اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

سرپرست وزارت علوم: “ارتقای کیفیت”، هدف مشترک تمامی زیرنظام های آموزش عالی کشور است/ایجاد پیوندهای بین المللی با جامعه هدف دانشجویی در خارج از ایران

سرپرست وزارت علوم: “ارتقای کیفیت” هدف مشترک تمامی زیرنظام های آموزش عالی کشور استایجاد پیوندهای بین المللی با جامعه هدف دانشجویی در خارج از ایران

واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز: سرپرست وزارت علوم با اشاره به مظلومیت مسلمانان در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان بویژه جنایت علیه مردم میانمار، تصریح کرد: هم راستا با دیگر بخش ها و ارکان نظام جمهوری اسلامی، وزارت علوم نیز نسبت به وضعیت مردم مظلوم میانمار احساس مسئولیت می کند.

دانانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر هاشمی که روز شنبه در گردهمایی سراسری هیات رئیسه و روسای استانی دانشگاه پیام نور سراسر کشور در کرج سخن می گفت، افزود: در شرایط جدید، دانشگاه پیام نور باید با رصد و تحلیل دقیق وضعیت موجود و تبیین و ترسیم چشم انداز مطلوب نظام آموزشی خود، بیش از گذشته، پای از عرصه های ملی فراتر نهاده و به دانشگاه جهان اسلام و حتی دانشگاهی در مقیاس جهانی تبدیل شود.

وی به جایگاه علمی ایران در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: از آنجا که اکنون، جمهوری اسلامی کانون علم و معرفت و پایگاه اصلی رشد علمی در جهان اسلام و غرب آسیا به شمار می رود، دانشگاه پیام نور باید با بازنگری راهبردها و ماموریت های گذشته، مبتنی بر نیازهای جدید جهان اسلام برنامه ریزی و اقدام نماید.


دکتر هاشمی خطاب به رییس دانشگاه پیام نور تاکید کرد: ماموریت آنی شما در این حوزه تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت تحصیل جوانان میانماری در دانشگاه پیام نور است و باید تا یک ماه آینده گزارشی جامع از برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در این خصوص تهیه شود.

وی، دانشگاه پیام نور را از زیرنظام ها و ارکان آموزش عالی ایران دانست اما در عین حال به اشاره به چالش های موجود دانشگاه بویژه روند نزولی پذیرش دانشجو در دانشگاه های کشور و بویژه دانشگاه پیام نور، اظهار داشت: با توجه به کاهش ۵۰ درصدی پذیرش دانشجو در پیام نور ظرف چند سال گذشته و ادامه این روند تا سال ۱۴۰۰، این دانشگاه باید با یک رصد و تحلیل دقیق علمی، برای فعال کردن ظرفیت های بالقوه و بالفعل، بویژه در طراحی سیستم های آموزش از راه دور با استفاده از امکانات و قابلیت های شگرفی همچون اینترنت و فضای مجازی و تلویزیون تعاملی برنامه ریزی و عمل نماید.

سرپرست وزارت علوم، یکی دیگر از ظرفیت های موجود نظام آموزش عالی کشور را ایجاد پیوندهای بین المللی با جامعه هدف دانشجویی در خارج از ایران بویژه در میان جامعه ایرانیان مقیم خارج از کشور عنوان و تاکید کرد: در این راستا، همه دانشگاه ها بویژه دانشگاه پیام نور باید برای تقویت پیوند میان دانشگاه و جامعه گسترده ایرانیان و مسلمانان خارج از کشور اقدام و ظرفیت پذیرش دانشجو از میان این جمعیت گسترده در سراسر جهان را توسعه دهد.

دکتر هاشمی همچنین بر تشکیل کارگروه دیگری در دانشگاه پیام نور برای رصد و تحلیل وضعیت موجود و چالش های فراروی دانشگاه و تدوین برنامه ای علمی، دقیق، جامع و روزآمد با استفاده از ظرفیت کارشناسی وزارت علوم و دیگر نخبگان و استادان دانشگاه تاکید کرد.

وی از “فضای صمیمی” حاکم میان ارکان وزارت علوم و دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور تقدیر و تاکید کرد: در سایه همدلی روزافزون و با همت مشترک می توانیم ظرفیت های موجود در حوزه توسعه علمی کشور را شکوفاتر نموده و بر چالش ها و مشکلات فائق آییم.

سرپرست وزارت علوم در پایان گفت: در آستانه سال جدید تحصیلی، فرصت مغتنمی برای تمامی مسئولان نظام آموزش عالی کشور پیش آمده تا بیش از گذشته عملکردها و برنامه ها را به صورتی شفاف و از طریق رسانه ها برای مردم عزیز ایران تشریح و تبیین نمایند.

در ادامه نشست سراسری هیات رئیسه و روسای استانی دانشگاه پیام نور سراسر کشور، دکتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی رییس دانشگاه پیام نور ضمن خیر مقدم به سرپرست وزارت علوم، دکتر هاشمی را “ایده پرداز”، “خوش فکر” و “برنامه ریز” توصیف کرد و گزارشی از عملکرد این دانشگاه در یک سال گذشته ارائه کرد.

دکتر رستمی به ۲۹ شهید مدافع حرم دانشگاه پیام نور اشاره کرد و درخصوص تاکید سرپرست وزارت علوم برای ایجاد ظرفیت تحصیل برای دانشجویان میانماری قول داد: به زودی واحد دانشگاهی پیام نور در کشور بنگلادش برای خدمت به مردم مظلوم میانمار تشکیل و تلاش می شود تعدادی از دانشجویان واجد شرایط را بورسیه نماییم.

دکتر رستمی، “ایجاد و توسعه مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان”، “ترمیم بند (و) حقوق و دستمزد” و “تلاش برای ارتقاء کیفیت آموزشی” را از جمله اقدامات این دانشگاه در یک سال گذشته عنوان کرد.

گردهمایی سراسری هیات رئیسه و روسای استانی دانشگاه پیام نور سراسر کشور با هدف ایجاد هماهنگی های لازم در امور آموزشی و پژوهشی و بررسی برنامه راهبردی این دانشگاه به میزبانی دانشگاه پیام نور استان البرز برگزار شد.

افتتاح سر درورودی و سالن اجلاس دانشگاه پیام نور از دیگر برنامه های حضور سرپرست وزارت علوم در این دانشگاه بوده است.

دانشگاه پیام نوردر سال ۱۳۶۸ تاسیس شد و در حال حاضر در ۳۱ استان کشور بیش از ۵۰۰ واحد و مرکز آموزشی در اختیار دارد. در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه در ۶۸ کشور جهان دارای دفتر نمایندگی و واحد است.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 25 شهريور 1396   /   کد مطلب: 328   /   بازدید: 3039