اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

مرکز پژوهشی توسعه داروهای تنفسی در پارک فناوری پردیس/استفاده از کرم‌های قلابدار برای درمان آسم

مرکز پژوهشی توسعه داروهای تنفسی در پارک فناوری پردیساستفاده از کرم‌های قلابدار برای درمان آسم
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل ازایسنا، دکتر امیرمسعود والی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در حاشیه مراسم امضای این اسناد که در پارک فناوری پردیس برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: تصمیم به همکاری با شرکت SMB از دوسال گذشته گرفته شد و قراردادهایی که به امضاء رسید، برای انتقال فناوری تولید داروهای تنفسی و همچنین ساخت یک مرکز پژوهشی مشترک برای توسعه داروهای تنفسی و همچنین آموزش به دانشجویان پزشکی است تا بتوانیم با سرعت بالا داروهای ارزشمندی را به تولید برسانیم.

وی ادامه داد: پس از امضای این قرارداد و با ساخت مرکز تحقیقاتی و تولیدی داروهای تنفسی، تولیدات مشترک با شرکت SMB بلژیک، علاوه بر عرضه در بازار ایران، به کشورهای منطقه صادر خواهد شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به توانایی ساخت داروهای نوترکیب توسط شرکت SMB افزود: این شرکت برای فعالیت در ایران بسیار منعطف است و حس مشترک بین دو طرف باعث شد که کارها خوب جلو برود و ما بتوانیم مرکز پژوهشی و تولیدی مشترک را در پارک فناوری پردیس بسازیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی پارک فناوری پردیس، در این مراسم همچنین نیکولاس بیچلر، مدیر توسعه کسب ‌وکار شرکت بلژیکی نیز با اشاره به روند مذاکرات و توافق دو طرف برای همکاری اظهار کرد: این توافق بهترین گزینه برای همکاری در زمینه تولید دارو است و ما در نظر داریم در قالب این همکاری بازارهای منطقه خاورمیانه را از طریق داروهای تولیدی در ایران تسخیر کنیم.

بیچلر با روشن دانستن آینده این همکاری، پارک فناوری پردیس را بهترین مکان برای ایجاد مرکز تحقیقات و تولید مشترک دانست و ابراز امیدواری کرد: ایجاد این مرکز بتواند زمینه همکاری‌های گسترده دو طرف را برای تولید سایر داروهای مورد نیاز فراهم کند.
******************
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از گونه‌ای کرم به نام کرم‌های قلابدار، درمان‌های جدیدی را برای بیماری آسم پیدا کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، کرم‌های قلابدار انگل‌های روده‌ای بوده که عامل بروز عفونت در 760 میلیون نفر در سراسر جهان هستند.

اکثر افراد آلوده به کرم‌های قلابدار هیچ نشانه‌ای ندارند، اما برخی از آنها ممکن است درد شکم، اسهال، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و کم خونی را تجربه کنند.

اما به گفته محققان دانشگاه کوک جیمز (JCU) در استرالیا، کرم‌های قلابدار همیشه هم بد نیستند.

یکی از محققان این پژوهش به نام سورین ناوارو از موسسه بهداشت و طب گرمسیری استرالیا در دانشگاه جیمز کوک و همکارانش نشان داده‌اند که چگونه یک پروتئین آزاد شده توسط پروتئین ضد التهابی 2 (AIP-2) کرم‌های قلابدار می‌تواند التهاب راه هوایی در مدل موش مبتلا به آسم را مهار کند.

این پژوهش براساس پژوهش‌های قبلی این تیم انجام شده که نشان می‌دهد این پروتئین می‌تواند برای مجموعه‌ای از مشکلات التهابی، از جمله بیماری‌های التهابی روده (IBD)، مانند بیماری کرون موثر باشد.

"ناوارو اظهار کرد: پس از موفقیت اولیه ما درباره IBD، آسم هدف منطقی بعدی ما بود.

وی افزود: اگرچه شرایطIBD  و آسم بسیار متفاوت است اما آنچه که در هر دو این بیماری‌ها مشترک بوده، نقص در نظم سیستم ایمنی بدن است که در نتیجه به فرآیندهای التهابی قابل توجهی منجر می‌شود.

دکتر ناوارو در آخرین پژوهش خود، پروتئین AIP-2 را بر روی مدل‌های موش مبتلا به آسم آزمایش کرد.

این تیم تحقیقاتی پیش از آنکه موش‌ها در تماس با یک ماده آلرژی زا از خود پاسخ التهابی مرتبط به آسم نشان دهند، پروتئین AIP-2   را از طریق تزریق به بدن آنها وارد کردند.

محققان دریافتند که پروتئین AIP-2  التهاب راه هوایی را در مدل‌های موش سرکوب کرده و این کار را احتمالاً از طریق ایجاد تغییر در ترکیبات سلول‌های تی انجام می‌دهد.

 سلول‌های تی گلبول‌های سفید خون هستند که در پاسخ به مواد آلرژی‌زا به مقابله با ویروس‌ها کمک می‌کنند.

بیماری آسم در حال حاضر حدود 25 میلیون نفر در آمریکا را تحت تاثیر قرار داده که این میزان در سال 2001 درحدود 20 میلیون بوده است.

محققان می‌گویند یافته‌های آنها می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای آسم و همچنین سایر بیماری‌های خودایمنی منجر شود.

این پژوهش در مجله ""Science Translational Medicine به چاپ رسیده است.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 10 آبان 1395   /   کد مطلب: 281   /   بازدید: 3271