هرچند ما دایره Ù…Øتوای ضد اخلاقی را وسیع تر Ù…ÛŒ دانیم Ùˆ معتقدیم این جلوگیری، شامل همه گروه های سنی Ù…ÛŒ شود Ùˆ اختصاصی به کودک Ùˆ نوجوان ندارد.
ثانیاً، آیا کرامت انسانی یا برخورداری انسان از شعور Ùˆ آگاهی Ù…ÛŒ تواند دلیلی بر در دسترس قرار گرÙتن سموم خطرناک یا Ø³Ù„Ø§Ø Ù‡Ø§ÛŒ تخریب گر برای عامه مردم باشد؟ Ùکر نمی کنم پاسخ هیچ صاØب عقلی به این سئوال مثبت باشد چراکه میلیون ها نمونه عینی وجود دارد Ú©Ù‡ Øتی انسان های ظاهر الصلاØØŒ تØصیل کرده Ùˆ غیره، از سموم خطرناک یا Ø³Ù„Ø§Ø Ùˆ امثالهم علیه خود Ùˆ دیگران استÙاده کرده اند Ùˆ لطمات جبران ناپذیری را به جامعه زده اند لذا شما Øتی به داروخانه هم Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ روید Ùˆ بدون نسخه معتبر پزشک، داروی Øساسی را مطالبه Ù…ÛŒ کنید، متصدی Ùروش دارو صر٠نظر از اینکه شما Ú†Ù‡ کسی هستید Ùˆ در Ú†Ù‡ رتبه علمی Ùˆ اجتماعی ای قرار دارید از تØویل آن دارو به شما پرهیز Ù…ÛŒ کند Ùˆ شما هم از کار متصدی داروخانه تلقی شکسته شدن کرامت انسانی Ùˆ یا توهین به شعور خودتان را نمی کنید بلکه انتظار دارید اگر Ùرزند دلبندتان بدون نسخه از داروخانه ای یک داروی Øساس را مطالبه کرد، داروخانه از Ùروش آن دارو به Ùرزندتان با قاطعیت خودداری کند تا خطری از ناØیه مصر٠بدون نسخه آن دارو متوجه او نشود. همین الان ببینید درباره Ùروش آزاد Ø³Ù„Ø§Ø Ø¯Ø± امریکا Ú†Ù‡ بØØ« هایی در امریکا هست؟ در Øالی Ú©Ù‡ هر روز خبری از به رگبار بسته شدن عده ای بیگناه توسط جوانی روان پریش یا مست در Ù…Øیط های عمومی به ویژه مدارس Ùˆ دانشگاه ها منتشر Ù…ÛŒ شود، چقدر نخبگان امریکایی ادامه این روند را عاقلانه Ù…ÛŒ دانند؟ بنابراین، کنترل Ùضای مجازی البته به صورت صØÛŒØ Ùˆ قانونمند مغایرتی با کرامت انسانی Ùˆ یا Øقوق مسلم او ندارد.
ثالثاً، به همان میزان Ú©Ù‡ آلودگی های اخلاقی در Ùضای مجازی خطرناک است، منØر٠کردن اÙکار عمومی از Øقایق اجتماعی، قلب Ùˆ وارونه سازی واقعیت ها Ùˆ سلب اعتماد Ùˆ آرامش مردم در عرصه مدیریت اجتماعی خطرناک است Ùˆ لذا خیلی طبیعی است Ú©Ù‡ هر دستگاه مدیریتی برای صیانت از اÙکار عمومی نسبت به مسیر تبادل اطلاعات در جامعه Øساس باشد Ùˆ زمانیکه دشمن به دنبال استÙاده از این مسیر برای ضربه زدن به کشور است، با ابتکار عمل دشمن را از این مسیر دور کند. Øتی در عرصه اقتصادی Ú©Ù‡ امروز از ساØت سیاسی قابل تÙکیک نیست، شما ملاØظه کنید، شایعات Ùˆ دروغ پردازی ها تا Ú†Ù‡ Øد Ù…ÛŒ تواند در ایجاد چالش های اÙتصادی مؤثر باشد. در همین ماه های اخیر به ÙˆØ¶ÙˆØ Ù…Ø´Ø§Ù‡Ø¯Ù‡ کردیم، در Øالی Ú©Ù‡ هنوز هیچ تØریم تازه ای از سوی امریکا علیه ایران اعمال نشده است، Ùˆ Ù†Ùت کشور با Û²Û° دلار بالاتر از نرخ مصوب در قانون بودجه کشور به Ùروش Ù…ÛŒ رسد، با یک مهندسی Ùریبکارانه، قیمت ارز Ùˆ سکه در ایران به چندین برابر واقعی خود Ù…ÛŒ رسد Ùˆ Øیات اقتصادی بسیاری از مردم خصوصاً کسبه را به خطر Ù…ÛŒ اندازد.
رابعاً، آزادی در Ùضای مجازی صÙر Ùˆ صدی نیست. در واقع، مطالبه آزادی٠مطلق دیگر بر روی کاغذ هم نشانه نادانی است Ùˆ همه Ù…ÛŒ دانند Ú©Ù‡ برای صیانت از آزادی Ùˆ عدم رویش خودکامگی از درون آن، باید با اتکاء به عنصری به نام Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ خیر عمومی، به آزادی چارچوبی قانونی داد. البته این قانون Ù…ÛŒ تواند Øداقلی یا Øداکثری ØاÙظ Ùˆ مداÙع Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ خیر عمومی باشد Ù„Ú©Ù† روشن است Ú©Ù‡ هر میزان Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ خیر عمومی به اسم آزادی نادیده گرÙته Ù…ÛŒ شود، Ùˆ از این طریق عدالت Ùˆ اخلاق به Øاشیه Ù…ÛŒ رود، Ù†Ùس آزادی واقعی هم به شماره Ù…ÛŒ اÙتد هرچند ممکن است صورت آزادی به Ø´Ú©Ù„ بزک کرده ای سرØال Ùˆ قبراق نشان داده شود. در اینجا یک سئوال مهم Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ منبع درک Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ خیر عمومی چیست؟ آنچه مسلم است پاسخ ما Ùˆ غرب به این سئوال یکسان نیست. ما منبع معرÙÛŒ Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ خیر عمومی را دین Ù…ÛŒ دانیم Ùˆ غرب قرارداد اجتماعی Ùˆ سپس آرای عمومی، چالش اصلی در اینجاست Ú©Ù‡ قرارداد اجتماعی- Ú©Ù‡ جلسات قبل درباره آن صØبت کردیم- یا آرای اکثریت- یعنی نص٠به علاوه یک- در تشخیص «Øق» قابل اتکاست؟
رابطه ظر٠و مظرو٠در Ùضای مجازی
یکی از مباØØ« Ùریبنده ای Ú©Ù‡ این روزها Ù…Ø·Ø±Ø Ø§Ø³ØªØŒ خنثی بودن ظرو٠رسانه ای مانند پیام رسان هاست. البته واقعیت خنثی بودن یک ظر٠رسانه ای را مطلقاً ناممکن نمی دانم اما ساده انگاری است Ú©Ù‡ تصور شود جهان بینی ها در Ùرم ها غایبند Ùˆ Ù…Øتوا را به Øال خود رها Ù…ÛŒ کنند؛ اما صر٠نظر از بØØ« تأثیر جهان بینی خالق یک Ùناوری در متن یک Ùناوری Ùˆ امکان یا عدم امکان غلبه بر آن، هر نوع ظر٠رسانه ای به صر٠ادعای بی طرÙی، در عمل بی طرÙانه عمل نمی کند. برای مثال، همین شبکه تلگرام Ú©Ù‡ در سال های اخیر همواره با ژست های گوناگون مدعی بی طرÙÛŒ خود بوده است، بر Øسب تÙکر کلانی Ú©Ù‡ پشت آن قرار دارد، به Ø´Ú©Ù„ نانوشته ای از مظروÙ٠مطلوب خود Øمایت Ù…ÛŒ کند.
در چنین شرایطی است Ú©Ù‡ تلگرام از Ùعالیت های کانال های وابسته به گروه های تروریستی Ú©Ù‡ دستشان تا آرنج در خون مردم بی گناه Ùرو رÙته است، به اسم آزادی دÙاع Ù…ÛŒ کند. بنابراین، تاکید بنده این است Ú©Ù‡ در Ùضای رسانه ای یا Ùضای تبادل اطلاعات، خیلی اوقات ظر٠و مظروÙØŒ یا سرویس Ùˆ Ù…Øتوا دو روی یک سکه اند Ùˆ نمی توان به صر٠اینکه کسی بگوید سرویس ها بی طرÙند Ùˆ یا شما ها دچار توهم توطئه هستید، مردم را با همه دارایی شان در آغوش سرویس ها انداخت.
البته ممکن است از آنچه بنده در اینجا بیان کردم اینگونه برداشت شود Ú©Ù‡ نگاه ما به Ùضای مجازی تهدید Ù…Øور است این در Øالی است Ú©Ù‡ بنده چنین نظری ندارم بلکه معتقدم تهدیدزا یا Ùرصت زا بودن Ùضای مجازی یا همین پیام رسان ها به شدت به تÙکر Ùˆ به بنیه سخت اÙزاری Ùˆ نرم اÙزاری کشور وابسته است. اگر تÙکر پیشرو Ùˆ بنیه قوی ای داشته باشیم Ùضای مجازی Ùرصت ساز خواهد شد Ùˆ اگر تÙکر ارتجاعی Ùˆ بنیه ضعیÙÛŒ داشته باشیم، Ùضای مجازی تهدیدزا خواهد بود. به بیان دیگر، چنانچه بنیه ÙÙ†ÛŒ Ùˆ Ù…Øتوایی کشور ما در این زمینه تقویت شود Ùˆ بتوانیم با طراØÛŒ Ùˆ پیاده سازی یک مواجهه Ùعال Ùˆ مبتکرانه، امکان غلبه Ùرصت های Ùضای مجازی بر تهدیداتش را ایجاد کنیم، همه خواهند دید Ú©Ù‡ Ùضای مجازی در ایران صدها برابر آن چیزی Ú©Ù‡ بعضی ها در شرایط Ùعلی به عنوان Ùرصت از آن اسم Ù…ÛŒ برند، برای مردم ما Ùرصت زاست Ú©Ù‡ بØØ« در این زمینه را به وقت دیگری مؤمول Ù…ÛŒ کنم.
اسلام Ùˆ تأکید بر سالم سازی Ùضای تبادل اطلاعات
از آنجا Ú©Ù‡ بØØ« ما اسلامی است، من لازم Ù…ÛŒ دانم در زمینه سلامت Ùضای رسانه یا به تعبیر دقیق تر، Ùضای تبادیل اطلاعات، به برخی آیات Ùˆ روایت اشاره کنم. هد٠از این اشارات این است Ú©Ù‡ بدانیم موضوع سالم سازی Ùضای تبادل اطلاعات Ùˆ مقابله با تشویش اÙکار عمومی بیش از اینکه یک ضرورت عرÙÛŒ باشد، یک تکلی٠اسلامی است. البته من به دنبال درگیرسازی ذهن شما با نگاه اسلامی هستم نه ارائه یک مدل.
Øضرت امام جواد(ع) Ù…ÛŒ Ùرمایند: «مَن أصغی إلی ناطÙÙ‚Ù Ùَقَد عَبَدَهÙØ› Ùإن کانَ النّاطÙق٠عَن٠الله٠Ùَقَد عَبَدَ اللهَ، Ùˆ إن کانَ النّاطÙق٠یَنطÙق٠عَن Ù„Ùسان٠إبلیس Ùَقَد عَبَدَ إبلیسَ» یعنی هرکس به ØرÙهای سخنرانی گوش سپارد ( Ùˆ علاقمند Ùˆ متمایل به او باشد ) بنده او شده است؛ پس اگر آن سخنور از خدا ( Ùˆ معار٠و اØکام او ) سخن بگوید، شنونده، خدا را عبادت کرده است، Ùˆ اگر آن Ùرد از زبان شیطان ( Ùˆ هوی Ùˆ هوس ) سخن بگوید، شیطان را بندگی نموده است.( تØ٠العقول، Øسن بن شعبه Øرّانیâ€ØŒ ص Û´ÛµÛ¶ ) پس همانطور Ú©Ù‡ ملاØظه Ù…ÛŒ کنید، اسلام برای یله Ùˆ رها بودن در Ùضای مجازی Ùˆ نشستن پای هر سایت یا کانالی منطقی قائل نیست Ùˆ مهم، Ù…Øتوا Ùˆ جهت گیری Ù…Øتوایی Ùˆ اطمینان کاربر از شیطانی نبودن آن است.
همچنین در سوره Øجرات آیه Û¶ Ù…ÛŒ Ùرماید: «یا أَیّهَا الّذینَ آمَنÙوا Ø¥Ùنْ جاءَکÙمْ ÙاسÙÙ‚ÙŒ بÙنَبَإ٠ÙَتَبَیّنÙوا أَنْ تÙصیبÙوا قَوْمًا بÙجَهالَه٠ÙَتÙصْبÙØÙوا عَلی ما ÙَعَلْتÙمْ نادÙمینَ» یعنی ای کسانی Ú©Ù‡ ایمان آورده اید! اگر شخص Ùاسقی خبری برای شما آورد، درباره آن تØقیق کنید؛ مبادا در صورت عمل کردن بدون تØقیق، به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید Ùˆ از کرده خود پشیمان شوید! باز همانطور Ú©Ù‡ ملاØظه Ù…ÛŒ کنید، از نظر اسلام، مؤمن نباید در برابر اخباری Ú©Ù‡ به او Ù…ÛŒ رسد منÙعل باشد Ùˆ بدون بررسی این اخبار را مبنای Ùکر Ùˆ رÙتار خود قرار دهد چیزی Ú©Ù‡ متأسÙانه امروز کمتر شاهد آن هستیم.
یکی از عرصه هایی Ú©Ù‡ قرآن مجید با تمام قاطعیت در آن ورود کرده است، عرصه شایعه پراکنی به خصوص در امور Øیاتی جامعه اسلامی است. برای نمونه قرآن در سوره اØزاب آیه Û¶Û° Ùˆ Û¶Û± Ù…ÛŒ Ùرماید : «لَئÙنْ لَمْ یَنْتَه٠الْمÙناÙÙÙ‚Ùونَ ÙˆÙŽ الّذینَ ÙÛŒ Ù‚ÙÙ„ÙوبÙÙ‡Ùمْ مَرَضٌ ÙˆÙŽ الْمÙرْجÙÙÙونَ ÙÙÛŒ الْمَدینَه٠لَنÙغْرÙیَنّکَ بÙÙ‡Ùمْ Ø«Ùمّ لا ÛŒÙجاوÙرÙونَکَ Ùیها Ø¥Ùلاّ قَلیلاً مَلْعÙونینَ أَیْنَما Ø«ÙÙ‚ÙÙÙوا Ø£ÙØ®ÙØ°Ùوا Ùˆ …» یعنی اگر مناÙقان Ùˆ بیمار دلان Ùˆ آنها Ú©Ù‡ اخبار دروغ Ùˆ شایعات بی اساس در مدینه منتشر Ù…ÛŒ کنند، دست از کار خود برندارند، تو را بر ضدّ آنان Ù…ÛŒ شورانیم. سپس جز مدت کوتاهی نمی توانند در کنار تو در این شهر بمانند Ùˆ از همه جا طرد Ù…ÛŒ شوند Ùˆ هر جا یاÙته شوند، دستگیر خواهند شد Ùˆ … البته این برخورد شأن نزول مشخصی دارد اما Øاکی از موضع کلان اسلام با پدیده شایعه سازی آن هم در مسائل Øیاتی نظام اسلامی است.
در ماجرای اÙÚ© Ú©Ù‡ مناÙقین کوردل وارد Ùاز ترور شخصیت پیامبر (ص) از طریق هتک Øرمت یکی از همسران پیامبر اکرم (ص) شدند، قرآن مجید در سوره نور آیات Û±Ûµ تا Û±Û·ØŒ با مؤمنین برخورد توبیخی دارد Ùˆ Ù…ÛŒ Ùرماید : «لَوْ لا Ø¥Ùذْ سَمÙعْتÙÙ…Ùوه٠ظَنّ الْمÙۆْمÙÙ†Ùونَ ÙˆÙŽ الْمÙۆْمÙنات٠بÙأَنْÙÙسÙÙ‡Ùمْ خَیْرًا ÙˆÙŽ قالÙوا هذا Ø¥ÙÙÙ’Ú©ÙŒ Ù…Ùبینٌ… Ø¥Ùذْ تَلَقّوْنَه٠بÙأَلْسÙنَتÙÚ©Ùمْ ÙˆÙŽ تَقÙولÙونَ بÙØ£ÙŽÙْواهÙÚ©Ùمْ ما لَیْسَ Ù„ÙŽÚ©Ùمْ بÙه٠عÙلْمٌ ÙˆÙŽ تَØْسَبÙونَه٠هَیّÙنًا ÙˆÙŽ Ù‡ÙÙˆÙŽ عÙنْدَ اللّه٠عَظیمٌ ÙˆÙŽ لَوْ لا Ø¥Ùذْ سَمÙعْتÙÙ…Ùوه٠قÙلْتÙمْ ما یَکÙون٠لَنا أَنْ نَتَکَلّمَ بÙهذا سÙبْØانَکَ هذا بÙهْتانٌ عَظیمٌ. یَعÙظÙÚ©Ùم٠اللّه٠أَنْ تَعÙودÙوا Ù„ÙÙ…ÙثْلÙه٠أَبَدًا Ø¥Ùنْ Ú©ÙنْتÙمْ مؤمنین» یعنی به خاطر بیاورید زمانی را Ú©Ù‡ این شایعه را از زبان یکدیگر Ù…ÛŒ گرÙتید … Ùˆ با دهان خود سخنی Ù…ÛŒ Ú¯Ùتید Ú©Ù‡ به آن یقین نداشتید Ùˆ آن را Ú©ÙˆÚ†Ú© Ù…ÛŒ پنداشتید؛ در Øالی Ú©Ù‡ نزد خدا بزرگ است. چرا هنگامی Ú©Ù‡ آن را شنیدید، نگÙتید ما ØÙ‚ نداریم Ú©Ù‡ به این سخن تکلم کنیم؟ خداوندا! منزهی تو. این بهتان بزرگی است. خداوند، شما را اندرز Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ هرگز چنین کاری را تکرار نکنید، اگر ایمان دارید. در واقع، این آیه شریÙÙ‡ نشان Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ سکوت Ùˆ بی تÙاوتی در قبال تولید Ùˆ توزیع شایعات به ویژه شایعاتی Ú©Ù‡ در درون آن یکسری اتهامات یا بهتان های بزرگ جا گرÙته است، Ú†Ù‡ گناه بزرگی است Ú†Ù‡ رسد به اینکه کسی بخواهد آن شایعات را بازنشر هم بکند!
در جای دیگر یعنی سوره نساء آیه ۸۳ قرآن مجید ضمن پرده برداری از رÙتار اÙراد سست ایمان Ù…ÛŒ Ùرماید : «وَ Ø¥Ùذا جاءَهÙمْ أَمْرٌ Ù…ÙÙ†ÙŽ اْلأَمْن٠أَو٠الْخَوْÙ٠أَذاعÙوا بÙÙ‡Ù ÙˆÙŽ لَوْ رَدّوه٠إÙÙ„ÙŽÛŒ الرّسÙول٠وَ Ø¥ÙÙ„ÛŒ Ø£ÙولÙÛŒ اْلأَمْر٠مÙنْهÙمْ لَعَلÙمَه٠الّذینَ یَسْتَنْبÙØ·Ùونَه٠مÙنْهÙمْ ÙˆÙŽ لَوْ لا Ùَضْل٠اللّه٠عَلَیْکÙمْ ÙˆÙŽ رَØْمَتÙه٠لاَتّبَعْتÙم٠الشّیْطانَ Ø¥Ùلاّ قَلیلاً» یعنی Ùˆ هنگامی Ú©Ù‡ خبری از پیروزی یا شکست به آنها برسد، ( بدون تØقیق ) آن را شایع Ù…ÛŒ سازند؛ در Øالی Ú©Ù‡ اگر آن را به پیامبر Ùˆ پیشوایان Ú©Ù‡ قدرت تشخیص کاÙÛŒ دارند، بازگردانند، از ریشه های مسائل آگاه خواهند شد Ùˆ اگر Ùضل Ùˆ رØمت خدا بر شما نبود، جز عده Ú©Ù…ÛŒ همگی از شیطان پیروی Ù…ÛŒ کردید.
اگر در عرصه تبادل اطلاعات، به ویژه در جایی Ú©Ù‡ ورود نقادانه داریم به دنبال یک اصل اسلامی روشن هستیم، قرآن مجید در سوره نساء آیه Û¸Û´ این اصل را بیان Ù…ÛŒ Ùرماید : «لا ÛŒÙØÙبّ اللّه٠الْجَهْرَ بÙالسّوء٠مÙÙ†ÙŽ الْقَوْل٠إÙلاّ مَنْ ظÙÙ„ÙÙ…ÙŽ ÙˆÙŽ کانَ اللّه٠سَمیعًا عَلیمًا» یعنی خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود بدی ها را اظهار کند، مگر آن کسی Ú©Ù‡ مورد ستم واقع شده باشد. خدواند شنوا Ùˆ داناست. همانطور Ú©Ù‡ ملاØظه Ù…ÛŒ کنید، هیچ توجیهی برای بدگویی های رسانه ای یا بازتولید بدی ها در Ùضای مجازی Ú©Ù‡ برای بعضی به یک رویه عادی تبدیل شده است وجود ندارد Ùˆ تنها یک استثناء در این زمینه وجود دارد Ùˆ آن در جایی است Ú©Ù‡ شما به دنبال مقابله با یک ظلم هستید هرچند خود ظلم Ùˆ ظالم هم تعری٠شرعی دارد.
بنا بر آنچه در این قسمت بیان شد، اعضا جامعه اسلامی Ùˆ Ú©Ù„ سیستم مدیریتی کشور، باید مراقب خوراکی Ú©Ù‡ در Ùضای مجازی مصر٠می شود Ùˆ تبعات روØÛŒ آن باشند. از طر٠دیگر نه تنها مسلمانان نباید خود را وارد تبادلات مخرب اطلاعات بکنند، بلکه باید نسبت به بازتولید Ùˆ بازنشر شایعات Ùˆ اخبار دروغ Øساس باشند Ùˆ از کنار آن بی تÙاوت عبور نکنند. مسأله مهم تر، لزوم مواجهه قاطع دولت اسلامی با موتورهای تولید کننده شایعه Ùˆ دروغ است. در واقع، دولت اسلامی باید بوسیله از کار انداختن این موتورها Ú©Ù‡ منشأ آن مناÙقین Ùˆ دشمنان اسلام هستند، از سلامت Ùضای تبادل اطلاعات در جامعه اسلامی سرسختانه صیانت کند.
راهکارهای اساسی برای پیشگیری از تشویش اÙکار عمومی در Ùضای مجازی
من هم برای پیشگیری Ùˆ هم مقابله با تشویش اÙکار عمومی Øر٠های مهمی دارم Ú©Ù‡ به دلیل ضیق وقت، در اینجا Ùقط به راهکارهای اساسی برای پیشگیری اشاره Ù…ÛŒ کنم :
یکم. خلق Ùضای مجازی داخلی
امروز از Ùضای مجازی٠داخلی تعابیر گوناگونی وجود دارد. اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات تعابیری است Ú©Ù‡ زیاد تکرار Ù…ÛŒ شود. آنچه مسلم است ایجا یک قلمرو بومی برای Ùضای مجازی در جهت صیانت از Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ مناÙع عمومی آن هم مبتنی بر اØکام Ùˆ ارزش های اسلامی چیزی نیست Ú©Ù‡ بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد. البته اگر اصل وجود Ùضای مجازی داخلی را قبول کنیم، مهم ترین سئوال مربوط به مختصات آن است. بنده در همین Øد عرض Ù…ÛŒ کنم Ú©Ù‡ Ùضای مجازی داخلی باید به گونه ای خلق Ùˆ مدیریت شود Ú©Ù‡ اگر به هر دلیل، شبکه جهانی اینترنت به روی کشوری مانند کشور ما- Ú©Ù‡ در معرض توطئه های نظام سلطه قرار دارد- بالکل قطع شد، Ú©ÙˆÚ†Ú© ترین اختلالی در مناسبات درون مرزی در عرصه Ùضای مجازی مانند دولت الکترونیک به معنای مصطلØØŒ تبادلات پولی Ùˆ بانکی، بانک های اطلاعاتی، سامانه های ارتباطاتی Ùˆ غیره بوجود نیاید. البته کسی تصور نکند Ú©Ù‡ ÙلسÙÙ‡ خلق Ùضای مجازی٠داخلی، بریدن از شبکه جهانی اینترنت Ùˆ Ù…Øروم کردن مردم از مزیت های بی شمار آن است، بلکه اتÙاقاً یکی از پیچیده ترین بخش های Ùضای مجازی داخلی، تعبیه دروازه های هوشمند برای رÙت Ùˆ آمد به شبکه جهانی اینترنت است، دروازه هایی Ú©Ù‡ بر اساس Ù…ØµØ§Ù„Ø Ùˆ مناÙع عمومی باز Ùˆ بسته شود.
دوم. خوداتکایی و بازیگری
واقعیت این است Ú©Ù‡ Ùضای مجازی در ساØت جهانی، میدان مساعدی برای بازیگری٠بازیگران بزرگ است Ùˆ این بازیگران بزرگ هستند Ú©Ù‡ قوانین این Ùضا را تعیین Ù…ÛŒ کنند. از طر٠دیگر، اگر بازیگری بزرگ شد، Ù…Øدود کردن آن در مرزهای داخلی ممکن نیست Ùˆ این بازیگر Øتماً وارد میدان های Ùرامرزی خواهد شد. در اینصورت Ú†Ù‡ ایرادی دارد ما به عنوان یک جامعه اسلامی، Ùرصتی را مهیا کنیم Ú©Ù‡ شرکت های ایرانی تدریجاً به بازیگران بزرگ در Ùضای مجازی تبدیل شوند Ùˆ Øتی با عبور از مرزهای کشور، در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÛŒ به قدرتی تعیین کننده تبدیل شوند؟ اگر باور به امکان تبدیل شرکت های ایرانی به قول های Ùضای مجازی دنیا وجود داشته باشد، Ùˆ متناسب با آن سرمایه گذاری شود شرکت های ایرانی، هم به نیازهای داخلی پاسخ خواهند داد، Ùˆ هم انØصار شرکت های امریکایی در این میدان را خواهند شکست. برای نمونه، در همین چند ماهی Ú©Ù‡ تلگرام در ایران Ùیلتر شده است Ùˆ میدان غیر طبیعی Ùˆ انØصاری به میدان رقابتی مبدل شده است، پیام رسان های ایرانی با همه مضایقی Ú©Ù‡ با آن روبرو بوده Ùˆ هنوز هم هستند، ظر٠کمتر از Û³ ماه، Û±Û° میلیون از جمعیت کشور را جذب خود کرده اند Ùˆ این رقم Ú©Ù…ÛŒ نیست. مطمئن باشید اگر دولت از چند سال پیش از پیام رسان های ایرانی Øمایت کرده بود، الان، مانند چین Ú©Ù‡ پیام رسان ÙˆÛŒ چت عمده نیازهای مردم چین را تأمین Ù…ÛŒ کند، یکی از پیام رسان های برتر ایرانی جای تلگرام در ایران را کاملاً گرÙته بود.
دولت اسلامی باید بوسیله از کار انداختن این موتورهایی Ú©Ù‡ منشأ آن مناÙقین Ùˆ دشمنان اسلام هستند، از سلامت Ùضای تبادل اطلاعات در جامعه اسلامی سرسختانه صیانت کند
سوم. باز کردن چتر قانون در Ùضای مجازی
نو بودن Ùضای مجازی Ùˆ خروج اختیار آن از دست دولت ها نباید به معنای Øاکمیت بی قانونی در Ùضای مجازی تلقی شود. Ùضای مجازی Ú†Ù‡ در امور سخت اÙزاری Ùˆ Ú†Ù‡ در امور نرم اÙزاری، زمانی به سود یک ملت است Ú©Ù‡ مغایرتی با قانون نداشته باشد Ùˆ مأمورین قانون از انجام نظارت های قانونی بر روی آن عاجز نباشند. Øتی اگر یک سرویسی از خارج از کشور به داخل کشور راه پیدا کند، کمترین شرط ادامه Ùعالیت آن قرار گرÙتن در زیر چتر قانون است چیزی Ú©Ù‡ پیام رسانی مانند تلگرام Øاضر به قبول آن در کشور ما نشد.
چهارم. ایجاد آبشارهای Ù…Øتوایی
مواجهه با Ùضای مجازی نباید از قانون جنگل تبعیت کند. در واقع، آنچه در جنگل ØÚ©Ù…Ùرماست، قانون جذب Ùˆ دÙع طبیعی است Ú©Ù‡ البته هم Ù…ÛŒ تواند به رشد جنگل Ú©Ù…Ú© کند Ùˆ هم به هجمه Ø¢Ùات Ùˆ نابودی جنگل منجر شود. آنچه مسلم است، Ùضای مجازی نیازمند مدیریت است Ùˆ این مدیریت Øتماً شامل بسترسازی برای تولید Ù…Øتوای خوب Ùˆ ناÙع هم Ù…ÛŒ شود. من معتقدم، نه تنها باید بسترهایی را برای تولید Ù…Øتوا توسط بخش خصوصی ( مبتنی بر قواعد عرضه Ùˆ تقاضا Ùˆ چرخه اقتصادی ) مهیا کرد، بلکه دولت هم موظ٠است برای غلبه Ù…Øتوای سالم Ùˆ ناÙع بر Ù…Øتوای غیر ناÙع یا خنثی، نسبت به ایجاد بسترهای هدÙمند برای تولید Ù…Øتوا Ùˆ رشد Ùرهنگ عمومی اقدام کند چیزی Ú©Ù‡ من سرجمع از آن به آبشار Ù…Øتوا تعبیر Ù…ÛŒ کنم. آبشار Ù…Øتوا یعنی ورود پرØجم Ùˆ پرخروش Ù…Øتوای سالم Ùˆ ناÙع در Ùضای مجازی نه یک تولید Ú©Ù… رمق Ùˆ بی اثر.
پنجم. تربیت اجتماعی٠بهره گیری از Ùضای مجازی
از تربیت اجتماعی برای بهره گیری از Ùضای مجازی به ارتقاء سواد رسانه ای نیز تعبیر Ù…ÛŒ شود اما من ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒ دهم به جای سواد Ùˆ آگاهی، از تربیت استÙاده کنم. در Øقیقت، زمانی Ù…ÛŒ توان به مقاومت مردم در برابر هجمات دشمن Ùˆ Øتی Ø¢Ùات طبیعی مطمئن بود، Ú©Ù‡ آنها را با تربیت صØÛŒØ Ø¯Ø± برابر این هجمات مصونیت داد. امروز بخش مهمی از قربانیان Ùضای مجازی٠آشوبزده، کسانی هستند Ú©Ù‡ تØت دایره تربیت اجتماعی برای ورود به این Ùضا قرار نگرÙته اند. توجه داشته باشید Ú©Ù‡ یکی از عوامل اصلی تبدیل Ùرصت های Ùضای مجازی Ùˆ پیام رسان ها به تهدید، بی اعتنایی کشور به تربیت اجتماعی در این عرصه است بطوریکه در سال های اخیر، آموزش Ùˆ پرورش هیچ سهم مناسبی را به این موضوع در مدارس اختصاص نداده است.
ششم. گرÙتن بهانه های تشویش اÙکار عمومی از دشمن
هر چند دشمن منتظر بهانه نمی ماند Ùˆ خودش رأساً بسترهایی را برای عملیات روانی بوجود Ù…ÛŒ آورد اما نباید تردید کرد مانند مگس Ú©Ù‡ بر روی آلودگی Ùˆ زخم Ù…ÛŒ نشیند، دشمن هم Ùرصتی بهتر از بهانه هایی Ú©Ù‡ خود ما با اشتباهات Ùˆ ناشی گری های خود ایجاد Ù…ÛŒ کنیم برای عملیات روانی پیدا نمی کند. بنابراین وجود هوشمندی در برابر دشمن Ùˆ گرÙتن بهانه های گوناگون از آن Ùˆ از همه مهم تر، ایجاد هماهنگی Ùˆ انسجام در تولید Ùˆ توزیع اطلاعات مرتبط با امر اجتماعی، یکی از راه های مؤثر برای خنثی سازی عملیات روانی دشمن Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شود.