اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

بحثی در ابعاد اعجاز قرآن/ دو نمونه شکست دشمنان قرآن

بحثی در ابعاد اعجاز قرآن دو نمونه شکست دشمنان قرآن
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر،قرآن معجزه اي است كه بر تمام معجزات تفوق و برتري دارد. اعجاز قرآن تنها از راه بلاغت و فصاحت و اسلوب آن نيست، بلكه از طرق مختلفي بشر را درآوردن مثل آن دعوت به معارضه كه شكست آن معلوم است مي كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، قرآن مجید كتابي است که موضوعات مختلف ديني، اجتماعي، اخلاقي، سياسي، اقتصادي، تاريخي، علمي، صنعتي و... در آن آمده و سند نبوت و خاتميت پيامبر اسلام (ص) است.

از زماني كه قرآن بر پيامبر اكرم(ص) نازل شد دشمنان كوشيدند بتوانند مانند آن بياورند و با اين وسيله آن حضرت را شكست داده و محكوم سازند، اما غافل از اينكه اين كتاب به قلم انسان نيست و محصول فكر و مغز بشر نيست که بتوان شبیه آن را آورد. البته بعدا عده ای كوشيدند يك سوره و حتی یک آیه مانند آن بياورند، اما نتوانستند و رسوا شدند.

يكي از افرادي كه خواست مانند قرآن بياورد، "مسليمه كذاب" بوده است. او در مقابل سوره "والذاريات" چنين گفت؛ "والزارعات زرعا فالحاصدات حصد فالطاّ حنات طحنا فالخابزات خبرا فالا كلات اكلا و در برابر سوره كوثر گفت "انا اعطيناك الجاهر فصل لربك و هاجر انّ شانئك هو الكافر". البته از اين قبيل خیال بافی كه هر يك طبق مذاق و خواهش نفساني خود به هم بافتند و آبروي خود را بردند در تاریخ زیاد بوده است.

همچنین نقل شده كه "ابن ابي العوجاء" كه يكي از ماديين و طبيعيين زمان عباسیان بود با سه نفر ديگر از همفكران خود درصدد بر آمدند كه با قرآن مبارزه كنند. هر يك متعهد شدند كه با يك چهارم قرآن بجنگند و مانند آن بياورند. قرارداد آنها تا يكسال بود، پس از يك سال از اين واقعه، در مكه گردهمايي داشتند، يكي ازآنها گفت من چون آيه 44 سوره هود (وَ قيلَ يا أَرْضُ ابْلَعي‏ ماءَکِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعي‏ وَ غيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَ قيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ) را دیدم از معارضه بازماندم.

نفر دوم گفت من چون آيه 80 سوره یوسف را ديدم (فلما استيا سُوا منهُ خلصوا نجيا) دست از مبارزه برداشتم. البته اين گردهمايي ها سري بود، اما امام صادق(ع) آنها را ديد و آیه 88 سوره اسرا را قرائت فرمود (قل لئن اجتمعت الانس و الجنُّ علي ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا ياتون بمثله) که همگي از اين جريان حيران شدند.

قرآن به عنوان معجزه نبی خاتم (ص) و برنامه هدایت انسان معجزه اي است كه بر تمام معجزات تفوق و برتري دارد. اعجاز قرآن تنها از راه بلاغت و فصاحت و اسلوب آن نيست، بلكه از طرق مختلفي بشر را درآوردن مثل آن دعوت به معارضه كه شكست آن معلوم است مي كند.

قرآن از بعد فصاحت، بلاغت و اسلوب كار همه را حيران کرده، و فصحاء را مبهوت کرده كه اين چه عباراتي است، مگر كلام و سخن گفتن مي شود اين اندازه مهم باشد. بنابراین از زمان نزول قرآن تا به حال، كسي قدرت آوردن يك آيه مثل آن را پيدا نكرده است.

قرآن همچنین از نظر معارف عقول فلاسفه را حيران کرده و تا آخر وحشت زده خواهد کرد، با توجه به اينكه آورنده آن درس نخوانده و بي سواد بوده است.

در موضوع خداشناسي قرآن چه گفته و كتب عهدين چه بياني دارند، خدا را چگونه معرفي كرده وچه توصيفي نموده كه بشر را متحير مي سازد.

در موضوع نبوت و امامت، صفات پيغمبر، معرفي خاتم الانبيا، اثبات خلافت و تنزيه انبيا و تقديس آنها، چگونه سخن گفته است. از طرف دیگر عهدين چه نسبت هايي به حضرت آدم و ابراهيم، و ساره، لوط، اسحق، يعقوب، داوود، سليمان و مسيح داده اند كه زبان از گفتن آن شرم دارد.

قرآن اگر از راه استقامت بيان از اول تا به آخر بررسي شود كمترين تضاد و تناقض و اختلافي ندارد.

همچنین قرآن متعرض شئون مختلفي مانند بحث در الهيات، نبوت، احكام، نظام اجتماعي، قواعد اخلاق، نجوم، افلاك، زمين شناسي، گياه شناسي، حيوان شناسي، وصف قيامت، معاد و ده ها مباحث ارزنده ديگري كه بشر از درك آن چه رسد به فهم آن عاجز می باشد، شده است.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 5 مرداد 1392   /   کد مطلب: 159   /   بازدید: 4247