اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

محمدعلی مقیسه: چون مهارت ارتباط گیری و گفتگو نداریم، کسب موفقیت خود را به شکست یا نابودی دیگران پیوند می زنیم!

محمدعلی مقیسه: چون مهارت ارتباط گیری و گفتگو نداریم کسب موفقیت خود را به شکست یا نابودی دیگران پیوند می زنیم

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، نزدیک به 100 هزار کامنت توهین آمیز و حتی همراه با ناسزاگویی از سوی ایرانی ها به زبان فارسی در صفحه اینترنتی لیونل مسی بازیکن سرشناس آرژانتینی درپی هم گروه شدن تیم فوتبال ایران با تیم آرژانتین در جام جهانی برزیل، گذاشته شد که علاوه برواکنش و ابراز تأسف " مسی" که  به همراه داشته  و آنهارا «کاملا غیردوستانه» خوانده است متأسفانه چهره بد و نامتعادلی از ایرانی ها را برای جهانیان به تصویر کشیده است.
در این زمینه وبرای آسیب شناسی وتحلیل بیشتر این رخداد نظر یکی از پژوهشگران برجسته کشورمان را جویا شدیم:

محمدعلی مقیسه پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی با ابراز تاسف از این برخوردهایی که بنام ایرانی در فضاهای مجازی انعکاس یافته گفت: اگر در صدد تحلیلی عمومی و البته قابل اتکا از این برخوردها باشیم،  بایستی ریشه این آسیب ها را درفضاهای عمومی و اجتماعی و حتی صحنه های سیاسی و مدیریتی کشور جستجو کرد.
مقیسه گفت: برخوردهای ما با یکدیگر در محیطهای اجتماعی، مباحثات علمی و اعتقادی، رقابتهای انتخاباتی، فضای کسب و کار وحتی تعاملات بین المللی غالبا شخصی، سلیقه ای و جزیزه ای بوده وبر اصول و معیار اخلاقی و یا صنفی- حرفه ای مشخصی استوار نیست.
این پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی معتقد است: ما بجای تقویت روح رقابت پذیری و تحمل مخالف، بجای ایجاد جامعه پذیری مثبت و توسعه تعاملات مفید و موثر همواره در تلاشیم تا موفقیت ها وکامیابی هایی راکه بایستی با تلاش و تدبیر و هوشمندی به دست آوریم! آنها را با شکست و نابودی دیگران فرضی، سلیقه ای و یا جزیزه ای گره می زنیم!
محمدعلی مقیسه در ادامه گفت: یکی از شاخصه های اصلی جامعه سالم وپویا وجود ارتباطات و تعاملات مثبته و نیز فضای سالم گفتگو و طرح و تحمل تضارب آراء است.
وی گفت: آنچه که در رابطه با برخورد های نامناسب برخی جوانان متاسفانه با نام و هویت ایرانی! با فوتبالیست سرشناس آرژانتینی صورت گرفته هم جای تعجب و هم جای تاسف دارد! از این جهت که کشف این فرصت! وشور و اشتیاق قابل توجه عموما جوانان ایرانی برای ارتباط گرفتن و یااحتمالا گفتگو با این ستاره ورزشی جهان،  جای تعجب و تامل دارد و اما تاسفبار از آن جهت است که جوانان ما بدلیل فقدان آموزش و عدم مهارت در ارتباط گیری مثبت و گفتگوی مفید بدون توجه به هویت ملی و جامعه و فرهنگی که به آن تعلق دارند این فضای بدست آمده را به مطالب بیهوده، موهن و ناسزاگویی آلوده و بدنام کرده اند!
این پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی در پایان با تاکید بر آموزش و تقویت فضاهای تعاملات و گفتگوهای مثبت گفت: خوب است تا هر ایرانی در حضور و یا اظهار نظر در اینگونه فرصتها خود را به پشتوانه فرهنگی و اعتقادی قوی ملی و دینی کشورش پیوند بزند و به دور از علائق و یا عقده کشائی های فردی! خود را یک ایرانی و مدافع فرهنگ و باورهای اصیل ملی و دینی میهن عزیزمان ایران بداند! و امیدوارم  که با تقویت این باور دیگر شاهد حضور و بروز اینگونه آسیب ها و ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی و تبعات منفی آن در سطح داخلی و جهانی نباشیم.  

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 18 آذر 1392   /   کد مطلب: 175   /   بازدید: 4310