اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

معرفی طرح های برتر سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی درتهران

معرفی طرح های برتر سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی درتهران
مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در باغ موزه دفاع مقدس با تقدیر از 9 طرح برتر خارجی و داخلی پایان یافت.
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر،‌ در این مراسم طرح های راه یافته به مرحله پایانی، در محور معماری و شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی،‌شامل؛ بازسازی منطقه قدیمی شهر بعلبلک لبنان/ بازسازی میدان جمهوری پاریس فرانسه، پیاده راه فرهنگی تاریخی- میدان شهرداری رشت و تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام 2108 و نیز احیا و بازسازی سر در باغ ملی و مجموع میدان مشق تهران، لوح تقدیر گرفتند و طرحهای بازسازی منطقه قدیمی شهر بعلبک لبنان و باز سازی میدان جمهوری پاریس تندیس جایزه جهانی خشت طلایی تهران را در این محور به خود اختصاص دادند.
در محور توسعه پایدار و محیط زیست شهری پروژه های برگ های پاییزی را جمع نکنیم از ایلام، سامانه مدیریت و پیش بینی آلودگی هوا از تهران،‌ امحا دریاچه شیرابه پسماند های 40 ساله آرد کوه تهران لوح تقدیر گرفتند که طرح امحا دریاچه شیرابه موفق به دریافت تندیس سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران شد.
در محور تأمین و توسعه زیر ساخت ها ، امکانات و خدمات ضروری شهر پارک سوپر کی لن کپنهاگ دانمارک موفق به دریافت تندیس سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران شد.
در محور توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر ضمن تقدیر از پروژه های مسیر سلامت از مزرعه تا سفره کاشان، مبلمان شهری با طراحی کتابخانه های خیابانی خرم آباد، سراسر نمای مقاومت تهران و مراکز بازتوانی و توانمندسازی بهاران تهران، تندیس خشت طلایی تهران در این محور به پروژه احیای هویت و ارتقای کیفیت زندگی در قلب تاریخی پایتخت، بوستان زندگی هرندی اهدا شد.
در محور شهر هوشمند و دولت الکترونیک نیز تندیس خشت طلایی به پروژه برنامه شهر در حال تحول کرایسچر نیوزلند اختصاص یافت در محور حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری نیز بازارچه اجناس دست دوم، بارسلونای اسپانیا برند تندیس زرین سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران شد. 
دو طرح برلین 2050 ( اقلیم بدون کربن ) برلین آلمان و نیز ساماندهی و نظارت بر نماهای ساختمانی بر مبنای هویت ایرانی نیز موفق به دریافت تندیس زرین سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران شدند.
**************
شهرام گیل آبادی در این مراسم که با حضور شهرداران سارایوو و بعلبک و هیئت همراه، شهرداران کلانشهرهای رشت و تبریز و مدیران ارشد شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: جایزه جهانی خشت طلایی تهران برای ارج نهادن به تفکرات در حوزه مدیریت شهری و پروژه های مطرح شهری است که در روز جهانی شهرها برگزار می شود. 
وی با اشاره به نامگذاری این جایزه جهانی با بکارگیری نام خشت گفت: خشت کوچکترین واحد معماری در ایران است که پیشینه ای هفت هزار ساله در معماری کشورمان دارد. بنابراین جایگاه ویژه ای برای این مهم در مدیریت شهری وجود دارد.
رئیس شورای سیاستگذاری جایزه جهانی خشت طلایی با اشاره به اینکه این رخداد بر دو پایه شهر هوشمند و تاب آوری شهرها برگزار شده است،‌ افزود: در سومین دوره از این جایزه جهانی هفت محور اعلام شده بود که در راستای نوآوری شهرها برای زیست بهتر و آینده پربار آثار ارائه شده به ریاست شهردار تهران مورد داوری قرار گرفت. 
وی افزود: امسال در توالی برگزاری این رویداد در ایستگاه سوم، 45 داور خارجی؛‌ 255 پروژه خارجی از 85 کشور و 183 شهر دنیا را بررسی کردند. 
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران اظهار کرد: مرحله سخت داوری پروژه ها با حضور خبرگان شهری از شهرهای مختلف از جمله پنج متخصص و داور بین المللی در فرآیندی شامل هفت بخش انجام شد. 
گیل آبادی که در مراسم اختتامیه سومین دوره از جایزه خشت طلایی تهران سخن می گفت، اعلام کرد: در این دوره 15 پروژه مورد تقدیر و در نهایت 9 پروژه خلاق و کارکردی شهری مورد تجلیل قرار گرفته است که تندیس طلایی خشت تهران به آنان اهداء می شود. 
وی در پایان از همکاری برنامه اسکان بشر، سازمان های بین اللمللی همچون متروپلیس ، مجمع شهرهای جهان، مجمع شهرداران آسیایی، دبیرخانه جایزه خشت طلایی تهران و دست اندرکاران مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تقدیر و تشکر کرد. 
تمامی آثار ارسالی در محورهای معماری و شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه پایدار و محیط زیست شهری، تأمین و توسعه زیر ساخت ها، توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرها و حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری، شهر هوشمند و دولت الکترونیک شهری بود که از 21 طرح تجلیل شد. 
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 10 آبان 1395   /   کد مطلب: 279   /   بازدید: 3336