اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

مسلمانان و شیعیان در مفهوم مهدویت کم کاری کرده اند!

مسلمانان و شیعیان در مفهوم مهدویت کم کاری کرده اند

دانانيوز : دکتر غلامعلی رجایی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاريخ اديان، در گفت وگو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری خبری شیعه)، در ادامه بحث مهدویت با اشاره به اینکه قضیه عاشورا در تورات آمده است، به باب 37 مزامیر داوود اشاره کرد و گفت: در این  آیه آمده است که؛ و اما نسل شریران منقطع خواهد شد و متوکلان خدا وارث زمین می شوند، هان بعد از مدتی اندک شریر نخواهد بود و حکیمان وارث زمین خواهند شد و صدیقان وارد زمین شده و تا ابد ساکن زمین خواهند شد. هم چنین حیقوق پیامبر یکی از پیامبران صاحب کتاب بنی اسراییل و معاصر با دانیال نبی، که قبر شریف او زیارتگاه یهودیان جهان و حتی مسلمانانی که به انبیاء گذشته احترام می گذارند در تویسرکان است، در فصل هفتم کتاب خود که از ادعیه آن حضرت است، از تاخیر مهدی و نگرانی آخرالزمان سخن گفته است و بیان می کند که  اگر چه تاخیر نماید، برایش منتظر باش زیرا که البته خواهد آمد و جمع امت ها را نزد خود جمع خواهد کرد.

او در ادامه با اشاره به دیگر کتب آسمانی که به آمدن مهدی موعود اشاره دارند، گفت: در انجیل یوحنا باب 21، بند 7 آمده است که، و من به شما راست می گویم که رفتن من برای شما مفید است که اگر نروم تسلی دهنده ای نزد شما نخواهد بود لذا اگر بروم او را نزد شما می فرستم و چون او آید، جهان را پر از عدالت و داوری خواهد کرد. انجیل لوقا فصل 12 هم آورده است که کمرهای خود را بسته و چراغ های خود را افروخته دارید. مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشد که هر وقت بیاید و در را بکوبد بلافاصله برای او در را باز کنید. یا در انجیل مرقس باب 13 بند 35 تا 37 آمده است؛ پس بیدار باشید زیرا نمی دانید که صاحبخانه چه وقت می آید؛ شام، نیمه شب، بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان بیاید و شما را در خواب ببیند.

این کارشناس تاریخ مذهبی با بیان اینکه مفهوم مهدویت از یک نگاه، نگاه اسلامی – شیعی است، اما به یک نگاه تحصصی تر مفهوم انسانی است، خاطرنشان کرد: از نگاه اسلام و شیعی وقتی بعثت و خاتمیت مطرح می شود، قاعدتا بحث عقلی می کنیم که وقتی پیامبر آمدند و رفتند، پس نتیجه بعثت باید در دست صالحین و کسانی باشد که آموزه های پیامبر را گرفتند و در زمین به آنها عمل کردند. اما سوال این جاست که آیا الان جهان در دست صلحاست؟ آیا در دست عادلین است؟ آیا بشر به اوج آگاهی رسیده است؟ آیا بشر فقر را از بین برده است؟ آیا سرتاسر جهان  ظلم حاکم نیست؟ که قاعدتا جواب همه این سوالات منفی است  و نشان می دهد که اهداف بعثت رسول الله که آخرین پیامبر خدا بود محقق نشده و رسالت ایشان به نوعی ناتمام مانده است.

او با اشاره به این جمله امام خمینی (ره) که فرموده بود؛ شیطان یک تنه در مقابل همه انبیاء ایستاد و متاسفانه پیروز شد، یادآور شد: پس از این جمله امام، یکی از مفتی های سعودی آمد و گفت که خمینی گفته است که همه پیامبران شکست خوردند و بعثت اساسا موفق نبوده است. امام هم در جواب او فرمود؛ اگر بعثت پیامبر موفق شده بود، الان توی مفتی جیره خوار سعودی نبودی که ستم ستمگران را با چهارمتر پارچه ای که به دور سر خود بسته ای توجیه کنی. چراکه تو، به جای گرفتن طرف مردم خود، طرف پادشاهان فاسد را گرفته ای! بنابراین نتیجه می گیریم که ادیان گذشته اساسا به چنین مفهومی نمی توانستند بی توجه باشند و الان هم وضع بشریت فارغ از دین نشان می دهد که خدا نمی تواند چنین جوامعی را به دست ستمکاران بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا به مفهوم انسانی مهدویت نزدیک شویم؟ گفت: بشریت در باطن و فطرت خود ستم را بر نمی تابد و پاکی را طلب می کند، بنابراین همواره منتظر تغییر خواهد بود. در حدیثی از پیامبر که منابع اهل سنت نوشته اند، آمده است که می فرماید؛ این دین همواره عزیز است تا زمانیکه اثنی عشر خلیفه وجود داشته باشد. وقتی پیامبر این سخن را می فرمایند مردمی  که در آنجا نشسته بودند از شدت خوشحالی به هم تبریک می گویند که در این دین سقوط و سراشیبی نیست و عزت این دین برقرار است و مخدوش نمی شود. لذا بشر بر اثر فطرت خود این مساله را طلب می کند. قرآن هم اگر بپذیریم که زمین را للانام مطرح کرده و برای ناس آمده است، باید بپذیریم که مهدویت هم یک موضوع صرفا اسلامی، شیعی، دینی نیست. چراکه پیامبر آمد تا ناس را مسلمان و هدایت کند و بشریت طالب زندگی و شادی است و این دو موضوع با هم رابطه مستقیم دارند یعنی اگر بشریت فارغ از ستم را بین ستم و عدل بگذاریم، قطعا عدل را انتخاب می کند.

وی افزود: بنابرین این دغدغه وجود دارد که بر اساس عقل چون مهدویت هم یک بحث عقلی دارد که بین دو گزینه اینکه : 1- جهان رهاست و هر ستمکار هر کاری که می خواهد می تواند با مردم که بندگان خدا هستند بکند، 2- یا اینکه نه بشریت باید برود به سمت اینکه عادل و صدیق و صالح باید حاکم باشد، بشر قطعا به گزینه دوم رای می دهد و لذا این موضوع عقلی هم هست. بنابراین موضوع مهدویت غیر از نگاه بشری و دینی، یک بحث عقلی است و عقل حکم می کند که جهان نباید رها باشد و بعثت انبیاء باید یک سرانجام خوش در زمین داشته باشد.

رجایی در ادامه یکی از مظلومیت های مفهوم مهدویت را کم کاری مسلمانان و شیعیان دانست و تصریح کرد: متاسفانه ما این بحث مهم را به بخثی فرقه یی آن هم بین شیعه و سنی تبدیل کرده‌ایم و بعد بین شیعه هم 12 امامی و غیر 12 امامی را مطرح کردیم و در عین حال شاهد هستیم که خود 12 امامی ها هم چنان که شایسته این مبحث مهم است به آن نمی پردازند. سال ها قبل یکی از دوستانم که  معاون پژوهشی مطرح یکی از سازمان های تبلیغاتی کشور است، می گفت: تعداد کتب منتشر شده در خصوص مهدویت در کشور کمتر از پنج عدد است. حالا اگر 50 عدد هم به آن اضافه شود، باز هم کم است، چراکه در هالیوود در چند سال گذشته سالی 700 فیلم ساخته می شود که در این سالها موضوع مهدویت و آخرالزمان را هم در دستور کار خود قرار داده اند، اما در ایران شیعی چند فیلم راجع به مهدویت ساخته شده است؟ وقتی در ایران شیعی اثنی عشری درباره مهدویت اینقدر کم کاری می شود از دنیای غیر شیعی و غیر مسلمان چه توقعی دارید؟

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 9 آبان 1391   /   کد مطلب: 81   /   بازدید: 3938