اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

محمدعلي مقيسه : سوء مدیریت و چرخه محدود و ضعیف مديران تكراري! بلاي ايران پس از تحريم است!

محمدعلي مقيسه : سوء مدیریت و چرخه محدود و ضعیف مديران تكراري بلاي ايران پس از تحريم است
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، محمدعلي مقيسه پژوهشگر برجسته كشور در يادداشتي در سايت خود ضمن تبريك موفقيتهاي هسته اي و تقدير از  به ثمر نشستن تلاش تاريخي و ماندگار تيم هسته اي كشورمان به سرپرستي دكتر محمدجواد ظريف به بلايا و آسيبهاي پس از تحريم اشارات ظريف و مهمي داشته كه بخش نخست از اين نوشته در زير آمده است:

گلنوشت: در "تعريف مدیریت " برمحورهاي مهم و اساسي همچون برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، کنترل و ارزشیابی عملیات براي  دستیابی به یک هماهنگی مطلوب میان منابع انسانی و منابع مادی جهت تحقق هدف و يا اهداف تاکید شده است از این رو ضروری بنظر می رسد تا بحق مدیریت را یک دانش بنیادی بدانیم و کاربرد صحیح و مطلوب آن را بعنوان یک هنر یا فن ارزشمند در نظر بگیریم.

ضعف و بهتر بگویيم فقدان مدیریت واز همه مهمتر سیاست زدگی در اغلب امور، ما را با ركود و مشکلات جدی مواجه کرده و شرایطي منفی و نامطلوب والبته با تاثيرات گسترده پديد آورده كه در برخی موارد حتی موجد ترديد در کارآمدی دین وبروز بدبيني در جامعه و نسل جوان ما شده است.

چرخه محدود و ضعیف مديران تكراري و زنجيره اشتباهات و آزموده های خسارت بار و بدون تاوان و پيگيري، رشد فساد و نهان سازيها را افزايش داده و با مناسب كردن بستر جهت انواع سوء استفاده ها،  عرصه را بر نخبگان دلسوز تنگ ساخته و راه را بر نوانديشي ها جوانگرايي جامعه و نظام مديريت کشور بسته است  و چنانچه در دو دوره قبل از دولت یازدهم، شاهد بوده ایم! متاسفانه  رشد اجتماعي و اقتصادي  کشور با خلل و  ركودی مهلک روبرو شده و آسیب های جدی،طاقت فرسا و پرهزينه اي  در عرصه های مختلف بر تارو پود کشور تحمیل  گردید.

گزافه نيست اگر بگوييم که متاسفانه در چنين فضایی غالبا فقط عنوان و سمت مديریت است كه اهميت دارد و اينكه مدیر داراي چه سوابق مثبت و منفی، موفق و يا ناموفقي بوده و يا درچه اموري تخصص دارد، ديگر در اولویت نیست و حتی هيچ اهميتي ندارد! واینجاست که ديگر نفت 10 دلاری باشد یا 120 دلاري هيچ نقش و تأثيري در زندگي، معیشت و رشد جامعه نخواهد داشت!

باور کنیم که مدیران لایق میتوانند حتی در شرایط حاد و بحرانی، مس شرايط و امكانات موجود را به طلای ناب بهره وری  و رشد پايدار مبدل سازند و مدیران ضعیف و نالایق غیر از بهم ریختن کارها و به هدر دادن سرمایه های انسانی و مادی ، و گسترش فضاي بي اعتمادي  و تحقير، ثمره وعملكرد ديكري برای جامعه به همراه نخواهند داشت و بدین سبب در قران کریم هم صراحتا تاکیدشده است که: در وضع هیچ قومی دگرگونی ایجاد نمیشود! مگر آنکه آنان به تغییر در وضع خودشان همت کنند.
 محمدعلي مقيسه -  *پژوهشگر اجتماعي  و فرهنگي
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 6 مرداد 1394   /   کد مطلب: 236   /   بازدید: 3966