اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

حجم اقتصاد فناوری نانو ایران در 4 سال اخیر 20 برابر شده است

حجم اقتصاد فناوری نانو ایران در 4 سال اخیر 20 برابر شده است
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری، سورنا ستاری با اشاره به برگزاری چهارمین مجمع اقتصاد نانو در ایران افزود: ایران در فناوری نانو از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی وارد شده است، درچهار سال اخیر، علی رغم شرایط سخت اقتصادی کشور، حوزه فناوری نانو با رشد میانگین سالانه بیش از 120 درصد مواجه بوده به طوری که حجم فروش محصولات نانوی تولید شده توسط شرکت های ایرانی از 166 میلیارد ریال در سال 1390 به بیش از 3100 میلیارد ریال در سال 1394 رسیده است.
وی بیان کرد: از 10 سال گذشته برنامه مدون توسعه فناوری نانو در سطح ملی تدوین و اجرایی شده است و اجرای دومین سند 10 ساله توسعه فناوری نانو از ابتدای سال 1395 شروع شده و تا سال آخر چشم انداز 20 ساله کشور در سال 1404 ادامه خواهد یافت، این سند تاکید مضاعفی بر توسعه صنعتی فناوری نانو و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد ملی دارد.
ستاری افزود: حجم اقتصاد فناوری نانو را می توان به صورت مجموع ارزش محصولات نانو تولید ایران تعریف کرد که در این آمارگیری، ارزش تولیدات محصولاتی محاسبه می شود که قابلیت اصلی آنها ناشی از یک ماده یا فرآیند نانویی است.
وی ادامه داد: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، هرساله وضعیت اقتصاد فناوری نانو را به دقت و بر اساس آمارهای فروش شرکت های فعال در حوزه فناوری نانو ارزیابی و آمار آن را منتشر می کند.
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، 35 درصد از کل بازار تولیدات نانوی ایران در سال 1394 به صادرات و 65 درصد به فروش در بازار داخلی اختصاص داشته است که نشان از برونگرا بودن و داشتن نگاه صادراتی این حوزه دارد.
وی اظهارکرد: حجم صادرات محصولات نانوی ایرانی در سال 1394 بالغ بر 31.4 میلیون دلار شده است که برای حوزه جدیدی مثل نانو رقم قابل توجهی است.

ستاری از مهم ترین عرصه های صنعتی نانو را که بیش از 330 محصول فناورانه از 157 شرکت را شامل می شوند، صنایع نساجی، پلیمر و کامپوزیت، سلامت و دارو، عمران و ساختمان، صنایع نیروگاهی برشمرد.
معاون علمی وفناوری رییس جمهوری بیان کرد: 15شرکت دانش بنیان داخلی محصولات خود را به بازارهای بیش از 20 کشور از جمله، عراق، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، کره جنوبی صادر کرده اند.
چهارمین مجمع اقتصادی نانو 5 و 6 مردادماه سال جاری درسالن همایش های بین المللی پژوهشگاه نفت با حضور 300 نفر از فعالان وعلاقه مندان حوزه نانو برگزارو مهم ترین چالش های صنعتی و اقتصادی فناوری نانو را بررسی کرد.ایرنا
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 12 مرداد 1395   /   کد مطلب: 253   /   بازدید: 3343