اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

برای اولین بار MBA و DBA مدیریت هوانوردی و روانشناسی هوانوردی بانظارت وتایید دانشگاه خوارزمی برگزار می شود

برای اولین بار MBA و DBA مدیریت هوانوردی و روانشناسی هوانوردی بانظارت وتایید دانشگاه خوارزمی برگزار می شود
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز، مطلع شدیم دانشگاه خوارزمی (مرکز آموزشهای آزادومجازی) بر پایه اعتبار و تجربه عمیق و طولانی مدت خود، این بار با همکاری کاریزمامشاور و مرکز علوم کاربردی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اقدام به برگزاری و ارائه دو دوره MBA و DBA با رویکردی جدید در ارتباط عمیق‌تر با صنعت هوانوردی برای مدیران و کارشناسان در دو گرایش تحت عنوان “مدیریت هوانوردی” و “روانشناسی هوانوردی” نموده است. بدین منظور وبا هدف آشنایی بیشتر علاقمندان به این دوره ها، خبرنگار دانانیوز با جناب آقای دکتر احمدرضا فتوّت، دکترای روانشناسی صنعتی سازمانی و مدیرعامل موسسه روانشناسی کاریزمامشاور، که طراح و ایده پرداز این دوره های ارزشمند و مهم هستند و از سوی مرکز علوم کاربردی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اجرای آنها را بر عهده دارند، به گفتگو نشسته که متن این گفتگو را در زیر می خوانیم:
دکتر احمدرضا فتوت در حال حاضر از روانشناسان فعال و خوشنام ایران درحوزه صنعت هوانوردی و نیز عضو انجمن روانشناسی هوانوردی آمریکا می باشند.
دانانیوز: جناب آقای دکتر فتوت، با سلام و ضمن تشکر از این فرصت بوجود آمده، لطفا بعنوان مقدمه، در مورد مدیریت هوانوردی توضیح مفید و مختصری بفرمایید.
* سلام و عرض ادب. رشته‌ هوانوردی‌ دارای‌ سه‌ شاخه‌ خلبانی‌، مراقبت‌ پرواز و ناوبری‌ هوایی‌ است‌ یک‌ خلبان‌ به‌ عنوان‌ فرمانده‌ هواپیمایی‌ که‌ میلیون‌ها دلار ارزش‌ دارد، حرف‌ اول‌ را در هواپیما می‌زند. به‌ همین‌ دلیل‌ باید همواره از آخرین تحولات علمی و دانش روز در حوزه های تخصصی و حرفه ای مطلع بوده تا از آنها در مواقع لزوم بهره ببرد.
شاخه‌ مراقبت‌ پرواز به‌ آموزش‌ و پرورش‌ متخصصان‌ برج‌ مراقبت‌ پرواز می‌پردازد. افرادی‌ که‌ در برج‌ مراقبت‌، کنترل‌ هواپیماهای‌ مسافربری‌ و شکاری‌ را برعهده‌ دارند تا هنگام‌ پرواز، بلند شدن‌ و نشستن‌، تداخلی‌ به‌ وجود نیاید و هواپیما فرود یا پروازی‌ ایمن‌ داشته‌ باشد. یک‌ متخصص‌ مراقبت‌ پرواز اطلاعات‌ لازم‌ را در زمینه‌ نحوه‌ وزش‌ باد، نوع‌ هوا و سمت‌ باند پروازی‌ از برج‌ مراقبت‌ پرواز گرفته‌ و براساس‌ آن‌، هواپیما را هدایت‌ می‌کند. در ضمن‌ کارکنان‌ مراقبت‌ پرواز، اولین‌ کسانی‌ هستند که‌ از وقوع‌ سانحه‌ آگاه‌ می‌شوند بنابراین‌ ضمن‌ رعایت‌ دستورالعمل‌ مربوط‌، باید با سریعترین‌ وسیله‌ ممکن‌ برای‌ نجات‌ سرنشینان‌ هواپیمای‌ سانحه‌ دیده‌ و از بین‌ نرفتن‌ آثار و شواهد و مدارک‌ مؤثر در بروز سانحه‌ اقدام‌ نمایند.
با این مقدمه و پس بررسی های تخصصی صورت گرفته،در مورد نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریتی در این حوزه ها، دوره‌ مدیریت هوانوردی به گونه‌ای طراحی شده‌ که مدیران و کارشناسان صنعت هوانوردی را با دانش و مهارت های جدید و کاربردی مدیریتی روز دنیا برای حل مسائل و چالش های پیش روی صنعت هوانوردی در فضای رقابتی کنونی آشنا ساخته و توانایی تدوین برنامه با رویکردهای نوین برای کسب موفقیت را برای آن‌ها ایجاد نماید. این دوره‌ها ضمن در برداشتن دروس ضروری دوره MBA و DBA هوانوردی، دانش لازم برای مدیریت کارآمد در حوزه‌های مختلف هوانوردی را به مدیران منتقل می‌نماید.
دانانیوز:  لطفا در مورد دورۀ روانشناسی هوانوردی هم توضیحاتی رو بفرمایید.
روان شناسی مهندسی جدید ترین بستر ایجاد شده توسط روان شناسی صنعتی سازمانی است که با آمیختگی با دانش روان شناسی تجربی در صنایع و سازمانها از جمله صنایع نظامی، هوائی، هسته ای و شیمیائی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. کشورهای پیشرفته این دانش را تحت عنوان مهندسی عوامل انسانی، ارگونومی (مهندسی عوامل انسانی)هم یاد می کنند.
به روایت دیگر روان شناسی مهندسی دانشی است سازمان یافته که با هدف بررسی وتحلیل تمام فعالیتهای انسان (ویژگی های جسمی، هوش، حافظه، احساس وادارک، عوامل شناختی و….. ) نقش آنها در محیط کار در برخورد با دستگاهها و روشهای کار و مدیریت (از زمان شکل گیری تفکر اولیه تا مرحله طراحی، راه اندازی و بهره برداری) به کار می پردازد.
*امروزه روانشناسی هوانوردی از حوزه های مهم و مورد علاقه مدیران شرکت هایی هواپیمایی جهان می باشد. علت این موضوع هم، تأثیری است که بر عملکرد این شرکت ها می گذارد. مباحث روانشناسی هوانوردی شامل: موضوع ترس از پرواز و رفتارهای روانشناختی مرتبط با آن، کمک به مسافران برای کنترل هیجانات و احساسات این پدیده، بررسی بهداشت روانی کارکنان و پیش بینی و در صورت نیاز درمان رفتار گروه مسافران، مهندسین پرواز، کنترل ترافیک هوایی و سایر افراد درگیر با صنعت هوانوردی، کمک به مدیران شرکت های هواپیمایی بر ای مدیریت کردن مسائل مرتبط با صنعت به منظور کاهش استرس و افزایش عملکرد و ضریب ایمنی بهتر پرواز و نهایتا مشاوره و کمک به انتخاب بهینه کارکنان، مسائل مربوط به گروه های پرواز، تیم های کاری، نحوه بهتر تخصیص منابع می باشد.
دانانیوز:  چه شد که به فکر برگزاری این دوره ها افتادید؟
* همانگونه که مستحضرید من سالها با صنعت هوانوردی همکاری داشتم و از نزدیک خلاء های این صنعت را دریافتم. صنعت هوانوردی، صنعتی های تک (high tech) است که قطعا چنین صنعتی نیازمند مدیریت علمی نوین می باشد. اما متاسفانه در ایران، مدیریت در این صنعت اکثرا سنتی و بعضا نظامی و گاهی ترکیبی از این دوست؛ که مسلما در فضای رقابتی کنونی چنین سبک مدیریتی کارآمد نخواهد بود.
چنین صنعتی با هزینۀ سربار بسیار بالا، قطعا نیازمند رویکردهای نوین مدیریتی و روانشناسانه است و مدیر آگاهی که مجهز به این رویکردها، شرکت خود را رهبری کند، از موفقیت بسزایی برخوردار خواهد بود.
لذا با مشاهده این ضعف عمده و جوّی که در صنعت هوانوردی کشورمان حاکم است، برآن شدم تا با همفکری برخی دوستان بویژه جناب آقای دکتر محمدعلی مقیسه رییس محترم پژوهشگاه فرهنگ و هنر، که جای دارد که از زحمات، حمایت و پیگیری های ایشان تقدیر و تشکر نمایم، این دو دوره را طرح ریزی نماییم. امیدوارم در سایۀ علم و تکنولوژی به روز دنیا شاهد رشد و بالندگی هر چه بیشتر میهن عزیزمان باشیم و روزی برسد که چندین ایرلاین به نام دنیا، متعلق به کشور ایران باشد.
درپایان لازم میدانیم تا از تدابیر و حمایتهای دوراندیشانه و بیدریغ جناب آقای دکتر جعفر کیوانی معاون محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی و جناب آقای دکتر متقی ریاست محترم مرکز آموزشهای آزاد و مجازی دانشگاه خوارزمی صمیمانه تشکرکنم که در این حرکت بزرگ ملی یاریگر و حامی ما هستند، امیدواریم شایسته لطف و اعتماد این عزیزان باشیم.ان شاالله
علاقمندان به حضور دراین دوره ها می توانندجهت مشاوره وکسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری باشماره تلفن: ۶۶٩١٣٩۴٨-٠٢١   بگیرند ویادر آیدی تلگرام پیغام بگذارند. T.me/arfotovvat
http://www.charismaco.com
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 23 تير 1397   /   کد مطلب: 342   /   بازدید: 3371