اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلات دولت یازدهم روبرو نبوده است / به آینده امیدوارم

هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلات دولت یازدهم روبرو نبوده است  به آینده امیدوارم
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني پژوهشگاه فرهنگ و هنر،رییس جمهوری منتخب در این دیدار که در تالار وزارت کشور برگزار شد، تاکید کرد: البته باید فرصت و زمان لازم در اختیار دولت یازدهم باشد، مردم به خوبی می دانند که تا فرصت های لازم، مشکلات را با صبر، مدارا و سعه صدر تحمل کنند و نقش حکومت و روحانیت در قبال مسایل جامعه که البته یکسان نیست اما می تواند و باید که همسو باشد. 

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جلب اعتماد مردم و تکیه برهمبستگی آنان کلید اصلی حل همه مشکلات خواهد بود البته در این مسیر باید توان تحمل نظرات صاحب نظران را داشته باشیم، باید بدانیم که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست و این مردم هستند که باید برای حل مشکلات در صحنه حضور یابند. 

رییس جمهوری منتخب ملت ایران گفت: تندروی و افراط باید کنار گذاشته شود، افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است و صدها نمونه تندروی ها و افراط را در دوران انقلاب و پس از آن شاهد بوده ایم، مردم باید احساس امنیت فکری، سیاسی و اقتصادی داشته باشند و نسبت به شرایط بین المللی احساس امنیت و آرامش کنند. 

متن کامل سخنان دکتر روحانی به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین 

با سلام و درود بر حضار گرامی و همه آحاد ملت بزرگوار ایران؛ با درود و سلام بر همه شهیدان، امام شهیدان و ایثارگران به ویژه شهدای 12 تیرماه شهدای ایرباس سرنگون شده در 1367و با احترام به همه خانواده ها و خانواده های شهیدان و ایثارگران. 

حضور من در این جمع شکوهمند از علما، ائمه جماعات، خطبای محترم، اندیشمندان روحانی ابتدا برای عرض تشکر و سپاس است. 

همه اقشار، همه مردم در این انتخابات شکوهمند تلاش و ایثار کردند و روحانیت نیز در این زمینه نقش بسیار ارزشمندی داشت از مراجع و علما گرفته تا خطبا و همه آن هایی که از تریبون های مختلف مردم را برای حماسه مورد تاکید مقام معظم رهبری دعوت کردند. 

ماه رمضان پیش روست و در آستانه این ماه مقدس که ماه نزول قرآن، ماه برکت و مغفرت است، قرار داریم. 

بی تردید در این ماه وضع خطابه رونق خاص خود را خواهد داشت و بویژه رونق گفت و گوهای دینی، معنوی و اخلاقی. 

به این مناسبت فرصت سخن گفتن با علما و روحانیون معظم و وعاظ محترم را مغتنم می شمارم، در این ماه مسوولیت علما و خطبا و سخنرانان بیشتر از همیشه است، در این ماه درهای رحمت خداوند باز است، دل های مردم از همیشه آماده تر است، گوش ها شنواتر است و طبعا ذهن و فکر و زبان ما نیز باید مسوول تر باشد. 

** اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه مایه مباهات است 

من خود یک طلبه هستم و به یافته ها و داشته های طلبگی خود افتخار می کنم، اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه آن هم در سایه و پرتو حماسه سیاسی سرنوشت سازی که مدنظر مقام معظم رهبری بود برای من مایه مباهات و افتخار از یکسو و سنگینی بار مسوولیت از سوی دیگر است از این رو از بزرگان، مراجع، از علما و یکایک روحانیون برای توانایی جهت تحمل این بار سنگین امانت استمداد می طلبم و به دعا، نصیحت،حمایت و حتی نقد دلسوزانه خود را محتاج می بینم. 

علی رغم همه تخریب هایی که در طول سال های گذشته نسبت به روحانیت معظم شد نه تخریب از سوی آن هایی که از دین به ظاهر فاصله دارند بلکه عمدتا تخریب از آن هایی که گاهی در قرابت به دین و اهل بیت (ع) دو آتشه بودند و سنگ دین را بر سینه می کوبیدند اما اصل روحانیت، بزرگان روحانیت و بسیاری از آن هایی که در انقلاب نقش اساسی داشتند متاسفانه مورد حملات ناجوانمردانه و تخریب قرار گرفتند. 

مردم در انتخابات پاسخ دادند و مردم خواستند بگویند ما روحانیت را ورای مسایل سیاسی می بینیم و می نگریم آن ها را واسطه برای رساندن رسالت پیامبر(ص) و ائمه هدی می دانیم. 

** مردم اساس قدرت ملی هستند 

جایگاه روحانیت همواره در جامعه محفوظ است ؛ از امتیازهای ویژه نهاد روحانیت همواره در تاریخ، مردمی بودن روحانیت است، این نهاد روحانیت از دل ایمان و خواست مردم برآمده، همواره مردم را تکیه گاه خود قرار داده، در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تکیه امام و روحانیت به مردم بود، در دفاع مقدس تکیه به مردم بود، در فراز و نشیب های بعد از انقلاب تکیه به مردم بود و همواره پس از لطف و عنایت حق تکیه به حضور ایثار و فداکاری مردم در این انقلاب بوده و امروز نیز اساس قدرت ملی ما را مردم تشکیل می دهند. 

هویت روحانیت در مردمی بودن آن است، روحانیت باید همواره مستظهر به اعتماد مردم و حمایت آن ها باشد. 

ادامه جایگاه روحانیت و پایداری آن در سایه قرابت و نزدیکی این نهاد با مردم است، امروزه حسایت این مسئله بیشتر است، پس باید اعتماد متقابل بین مردم و روحانیون همواره برقرار باشد. 

** روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد 

روحانیت زبان مردم و نهاد واسط بین مردم و حکومت است؛ روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای اصلاح به منظور بهبود معیشت و ارتقا اخلاق و منزلت شهروندان را به حاکمان منتقل کنند. 

ما همه باید پاسخگوی نیازها و پرسش های مردم باشیم؛ حکومت برای تامین امنیت مردم، حفظ عظمت مردم، زندگی و حقوق آنان است. 

چه بخواهیم و چه نخواهیم کارهای ما به عنوان مسوولان نظام اسلامی، کمابیش به پای روحانیون نوشته می شود و نباید شکاف و گسستی میان حکومت، روحانیت و مردم، آن هم در شرایط امروز که مردم به تغییر و تحول امید بسته اند، وجود داشته باشد. البته ما همه انسانیم و احتمال خطا و اشتباه در اعمال و رفتار ما وجود دارد وهیچ اشکالی ندارد بلکه حتی لازم و مفید است که حکومت اسلامی به مردم بگوید چه موفقیت هایی داشته و یا چه ناکامی هایی داشته است ؛حتی به مردم بگوید کجا برنامه را تواسته است به خوبی اجرا کند و کجا در اجرای برنامه دچار اشتباه شده است. 

** جلب اعتماد مردم کلید اصلی همه مشکلات خواهد بود 

جلب اعتماد مردم و تکیه برهمبستگی آنان کلید اصلی حل همه مشکلات خواهد بود البته در این مسیر باید توان تحمل نظرات صاحب نظران را داشته باشیم، ما باید بدانیم که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست و این مردم هستند که باید برای حل مشکلات در صحنه حضور یابند. 

دولت تسهیل کننده و سامان دهنده است، مردم و بخش های غیردولتی نیز در یک منظومه سامان یافته باید برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند، نقش روحانیت و علما در این زمینه تعیین کننده است، ما احتیاج به جامعه قوی داریم و دولت قوی از یک جامعه قوی برمی خیزد. 

** مشارکت مردم در آغاز راه است 

امروز زمینه مشارکت مردم فراهم شده است، مردم با امید به آینده در این انتخابات حضور پیدا کردند اما این مشارکت و این حضور مردم هنوز در آغاز راه است، ما باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی گری دولت در امور جامعه و مردم را هر روز کمتر کنیم. 

دولت قوی و توانمند به معنای دولت مداخله گر و متصدی در همه امور و محدود کننده مردم و زندگی مردم و مداخله کننده در زندگی خصوصی مردم نیست؛ قدرت دولت در بالا بردن اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی است. 

ارایه خدمات، کم کردن رنج ها و مشکلات مردم اعم از مشکلات مادی و معنوی، زمینه سازی برای رشد و شکوفایی همه شهروندان باید در جهت خواست تحول خواهانه جامعه و مردم باشد. 

** مردم محرم و صاحب کشور هستند 

مردم را باید محرم و صاحب کشور بدانیم و باید با آنان حرف زده و صحبت آنان را با روی گشاده بشنویم، مردم ایران فهیم، موقع شناس و بزرگوار هستند؛ اگر مطمئن شوند راهی را که دولت آغاز کرده، راه درستی است تمامی مشکلات را تحمل می کنند. 

** مشکلات چندین ساله، چند روز و چند ماه حل نمی شود 

مردم می دانند مشکلات چندین ساله در چند روز و چند ماه حل نمی شود، مردم صداقت را می خواهند، مردم از دولت قول سدید می خواهند، یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا، گفت ما خطبه رسول الله علی هذا منبر الا و تلا هذه الآیة، یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا 

کلام دولت، کلام روحانیت، کلام همه و سخن همه باید قول سدید باشد قول سدید کلام محکم است، کلام استوار است، کلام راست است، کلام درست است، وَ الَّذی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ، اسلام صدق است کلام پیامبر صدق است جز با راستگویی و درست گویی و سخن قوی و مستحکم که همانند سدی قوی در برابر انواع انحرافات باشد کار ما به پیش نخواهد رفت. 

قول سدید، قول قصد است، این اعتدالی که از آن سخن می گوییم در زبان روایت از قصد آمده، قصد همان اعتدال است، قول سدید قول میانه است، میانه روانه است، معتدلانه است هم دولت باید قولش سدید باشد و هم علما و روحانیت، پیامبر آن همه تاکید دارد که در هر خطبه ای و درهر منبری و در هر سخنی این آیه را تاکید و تکرار فرموده است. 

البته مسایل معیشتی مردم، تورم، گرانی، بیکاری که نه تنها دامن طبقات پایین را فراگرفته که حتی دامن طبقه متوسط را نیز فرا گرفته است اما باید مردم نسبت به آینده احساس اطمینان کنند، مردم باید احساس کنند سرمایه های مادی و معنوی آنها اتلاف نخواهد شد. 

** تندروی و افراط باید کنار گذاشته شود 

باید تندروی و افراط کنار گذاشته شود، افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است، آنقدر نمونه های فراوان در دوران انقلاب و پس از انقلاب در ذهن من هست که اگر بگوییم صدها مورد، اغراق و مبالغه نکرده ام. 

مردم باید احساس امنیت و آرامش کنند، امنیت، فکری، امنیت سیاسی و نسبت به شرایط بین المللی احساس امنیت و آرامش کنند. 

** هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلات دولت یازدهم روبرو نبوده است 

امروز مسایل و مشکلات فراوانی پیش روی ما است، من با آگاهی از همه مشکلات در این راه قدم گذاشته ام، علی رغم مشکلات کم نظیر، بعدها در یک بیانی به ملت ایران خواهم گفت که هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که این دولت با آن روبرو است، روبرو نبوده است اما به اندازه آن مشکلات و بیش از آن من امیدوارم، امید به آینده دارم به اذن خدا، به مدد الهی، با کمک مردم، با حضور مردم، با حمایت مردم، ما مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت. 

البته باید فرصت و زمان لازم در اختیار دولت یازدهم باشد، مردم به خوبی می دانند که تا فرصت های لازم، مشکلات را با صبر، مدارا و سعه صدر تحمل کنند، نقش حکومت و روحانیت در قبال مسایل جامعه البته که یکسان نیست اما می تواند و باید که همسو باشد. 

** روحانیت یک نهاد مستقل و مردمی است 

روحانیت یک نهاد مستقل مردمی است، هیچگاه نباید استقلال آنها صدمه ببیند، مردمی بودن و استقلال داشتن به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت نیست، نهاد روحانیت به عنوان یک نهاد پایدار و مورد اعتماد مردم همانگونه که در طول تاریخ چنین بوده است باید نقش آفرین باشد، این به آن معنا نیست که روحانیت بخشی از دولت باشد یا نباشد، روحانیت مستقل است اما می تواند و باید نقش محوری در اصلاح و تعالی جامعه یعنی واسطه ای عمیق میان مردم و دولت باشد. 

روحانیون، ائمه جمعه و جماعات، مسئولان مساجد و وعاظ محترم از مجاری مهم انتقال مسائل و مشکلات مردم به حکومت و بیان مسائل دولت و حکومت به مردم هستند البته این نقش باید بر مبنای اطلاعات و تحلیل‌های دقیق و همه جانبه باشد. 

دولت یازدهم ساز و کار لازم برای ارتباط میان دولت و روحانیت و قاطبه روحانیون را برقرار خواهد کرد تا از این نهاد مردمی تاثیرگذار حداکثر استفاده بشود. 

اصولا در جامعه ما نیاز به پیوند مستحکمی میان حکومت با مردم، حکومت با روحانیون، روحانیون با روحانیون، روحانیون با مردم و حتی روحانیون با دیگر مسوولین مذاهب و ادیان احساس می شود. 

** جامعه اسلامی ما جامعه تک گویی نیست 

جامعه اسلامی ما جامعه تک گویی نیست، جامعه ما مشورتی، ارتباطی و گفت و گویی و انتقادی است. 

ما از یک طرف باید از افراط و تندروی فاصله بگریم و جامعه را طبیعی، معتدل و سالم بسازیم و از طرف دیگر گرایش‌ها و سلایق گوناگون را پذیرا باشیم. 

در یک جامعه آزاد و بزرگ نمی توان یک سلیقه را حاکم کرد، باید سلایق مختلف را در چارچوب موازین دینی و قانون اساسی بپذیریم و در عین حال در پی انسجام، یکدلی و یکسویی نیز باشیم. 

همانطوری که اختلافات نظر علمی موجب پیشرفت و تعالی علوم بوده و خواهد بود مباحثه، نقد و بیان نظرات گوناگون از روی دلسوزی از سوی کارشناسان، صاحب نظران و متخصصان می تواند موجب ارتقا سطح آگاهی مردم و مشارکت بیشتر آنها شود. 

خطر آن زمانی است که بین ارکان اصلی جامعه شکاف و اختلاف باشد، خطر زمانی است که خدای ناکرده یک گروه خود را مساوی اسلام تلقی کند، یک گروه خود را مساوی انقلاب تلقی کند، یک گروه خود را مساوی ولایت فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین، انقلاب و ولایت فقیه معرفی کند. 

همه مشکلات از این جا نشئت می گیرد، بدون صبر و بالا بردن آستانه تحمل، رشد و تعالی امکان پذیر نخواهد بود، هر شهروند ایرانی و حتی هر فرد روحانی ممکن است گرایشات مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد؛ این نظرات سرجای خود محترم است اما نباید این گرایش ها و نظرات را عین اسلام بداند یا معرفی کند باید روحانیت ما ورای مسایل روزمره سیاسی، در چارچوب تبلیغ احکام دین و ترویج مبانی نظام اسلامی و تقویت آن، وظیفه سنگینی را بر دوش خود احساس کند البته که ما انسانیم و همیشه ممکن است دارای خطا و اشتباه باشیم اما مهم این است که دغدغه ما، دغدغه اسلام، کشور و مردم باشد. 

** مردم را باید انتخابگر ببینیم 

باید از راهی که مقام معظم رهبری پیش پای ما گذاشته است، پیش برویم، در این انتخابات فرمودند حتی کسانی که دلخوری از نظام دارند پای صندوق ‌های رای بیایند و برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند، واقعیت این است که مردم را باید انتخاب گر ببینیم ما باید حق را بیان کنیم اما انتخاب با مردم است. 

هیچ گاه نباید نه روحانیت، نه دولت و نه حکومت خود را قیم مردم بداند همه ما باید خدمتگذار مردم باشیم. 

روحانییت دارای دو حیثیت است یک حیثیت شخصی است که می تواند دارای افکار و اندیشه مختص به خود باشد و حیثیت حقوقی آنجا که ورای گرایش‌های شخصی در بالای منبر و در کنار محراب باید عمل کند، آنجا باید دغدغه اسلام، نظام اسلامی و کشور باشد، آنجا باید امانتدار واقعی بیان احکام واقعی اسلام باشد. 

إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ، در سوره شعرا چند بار نسبت به انبیاء تاکید شده است راجب نوح می گوید إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ. 

رسالت ما در بیان احکام خدا باید توام با امانت باشد آنچه بیان حق است برای مردم بیان کنیم، یادمان هم باشد ممکن است تفسیرهای گوناگونی از احکام اسلام وجود داشته باشد، مطلق نکنیم . نباید مطلق ‌گرایی کنیم و همه گرایش‌ها را تکفیر کنیم، اتهام جدا دانستن گرایش‌ ها از حق توسط گروه‌ها نباید انجام شود بلکه باید با سعه صدر برخورد شود. 

** باید با سعه صدر گرایش های مختلف را تحمل کرد 

جامعه ما باید احساس کند، روحانیون مرجع و پناهگاه مردم هستند و مدافع آزادی،کرامت و حقوق انسانی مردم هستند باید با سعه صدر گرایش‌های مختلف را تحمل کرد؛ به جامعه و مردم حق انتخاب دهیم اگر اشکالاتی را در برخی از گرایش ها می بینیم با حکمت، موعظه و جدال احسن به آن ها بپردازیم نه اینکه با انگ و اتهام ‌زنی با آنان روبرو شد. 

** نقش روحانیت باید جلب و جذب جوانان عزیز باشد 

سخنی که روی آن تاکید داریم اینکه توجه داشته باشیم جامعه ما جامعه جوان است جوانان ما ویژگی های خاص خود را دارند نقش روحانیت باید جلب و جذب جوانان عزیز جامعه باشد. 

اگر ایرادی در رفتار و مناسک آنان می بینیم باور داشته باشیم که اکثریت قاطع جوانان ما در اعتقاد دینی و مذهبی خود پایدار هستند و معتقددند. 

همه نظرسنجی‌ها نشان می ‌دهد جوانان ما به خداوند،رحمت خداوند، معاد، قیامت و روز جزا معتقدند. 

باید جوانان را جذب کنیم، با لحن تند جذب جوان امکان پذیر نیست ان‌شاءالله تحقیر هیچ گاه نخواهد بود، باید اگر انحرافی است اصلاح کنیم اما بدانیم سرو کار ما با جسم جوانان نیست بلکه سر و کار ما با فکر و اندیشه آنهاست و جز سعه صدر، بیان نرم و قول سدید راه دیگری وجود ندارد. 

به پرسش جوان پاسخ دهیم و اگر احساس کردیم پرسش به حق است و پاسخ لازم نداریم در اصلاح خود بکوشیم پرسش جوان ها حتی می تواند ما را اصلاح کند، به سخنان آن ها توجه کنیم، جوانان باید احساس حرمت کنند باید از روحانیت احساس اخوت و پدری کنند و خود را فرزندان روحانیت و روحانیون بدانند. 

** همه ادیان و مذاهب باید احساس کنند حقوق شهروندی آنها محفوظ است 

همه ادیان و مذاهب، برادران و خواهران اهل سنت نیز باید احساس کنند که حقوق شهروندی آنها محفوظ است،‌ آنها باید احساس کنند احکام اسلام، حقوق مشروع و قانونی آنها را مد نظر قرار داده است، آن ها هم باید احساس کنند در منظر اسلام همه انسان ها عزیز و محترم هستند. 

باید بدانیم اقتدار نظام جمهوری اسلامی مشروط به آن است که هر کس در چارچوب قانون تا جایی که مخل مبانی اسلام نباشد از حرمت و آزادی برخوردار خواهد بود. 

** اعتدال هم روش و هم راه است 

تفکر اسلامی و تفکر شیعی برمبنای عدل است،اساس نظام ما برمبنای عدل و اعتدال است، جامعه‌ ما هم باید با مفهوم عدل و اعتدال آشناتر شود، اعتدال هم روش و هم راه است، اعتدال هم مسیر و هم مقصد است. 

اعتدال بدون عقلانیت و فاصله گرفتن از شعار، بدون علم گرایی و استفاده از تجربه بشری، بدون تحول خواهی در کنار ثبات و آرامش، بدون واقع گرایی با توجه به آرمان ها، بدون آزادی، مدارا و احترام به نظرات دیگران، بدون اخلاق، آداب و سعه صدر امکان پذیر نمی باشد. 

با عقلانیت و اعتدال قادر خواهیم بود از چالش های داخلی، منطقه ای و بین المللی عبور کنیم و باید بدانیم در این مسیر سخت با صبر، حوصله، عقلانیت و اعتدال قادر خواهیم بود مشکلات را پشت سر بگذاریم. 

از همه علما، فرهیختگان و دلباختگان نظام اسلامی در آستانه ماه مبارک رمضان می خواهم که به دولت یازدهم که در آستانه تشکیل است، یاری برسانند. 

** برخی با گمانه زنی ها، توقعات نابجا در جامعه بوجود می آورند 

برخی امروز با گمانه زنی‌ ها هم خود و هم دیگران را خسته می ‌کنند و گاهی هم توقعات نابجا در جامعه به وجود می‌ آورند و گاهی برخی از سخنان و گفتارها خیلی با اخلاق اسلامی سازگار نیست. 

رسانه ای کسی را به عنوان کاندید یک وزارتخانه معرفی می ‌کند، رسانه ا‌ی دیگر آن را نقد می ‌کند، رسانه ا‌ی دیگر نیز برای او شرط و شروط می ‌گذارد، این جز خستگی ذهنی و فکری چیز دیگری نخواهد داشت. 

** کار بررسی افراد برای کابینه را آغاز کرده ام 

مدتی است با دوستان و عزیزانی که نه ادعا و نه مطالبه ‌ای دارند با دقت کار بررسی افراد برای کابینه آینده را آغاز کرده ام و به حول قوه الهی امیدوارم در مهلت مقرر بتوانم شایسته ‌ترین ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط ‌های حزبی و جناحی در نظر بگیرم. 

دکتر روحانی در پایان سخنان خود اظهار داشت: تقاضای من از همه مبلغان و مردم عزیز این است که در ماه رمضان ضمن دعوت مردم برای تقوا و پاک دامنی، از یک طرف مردم را با مشکلات کشور آشنا کنند و از سوی دیگر مطالبات مردم را در چارچوب امکانات موجود کشور تعریف کنند و از سویی دیگر از همگان بخواهند با صبر و امیدشان و حمایتشان دولت یازدهم را کمک کنند که تدبیر این دولت بدون اعتماد مردم راه به جایی نخواهد برد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور منتخب
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 15 تير 1392   /   کد مطلب: 157   /   بازدید: 4060