اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

تقابل دین و موسیقی؛ دو قطبی چالش برانگیز!

تقابل دین و موسیقی؛ دو قطبی چالش برانگیز

واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، هنر در اشکال گوناگون آن همواره با فراز و نشیب هایی همراه است گاه درخدمت انسان و اعتلای فردی و اجتماعی او حرکت می کند و در برهه هایی نیز از ناب بودن خود فاصله می گیرد و ساحت بی آلایش آن دستخوش انحرافات و آلودگی هایی می شود. چنین دگردیسی هایی گاهی اوقات منشا قضاوت های بسیاری قرار می گیرد. قضاوت هایی دوگانه در مقام تقدیر و تحسین هنر یا در ذم و نکوهش آن.
دانانیوز به نقل از ایرنا ، تقابل دین و هنر یکی از دوگانه های یاد شده است. برخی دیدگاه ها در کشور تقابل هنر با دین و مذهب را مطرح و درباره برخی اشکال هنر از جمله موسیقی به گونه ای انتقاد می کنند که گویا اسلام با هنر مخالف است. در همین زمینه آیت الله «سید یوسف طباطبایی» امام جمعه اصفهان از برپایی برخی کنسرت های موسیقی در اصفهان انتقاد و اظهار کرد: بیش از ۷۵ درصد از مردم اصفهان دغدغه دین دارند و نیازی به کنسرت ندارند ما نباید همه را فدای چند درصد باقیمانده کنیم.
دین مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل های الهی است که همه دغدغه ها و نیازهای روحی و جسمی انسان را در نظر دارد و احکام و دستورالعمل هایی را در این باره ارائه کرده است. هنر و موسیقی نیز یکی از آن نیازها و دغدغه ها است که اگر در چارچوب های ارزشی و قانونی حرکت کند، نه فقط سبب آرامش و تلطیف جامعه از استرس ها و روزمرگی ها می شود بلکه تقابل ها را نیز کمرنگ می سازد.
موسیقی یکی از چالش ترین عرصه های هنری در جامعه ما است که گاه در تقابل با دین معرفی و حرام شمرده می شود، حرمت موسیقی در حالی است که هنر دارای کاربردهای مثبت و منفی است و بر این مبنا موسیقی هم می تواند در خدمت اعتلای روح انسان حرکت می کند و هم در مسیر انحراف آن.
لغو پی در پی کنسرت های موسیقی یکی از مسائل در ایران است که در چند سال اخیر به بهانه هایی همچون حلال، حرام و ….در عرصه هنر به آن دامن زده می شود. این مسائل در حالی مطرح شده که خداوند انسان را به گونه ای آفریده که دوستدار زیبایی است وبا الهام از زیبایی های نظام آفرینش، به خلق زیبایی در قالب آثار هنری می پردازد.
از طرفی ایران کشوری دوستدار هنر است و به لحاظ فرهنگی نیز از سرمایه های ارزشمندی بهره مند است. حاکمیت سیاسی در کشور نیز مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی و قوانین خاصی است که در راستای اعتلای فردی و اجتماعی آحاد مختلف جامعه بنا شده است در این راستا هر گونه بی اخلاقی در عرصه فرهنگ و هنر، امری مذموم هم از نظر قانون و هم هنجارها و ارزش های اجتماعی است و از سوی دستگاه های متولی و قانون، با آن برخورد خواهد شد.
چنانچه پرونده موسیقی را به ویژه در سال های اخیر ورق بزنیم، نمونه های زیادی از لغو کنسرت ها و موضع گیری های غیر رسمی را مشاهده می کنیم که نه تنها از مسائل این حوزه گره گشایی نکرده بلکه چالش هایی را در این عرصه رقم زده است. ارائه مجوز به انتشار آلبوم های موسیقی، پروانه نمایش فیلم ها، برگزاری جشنواره ها و … همه و همه زیر نظر دستگاه های رسمی و با رعایت قانون و انضباط اجتماعی صورت می گیرد چگونه ممکن است دستگاه های متولی فرهنگ و هنر به ارائه مجوزهایی اقدام کنند که بی اخلاقی را در جامعه رواج دهد.
در واقع موضع گیری های تند و تنش زایی که با توجیهات مختلف به صورت لغو کنسرت خود را نشان می دهد، تنها زیر سوال بردن اصول و قانونمندی های نظام است. سوء برداشت ها از هنر و متهم ساختن آن به عامل انحراف و … به ویژه از تریبون های عمومی نه فقط موجب سرخوردگی هنرمندان و هنردوستان می شود بلکه جامعه را به ارزش ها و هنجارها بدبین ساخته و به تقابل های ارزشی در جامعه دامن می زند.
زبانِ ارشاد، اثر گذار تر از تنبیه است. به این معنا که اگر در جامعه نمودی از بی اخلاقی در هنر مشاهده شد، می توان با سعه صدر برخورد و آن را به مسیر درست هدایت کرد.منبع:دانانیوز

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 24 تير 1396   /   کد مطلب: 321   /   بازدید: 3000