اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

بي توجهي به كسب مهارت استاد و دانشجو، حلقه مفقوده تحصيل و اشتغال در ايران است!

بي توجهي به كسب مهارت استاد و دانشجو حلقه مفقوده تحصيل و اشتغال در ايران است
واحد ارتباطات و اطلاع رساني پژوهشگاه فرهنگ و هنر: يادداشت زير را مديون  دوستان فرهيخته و ارجمندم جناب آقاي مهندس شاهين شاكري و سركارخانم ندا مفاخري مديران پرتلاش پايگاه ارشمند " مديران ايران" هستم كه سوالي را تحت عنوان :‌ "فارغ‌التحصیلان MBA مقصران بحران مالی؟ " مطرح كرده بودند تا اعضاي محترم پايگاه اطلاع رساني مديران ايران در مورد آن اظهار نظر كنند. ومن ضمن تشكر از اين دو بزرگوار متن زير را شايد بعنوان پاسخي به اين سوال است تقديم مي كنم:
 
روزي كه مرا براي مراسم افتتاحيه دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران كه با حضور استاد مرحوم دكتر عميد زنجاني رئيس وقت دانشگاه تهران، دكتر رضوي رئيس دانشكده تازه تاسيس و آقايان دكتر جهرمي و دكتر زاهدي وزراي وقت كار و علوم دعوت كرده بودند، من و پروفسور كرامت الله زياري و مهندس سلجوقي مديركل وقت كارآفريني وزارت كار با هم نشسته بوديم. 
در پايان مراسم من بر سبيل و سياق "طنز آق بابايي ام"  يك نكته اي را در جمع چندنفر از مديران و استادان حاضر متذكر شدم كه در آن لحظه خنده حضار را برانگيخت و بحساب نقد طنازانه گرفتند! و آن اين مطلب بود كه گفتم: خدا نكند كه دانشجويان اين دانشكده جديدالتاسيس (دانشكده كارآفريني)كه خود بايد كارآفرين باشند! چهار سال ديگر به تعداد ليسانسيه هاي بيكار كشور اضافه شده و خودشان بدنبال كار باشند!!!
با يادآوري اين خاطره، به اعتقاد من ريشه عمده مشكلات آموزش و اشتغال كشور در سه عامل اصلي و اساسي زير خلاصه مي شود:
1) فقدان برنامه ريزي صحيح آموزشي و تحصيلات برمحور استعداد و علائق افرادكه موجب ايجاد و  گسترش فضاي تب آلود احساسي و چشم و همچشمي هاي زيانبار فردي و اجتماعي در انتخاب رشته ها و اشغال(غصب!!؟) صندلي هاي دانشگاه مي شود.

2) بي توجهي به روزآمدسازي، ارتباط وانطباق متون و منابع تحصيلي و آموزشي به نيازهاي فعلي و آينده جامعه، كه نتيجه آن انباشت روزافزون بيكاران فارغ التحصيل وتبديل ديپلمه هاي بيكار به ليسانس يا فوق ليسانس بيكار شده است.

3) بي مهري و عدم توجه نظام آموزشي، دانشگاه و دانشجو به ارزش و اهميت مهارت و مهارت افزايي و مهارت سازي در رشته هاي تخصصي موردنظر وغفلت از بازآموزي و آشنايي معلمان و استادان با تغييرات تخصصي و حرفه اي در رشته هاي مربوطه است.
با اين مقدمه نه تنها رشته هاي مرتبط با " M.B.A " بلكه حتي رشته هاي نوآورانه جديد هم دستخوش چنين مشكلاتي هستند كه در صورت گره گشايي از آنها فضاهاي علمي ، آموزشي وكسب و كار پيوندي مبارك وهدفمند بين" علم و عمل" تحقق يافته و جامعه علمي و دانشگاهي بسوي شناسايي و گره گشايي از نيازهاي اجتماعي قدم برخواهند داشت. ان شاءالله
محمدعلي مقيسه - عضو هيئت علمي ومديرگروه پژوهشي نظامهاي آموزشي ورشد پژوهشگاه فرهنگ و هنر

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 26 دي 1391   /   کد مطلب: 132   /   بازدید: 5092