اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

دكتر خرمشاد: هویت جهان اسلام مشترک است

دكتر خرمشاد: هویت جهان اسلام مشترک است

بررسی روابط متقابل ادیان براساس اصول و ارزش های دینی:

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني پژوهشگاه فرهنگ و هنر از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دكتر" محمد باقر خرمشاد"، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی که اول دي ماه سالجاري با حضور ابراهیم نوری رایزن فرهنگی و آیت اللهی مشاور مطبوعاتی سفارت كشورمان در باکو و شركت تعدادی از خبرنگاران و نمایندگان رسانه های عمومی ایران و آذربایجان از جمله خبرگزاری آپا، خبرگزاری 1news ، خبرگزاری سلام نیوز، شبکه تلویزیونی آ ت و (ATV) و از ایران هم خبرگزاری ایرنا، صدا و سیمای كشورمان برگزارشد،به سئوالات پاسخ داد.
دراين كنفرانس،خرمشاد گفت: در صورتی که کشورهای اسلامی در سازمان های بین المللی مقابله با توهین کنندگان به مقدسات ادیان الهی را تصویب کنند، مقابله با این مساله مهم و حساس در کشورهای جهان ضمانت اجرایی خواهد داشت.
 وی بر احترام گذاشتن به مقدسات پیروان ادیان الهی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران طی هشت نشستی که تحت عنوان" دین و عدالت " با مقامات واتیکان برگزار کرده، مساله توهین به مقدسات را در برخی از کشورهای جهان دنبال کرده و در کنفرانس بین المللی " دولت و دین " در باکو نیز شخصیت های دینی و اندیشمندان ادیان مختلف، برمقابله با این موضوع تاکید داشتند.
وی سپس در خصوص تخریب امکان مقدس در برخی از کشورهای جهان گفت: ایران با هرگونه تخریب اماکن مقدس و قابل احترام در هر کجای دنیا مخالف است، زیرا این اماکن باید با دیده احترام نگریسته شود.

خرمشاد بر توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دینی بین ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد و گفت: اراده سیاسی رهبران دو کشور مبتنی بر توسعه مناسبات همه جانبه بین براداران ایرانی و آذری است.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهارداشت: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که ملت های آنها از نظر تاریخی و فرهنگی با یکدیگر تا این حد نقاط مشترکی دارند و تلاش خواهم کرد زمینه های گسترش مناسبات فرهنگی و مسایل مورد علاقه دو کشور بیش از پیش تقویت شود.
وی یادآورشد: در زمان شوروی سابق بیش از 70 سال دین و مقدسات در جمهوری آذربایجان تحقیر شد، اما با استقلال این کشور 18 مسجد هم اکنون به حدود دو هزار مسجد افزایش یافته است و این حاکی از علاقه مندی شیعیان آذری به مسایل دینی است.

خرمشاد، همکاری های مشترک هنرمندان ایرانی و آذری در توسعه مناسبات فرهنگی بین دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت های خوبی برای تولید فیلم های مشترک بین هنرمندان ایرانی و جمهوری آذربایجان وجود دارد که دو طرف می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.
ریس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با اشاره به مزیت های تبادل دانشجو و استاد بین دانشگاه های دو کشورهمسایه یاد آورشد: افزایش همکاری های دانشگاهی و تبادل هیات های دانشگاهی بین دو کشور، مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان را در این بخش تقویت خواهد کرد.
رییس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و هیات همراه به دعوت رییس کمیته اموردینی جمهوری آذربایجان برای شرکت در کنفرانس بین المللی " دولت و دین، تقویت تحمل گرایی دینی در جهان متغیر" به باکو سفر کرده است.

این کنفرانس روزهای 29 و 30 آذر ماه با حضور بیش از 30 شخصیت دینی و فرهنگی ادیان مختلف از 10 کشور جهان، در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

 تقویت دین و چگونگی تحمل گرایی دینی با سعه صدر در جهان امروز و بررسی روابط متقابل ادیان براساس اصول و ارزش های دینی، از محورهای برگزاری این کنفرانس درجمهوری آذربایجان بود.

 بررسی راه کارهای تقویت جایگاه دینی در کشورهای اسلامی و بررسی دیدگاه های قرآن کریم مبتنی بر همزیستی مسالمت آمیز ملل جهان با یکدیگر و همزیستی فرهنگ ها از دیگر محورهای برگزاری این کنفرانس بین المللی در باکو بود.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 9 دي 1391   /   کد مطلب: 122   /   بازدید: 4350