اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

محمد علی مقیسه : نقش فناوریهای نوین در اغلب برنامه های فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته ویا دچار نگرشهای قهری است

محمد علی مقیسه : نقش فناوریهای نوین در اغلب برنامه های فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته ویا دچار نگرشهای قهری است

واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز، دکتر محمدعلی مقیسه پژوهشگر فرهنگی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و هنر در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر لزوم برخوردهای منطقی با پدیده های نوین بخصوص اینترنت و فناوری ونیز تقویت هرچه بیشتر بنیانهای  فناورانه علمی، آموزشی و اجرایی کشور گفت: برخی مدیران بدلیل ضعف نگرشی وگرایشی خود و یا بی ثباتی موجود در فضای مدیریتی کشور، به  فناوری و ابزارهای آن بعضا نگاههای مشکوک، افراطی و سلبی دارند و با تصمیمات فناوری هراسانه!خود جامعه و بویژه نسل جوان ما را در فضای تردید، ترس و حتی تقابل گرفتار کرده اند.
رئیس انجمن پژوهشگران مستقل گفت: متاسفانه نقش فناوری در برخی برنامه های فرهنگی کمرنگ و یا مورد غفلت قرار گرفته است و مهمتر اینکه هرگز نباید فراموش کنیم که جامعه ایرانی در همه اعصار و قرون،  مستقل از تصمیمات دولتها، دارای بنیانهای دینی و ملی بوده و با روح خودنظارتی بسیار قوی و البته قابل تحسین حاکم بر روح جمعی، پاسدار حریم ارزشهای اخلاقی وزمینه ساز رشد و تعالی فرهنگ غنی ملی و دینی خود بوده اند.
دکتر محمدعلی مقیسه گفت : بهتر است كه با تقویت و ترويج ارزشهای عمیق فرهنگی و دادن کمی هم حق انتخاب به مردم، فضای اعتماد متقابل و رشد اجتماعی را تقویت و گسترش دهیم. واین قطعا به معنای بی تفاوتی و یا انزوا در هجوم سازماندهی شده ناهنجاریها و ضد ارزشهایی که سوار بر ابزارهای رشد فناوری به شدت درحال گسترش ورسوخ به لایه های مختلف اجتماعی و فرهنگی ما می باشد، نخواهد بود بلکه باید برای مقابله با این ناهنجاریها و ضد ارزشهای رو به گسترش! جبهه ها ی نفوذپذیر خودی را به سرعت وهوشیارانه مجهز وآماده مقابله با توطئه های رنگارنگ دشمنان کنیم.
وی در ادامه گفت: آیا بهتر نیست در بعضی موارد استفاده آزاد از اينترنت را جزو حقوق  مردم بدانیم و نهادهای ذیربط بجای برخورهای قهری و سلبی  اندکی هم  جرات وصداقت صرف کنند و وقت بگذارند وبیایند بررسي کنند كه تصمیمات سلبی و قهری آنها برای فیلترینگ ویا از كار انداختن سایتها ویا نرم افزارهای ارتباطی چه اندازه براي كشور مفيد بوده و یا چه مضراتی داشته است؟ ودر سالی که بنام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده  نتایج این بررسیها را صادقانه از سوی نهادها و مراکز معتمد به مردم گزارش کنند تا در یک فضای اعتماد و احترام متقابل وبا بهره گیری از انتخاب و حمایتهای مردمی موجب رشد اجتماعی و افزایش اعتمادعمومی بین مردم ومسئولین شده و تحقق اولویتها و دغدغه های مورد نظر در حفظ ارزشهای دینی و ملی با سرعت و قوت بیشتری پیگیری گرددو و رشد و تعالی فرهنگی بیش از پیش نمودعینی و واقعی پیدا کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و هنر در پایان با بیان اینکه خوب و بد اينترنت را فقط با فيلترينگ نمی توانیم از هم جدا كنيم گفت: به اعتقاد من هيچ يك از شبكه‌هاي اجتماعي و یا نرم افزارهای مفید نبايد به دليل کم شدن منافع اقتصادی و مالی برخی مجموعه های خدماتی مشابه داخلی، از دسترس خارج شده و كاربران از تسهیلات و امکانات این شبکه ها و یا نرم افزارها محروم شوند مگر اينكه مضرات و يا مشكلات فرهنگی و اخلاقي روشن  و قابل اثباتی را برای اقشار مختلف و یا جامعه هدف  به دنبال داشته باشند. منبع: دانانیوز

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 14 ارديبهشت 1393   /   کد مطلب: 192   /   بازدید: 4059